هزینه فعالیت‌های قرآنی در سبد هر خانواده محدود شده است/ خاتم و بهاباد؛ نیازمند حمایت + فیلم
کد خبر: 3956510
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
ایران؛ سرای قرآن /

هزینه فعالیت‌های قرآنی در سبد هر خانواده محدود شده است/ خاتم و بهاباد؛ نیازمند حمایت + فیلم

در پی بررسی فعالیت‌های قرآنی سطح کشور این بار به سراغ یزد رفتیم و با دو تن از فعالان قرآنی استان به گفت‌وگو نشستیم که در این مصاحبه بر عدم دغدغه‌مندی قرآنی شورای فرهنگ عمومی استان، عدم حمایت از مؤسسات قرآنی استان در دوران کرونا و عدم برخورداری شهرستان‌های خاتم و بهاباد از بودجه‌های قرآنی تأکید شد.

استان یزدبه گزارش ایکنا، همه‌گیری بیماری کرونا در ایران و جهان، فعالیت‌های قرآنی را نیز تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از جلسات و محافل را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط با استفاده از فضای مجازی، گفت‌وگو‌هایی با فعالان قرآنی استان‌های مختلف خواهیم داشت تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قرآنی اقصی نقاط کشور، از مسئولان و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در توسعه فرهنگ قرآنی، راه حل مشکلات فعلی را مطالبه کنیم.

طی هفته‌های گذشته با فعالان قرآنی آذربایجان غربی، مازندران، سیستان و بلوچستان، سمنان، گیلان، لرستان و کرمان، خوزستان، آذربایجان شرقی، کردستان به گفت‌وگو پرداختیم. حال به سراغ استان یزد، یکی از کلانشهرهای ایران، رفتیم. این شهر یکی از قطب‌های پزشکی ایران به‌ شمار می‌آید. در دهه 50 سخنران محمدتقی فلسفی به این شهر لقب «حسینیه ایران» را داد. وجود حسینیه‌های بزرگ و مجهز و نیز سبک سینه‌زنی و نوحه‌خوانی خاص و نخل‌برداری ظهر عاشورا و برپایی روضه حسین بن علی در طول سال دلیل این نامگذاری است.

حال به سراغ حسین قادری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی ثقلین یزد و از فعالان قرآنی استان و محمدرضا خوش‌قلب، قاری، مدرس و فعال قرآنی یزد، رفتیم که در گفت‌وگو با ایکنا به بخش‌هایی از مشکلات فعالیت‌های قرآنی ادارات و مؤسسات قرآنی استان و نیز ارائه راهکار‌هایی برای بهبود شرایط فعلی پرداختند.

اهم موارد مطرح‌شده در این گفت‌وگو:

  • فعالیت 318 مؤسسه قرآنی  و حدود 56 خانه قرآن شهری و روستایی در استان
  • همکاری اتحادیه قرآنی با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در پروژه‌ وقف مشارکتی از حدود یک سال گذشته
  • روح حاکم بر جلسات شورای فرهنگ عمومی استان، دغدغه‌مندی قرآنی ندارد.
  • هیچ حمایت مؤثری در این شرایط کرونای از مؤسسات قرآنی استان صورت نگرفته است.
  • شهرستان‌های بهاباد و خاتم در حوزه مسائل قرآنی و بودجه‌های قرآنی و حتی از نظر تعداد مؤسسات قرآنی از مناطق کم‌بهره محسوب می‌شوند.
  • استان یزد در زمینه قرآنی ظرفیت بسیار خوبی دارد.
  • جذب متخصصان در مسند کارشناس قرآنی در ادارات 

مشروح گفت‌وگو در ذیل آمده است.

ایکنا ـ آقای قادری، درباره فعالیت‌های مؤسسات قرآنی استان سخن بگویید.

تقریباً 318 مؤسسه قرآنی و حدود 56 خانه قرآن شهری و روستایی در استان فعالیت می‌کنند. اتفاقات خوبی رخ داده است و حمایت‌های خوبی وجود دارد. صندوق قرض‌الحسنه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت یزد‌ به تدریج طی سه سال گذشته تقویت شده است، به طوری که طی دو سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان تسهیلات با کمترین کارمزد (یعنی 2 درصد) و با سهولت به مؤسسات قرآنی استان و ظرف 48 ساعت پس از درخواست مؤسسه، پرداخت ‌شد.

درحال تکمیل//هزینه فعالیت‌های قرآنی در سبد هر خانواده محدود شده است/ خاتم و بهاباد؛ نیازمند حمایت

همچنین از سوی اتحادیه نرم‌افزار قرآنی «افق» طراحی شد. افق مخفف احیای فرهنگ قرآنی است و ظرفیت‌ بالایی دارد که بهترین مورد آن، برگزاری مسابقات قرآنی از سوی اتحادیه و سایر مؤسسات قرآنی و با صفحه اختصاصی خودشان است. حتی برخی نهادهای دولتی از این نرم‌افزار استقبال کردند و مسابقات کارمندان و خانواده‌هایشان را از طریق این نرم‌افزار برگزار کردند. به عنوان نمونه طی ماه‌های محرم و صفر مسابقه قرآنی «بیرق» با حضور 20 هزار نفر در استان برگزار شد. همچنین مسابقه هفتگی با عنوان «فهم نور» و با محوریت هر هفته یک حزب قرآن در این نرم‌افزار اجرا می‌شود که تاکنون حدود 55 شماره از این مسابقه برگزار شده است.

همچنین اتحادیه برای پیشبرد امور قرآنی مؤسسات استان، تفاهم‌نامه‌ای را با بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقد کرده است تا خدمات بهتری اختصاص پیدا کند. با مصوبه هیئت مدیره بخشی در اتحادیه فعال شد تا به مشکلات مالیاتی و اداری مؤسسات قرآنی رسیدگی کند و به آنها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌‌شود.

ایکنا ـ در مورد لایحه برنامه بودجه‌ای، که چند سال اخیر از سوی اتحادیه قرآنی یزد تهیه می‌شود، صحبت کنید.

اتحادیه قرآنی استان سومین سال است که لایحه برنامه بودجه قرآنی دارد و در آن اهداف کلی، رویکرد‌ و چشم‌انداز فعالیت‌ها مطرح می‌شود و براساس آن اقدامات و نقشه راه هر سال اتحادیه و مؤسسات استان مشخص است، موضوعی که از سوی اتحادیه‌های استان‌های دیگر انجام نمی‌شود و چنین چیزی سابقه ندارد.

ایکنا ـ گویا اتحادیه قرآنی یزد پروژه‌ای را با عنوان وقف مشارکتی در استان دنبال می‌کند.

بله، پروژه‌ وقف مشارکتی از حدود یکسال پیش از سوی اتحادیه قرآنی با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در حال شکل‌گیری است. زمین آن در حال واگذاری است و هیئت امنا و مدیرعامل آن منصوب شده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این پروژه از نظر فرهنگی نماد بسیار خوبی برای کشور است و به حدود 90 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و پس از چهار سال از اجرا و بهره‌برداری این پروژه، مؤسسات از درآمد مناسبی برای حفظ و گسترش فعالیت‌‌های قرآنی بهره‌مند خواهند شد.

ایکنا ـ در خصوص تعامل و همکاری دستگاه‌های استان سخن بگویید.

شاهد همدلی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسات قرآنی با یکدیگر هستیم و با وجود کش و قوس‌های ادغام طی سالیان گذشته، شاهد همراهی مؤسسات هستیم. سازمان تبلیغات اسلامی یزد بعد از انتصاب حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی از حدود 15ماه پیش تاکنون، همکاری اثربخشی با اتحادیه دارد و در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد یزد به ویژه اداره قرآن استان نیز تعامل خوبی هست و سازمان اوقاف و امور خیریه استان نیز در وقف مشارکتی همکاری خوبی دارد. به طور کلی مجموعه نهادهای دولتی، برای کار فرهنگی به ویژه کار قرآنی دغدغه‌ ندارند. گاه از سوی هیئت مدیره اتحادیه با مسئولان ارشد استان جلساتی داشتیم و درخواست‌های متعددی مطرح شد و براساس آن‌ها، قول‌هایی داده و پیگیری‌ها انجام شد اما دریغ از اجرای یک مصوبه از مصوبات آن جلسات. متأسفانه هماهنگی در حوزه امور قرآنی نیست. البته به شورای فرهنگ عمومی استان، که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اتحادیه نیز عضو آن هستند، طرح‌هایی را ارائه کرده‌ایم، اما روح حاکم بر این جلسات دغدغه‌مندی قرآنی ندارد.

ایکنا ـ وضعیت بودجه‌های قرآنی در استان و نحوه هزینه‌کرد آنها چگونه است؟

طی این سال‌ها بودجه‌های قرآنی که برای سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان اوقاف و امور خیریه تخصیص پیدا می‌کند به شدت کاهش یافته است، به طوری که در سازمان تبلیغات اسلامی شاهد کاهش تقریباً 200 درصدی این بودجه‌ایم. اتحادیه قرآنی یزد هر سال با سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره‌کل ارشاد یزد تفاهم‌نامه منعقد می‌کند و بسیاری از طرح‌ها و مأموریت‌های قرآنی این دو نهاد با همکاری اتحادیه طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. از هنگامی که تخصیص این بودجه‌ها به شدت کاهش یافته است، هم اتحادیه تضعیف شده و هم عملکرد قرآنی در استان کاهش چشمگیری یافته است. مخصوصاً اینکه مؤسسات قرآنی دچار مشکلات ناشی از کرونا شده‌اند. 

با وجود قول‌های که برای حمایت از مؤسسات آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا، داده شده بود و مقرر شد تا در صورت ثبت‌نام در سامانه «کارا»، تسهیلات به آنها واگذار شود، اما در ادامه دو اتفاق افتاد؛ شرایط دریافت تسهیلات طوری بود که مؤسسات امکان تأمین آن را نداشتند یا از همان ابتدا امکان شروع فرایند درخواست برای آنها مهیا نبود. در واقع هیچ حمایت مؤثری در این شرایط کرونای از مؤسسات قرآنی استان‌ صورت نگرفته است.

ایکنا ـ کدام منطقه استان دچار کمبود و فقر قرآنی است؟

اگر جغرافیای استان را بررسی کنیم به هر حال هم در سطح کشور و هم در سطح استان یزد، سطوح فعالیت‌های قرآنی با همدیگر یکسان نیست و بعضی از مناطق شاهد تفاوت مشهودی هستند، مثلاً در شهرستان‌های بهاباد و خاتم در حوزه بودجه‌های قرآنی و حتی تعداد مؤسسات قرآنی از مناطق کم‌بهره محسوب می‌شوند و حتما نیاز به حمایت دارند.

ایکنا ـ علت این کم‌برخورداری چیست؟

اولاً تعداد مؤسسات و کانون‌های قرآنی در آنجا نسبت به سایر شهرستان‌های یزد کم هست. این امر چند دلیل دارد، یکی فاصله زیاد این شهرستان‌ها با مرکز استان است، به طوری که برخی از این شهرستان‌ها بیش از چهار ساعت با مرکز استان فاصله دارند، نکته دوم مشغولیت شدیدی که آنجا در مسائل اقتصادی وجود دارد. طی چند سال اخیر با پیگیری‌های اتحادیه و بعضی از نهادهای قرآنی مثل ارشاد استان، اقدامات خوبی انجام شده است اما باز هم نیازمند یک عزم استانی و ملی است تا به این شهرستان‌ها به صورت ویژه رسیدگی شود.

ایکنا ـ نام تنی چند از اساتید قرآنی مطرح استان را می‌گویید.

استان یزد در چند دهه گذشته یکی از پرافتخارترین استان‌ها در زمینه معرفی چهره‌های شاخص قرآنی است، شهید منا حسن دانش شاخص‌ترین آنها است. ایشان در بسیاری از مؤسسات قرآنی فعالیت داشتند. حسن مختاری از استادان برجسته صوت، لحن و قرائت و علی‌اکبر کاظمی نیز از دیگر اساتید پرنفوذ بین نوجوانان و جوانان قرآنی استان هستند. استاد میرزازاده و صباغ از اساتید پیشکسوت قرآنی استان به شمار می‌روند. همچنین با پیگیری اساتید پیشکسوت چون استاد میرجلیلی، مؤسسه‌ای به نام «قاریان و حافظان استان یزد» تشکیل شد که بیشتر مأمن اشخاص حقیقی قرآنی استان است.

ایکنا ـ درباره ظرفیت قرآنی استان صحبت کنید.

ظرفیت قرآنی استان، بسیار بالا است. بافت فرهنگی آن کاملاً دینی است. شاید بیشترین مجالس عزای حضرت سید الشهدا(ع) نه فقط در ایام ماه محرم و صفر بلکه در طول سال در استان برگزار می‌شود. استان یزد در زمینه قرآنی ظرفیت بسیار خوبی دارد. خیرین با امکانات و زمین‌ها و سایر توانایی‌های که دارند، مؤسسات را حمایت می‌کنند و اگر حمایت‌های بخش مردمی نبود و حمایت‌ها به نهادها دولتی واگذار می‌شد، به یک پنجاهم وضعیت فعلی هم نمی‌رسیدیم.

ایکنا ـ مهمترین موانع قرآنی در استان چیست؟

مشکل نخست همان بحث بودجه است. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات قرآنی استان یزد در حال تعطیلی هستند و علت اصلی آن هم بودجه‌های بسیار اندک است و مؤسسات قرآنی به دلیل این شرایط بدهکار هستند. شرایط اقتصادی موجب شده است تا هزینه فعالیت‌های قرآنی در سبد هر خانواده یزدی یا هر خانواده ایرانی، بسیار محدود شود. از سوی دیگر مؤسسات شهریه بالا نیز نمی‌توانند اخذ کنند.

بحث دوم، بحث فقدان فضای آموزشی و فضای اداری برای مؤسسات است. تعداد قابل توجهی از مؤسسات قرآنی استان در ساختمان‌های استیجاری هستند، ضمن اینکه درآمد مکفی ندارند و هر ماه باید آن هزینه‌های اجاره‌بها را پرداخت کنند، چند سال یکبار باید جابه جا شوند و هم جایگاهی که طی مدت فعالیت در آن منطقه بدست آورده‌اند از دست می‌دهند و تضعیف می‌شوند و هم هزینه‌هایی که ویژه آن ساختمان برای استقرار مؤسسه انجام شده را باید برای چندباره، متحمل شوند.

این دو مشکل راهبردی مهمی است که، اگر در میان مسئولان استان دغدغه‌مندی وجود داشته باشد، در این راستا گام بر خواهند داشت و از سوی دیگر اتحادیه قرآنی استان در زمینه راه‌اندازی انجمن خیرین قرآنی استان اقداماتی کرده است اما به دلایل مختلف، آن توفیق لازم را که برای آن برنامه‌ریزی کردیم، حاصل نشد. مشکل دیگر نیز به نحوه صدور مجوزها بازمی‌گردد.

ایکنا ـ درباره این مشکل، که به نحوه صدور مجوزها بازمی‌گردد، بیشتر توضیح دهید.

به عنوان یکی از اعضای تیم مصاحبه‌کننده اداره‌کل ارشاد، برای بررسی صدور مجوز مؤسسات جدید‌التأسیس، سؤالاتی را از مدیر مؤسسه درباره میزان آشنایی‌شان با عرصه فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی، ترویجی و پژوهشی و منشور توسعه فرهنگ قرآنی، که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، می‌پرسیم. اما آگاهی کامل ندارند. بنابر این باید یک دوره حتی مجازی برای این افراد، برگزار شود. حتما سایر دوستان در دیگر استان‌ها به این نقیصه اذعان دارند.

ایکنا ـ انتظارتان از دستگا‌ه‌ها و مسئولان قرآنی استان چیست؟

نکته اول، هر مسئولی در سطح استان ببیند که آیا جایگاه قرآن در استان یزد در شرایط کنونی، مطلوب است.

نکته دوم، در اتحادیه، صندوق‌ قرض‌الحسنه فعالی هست که به دلیل محدودیت منابع گاهی، مربی ارشد و یک قاری پیشکسوت دارای رتبه ملی استان، باید دو، سه ماه در نوبت یک عدد خیلی اندک تسهیلات قرار گیرد، اگر بتوانند به صورت محسوس مبلغ را به این صندوق‌ قرض‌الحسنه اتحادیه دهند، کارها خیلی جلو خواهد رفت.

نکته سوم، بازدیدهایی را در هر یک ماه از یک مؤسسه قرآنی انجام دهند تا با مشکلات میدانی آن مؤسسه آشنا شوند و هم بتوانند دستور مؤثر برای رفع مشکل مؤسسه بدهند.

درحال تکمیل//هزینه فعالیت‌های قرآنی در سبد هر خانواده محدود شده است/ خاتم و بهاباد؛ نیازمند حمایت

ایکنا ـ آقای خوش‌قلب، درباره سابقه فعالیت‌ قرآنی‌تان بگویید.

متولد سال 56 هستم و کار تخصصی در حوزه تلاوت قرآن را از سال 1371 و هنگامی که مشغول تحصلی در مقطع راهنمایی بودم، آغاز کردم، الحمدلله با بهره‌مندی از اساتید قرآنی شهر یزد و موهبت صوت خوش ، توانستم در حوزه هنر قرائت موفق باشم. 

در سال 1372 در مسابقات دانش‌آموزی در رشته قرائت، رتبه دوم کشوری را کسب کردم از خاطرات به یادماندنی آن دوره از مسابقات، رقابت با قاری خوش خوان آن زمان جناب آقای دکتر جواد فروغی در اردوگاه شهید باهنر منظریه تهران بود که یادآوری آن هنوز برایم شیرین است. شرکت در آن دوره از مسابقات فتح‌بابی برای فعالیت جدی بنده در حوزه تلاوت قرآن شد، البته گرچه بنا به دلایلی نتوانستم در مسابقات حضور چشمگیر داشته باشم، با این وجود با شرکت در مرحله استانی، مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه یزد توانستم رتبه اول رادر رشته قرائت کسب کنم. بحمدالله کسب رتبه چهارم رشته دعاخوانی در مسابقات کشوری اوقاف از دیگر افتخاراتی که در سال جاری برایم حاصل شد.

ایکنا ـ سابقه تدریس هم دارید؟

بله، حدود 10 سالی است که بعنوان داور رسمی سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی در رشته تجوید مسابقات قرآن را قضاوت می‌کنم و به دلیل علاقه به امر تدریس و آموزش، جلسات متعددی را در طول این سال‌ها در مساجد، مؤسسات و نهادهای دولتی و...‌ مدیریت جلسات آموزش قرآنی را برعهده داشته‌ام. البته حضور در محافل رسمی و غیررسمی جهت تلاوت از دیگر توفیقاتی است که داشته و دارم.

ایکنا ـ شما یکی از اعضای گروه مصاحبه‌شوندگان متقاضیان مؤسسات جدیدالتأسیس هستید؟

بله، مدتی است به عنوان یکی از اعضای تیم مصاحبه‌کننده و ممتحن متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی ـ هنری قرآن و عترت تبلیغات اسلامی در خدمت خدمتگزاران کلام الهی هستم و سنجش مهارت فنی متقاضیان در بخش تلاوت قرآن برعهده بنده است.

ایکنا ـ درباره فعالیت مؤسسات و نهادها و ادارات قرآنی در ایام کرونا سخن بگویید.

در سطح استان در هر دو قسمت و با توجه به شرایط موجود، به دلایل متعدد شاهد رکودیم که نیازمند کار کارشناسی و آسیب‌شناسی است. البته این امر در حال انجام است تا در صورت تداوم شرایط کرونایی، روش‌های جایگزین معرفی شوند. اما مشخصاً، مؤسسات قرآنی به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم، دچار ضعف‌های جدیدتری شدند. بطوری که تقریباً در حد 70 تا 80 درصد شاهد افت فعالیت مؤسسات و رکود آنها هستیم.
اما در حوزه ادارات، می‌توان گفت در بدو امر شاهد رکود بودیم، که بحمدالله با شرایط فعلی در حال تطبیق هستند و فعالیت‌هایشان را با رعایت پروتکل‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از روش‌های جایگزین در حال انجام هستند و بعضا حتی فعالیت‌هایشان را در فضای مجازی ساماندهی کردند یا در بستر فضای حقیقی با رعایت دستورالعمل‌ها در حال انجام هستند.

ایکنا ـ تعامل دستگاه‌ها در استان چطور است؟

گرچه عملکرد دستگاه‌ها مستقلاً مطلوب است اما در مواردی می‌توان با هم‌افزایی دستگاه‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. البته بنظرم این موضوع جای آسیب‌شناسی دارد که چرا دستگاه‌های متولی کار قرآن، آنچنان که بایسته است با یکدیگر تعامل سازنده ندارند؟

در حال حاضر دستگا‌ه‌های متولی امور قرآنی در استان طرح‌های مستقلی را به صورت موازی و بعضاً تکراری اجرا می‌کنند که به نظر می‌رسد که با هم افزایی امکانات و اعتبارات می‌توان طرح‌های مذکور را فراگیرتر و بهتر اجرا کرد. البته باید یک دستورالعمل جامعی برای این موضوع تهیه شود تا این فعالیت‌ها یک سو و ساماندهی شود و هم‌افزایی در آن انجام گیرد.

معتقدم این مهم ایجاد نخواهد شد جز اینکه این قضیه در مرکز(پایتخت) حل شود، یعنی اینها را در یک مجموعه و در یک ساختار واحد تجمیع کنیم و از آنجا با هماهنگی بین بخش‌ها و هدایت فعالیت‌های قرآنی شاهد ثمرات آن در استان‌ها هم باشیم.

ایکنا ـ یعنی معتقدید سازمان یا وزاتخانه واحد قرآنی تشکیل شود؟

بله، چنانکه طی سال‌‌ها‌ی گذشته تشکیل وزارت قرآن و معارف در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و متاسفانه رای نیاورد. راه‌اندازی نهاد واحد متولی جهت برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت برنامه های قرآنی کشور در حوزه‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج، تولید محتوای رسانه‌ای، هنرهای قرآنی مسابقات و ... با اختصاص امکانات و اعتبارات شایسته و در شأن قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌تواند ثمرات مبارکی برای وضعیت قرآنی کشور داشته باشد.

ایکنا ـ مرادتان از اینکه می‌گویید اعتبارات یکجا شود چیست؟

اگر بتوانیم یک نهادی مثل وزارت قرآن و معارف تشکیل دهیم و دولت اعتبار کلانی را برای فعالیت‌های قرآنی و معارفی به این وزارتخانه اختصاص دهد، این مجموعه می‌تواند در قالب معاونت‌هایی مختلفی چون تبلیغ و ترویج، آموزش، رسانه و فضای مجازی و ... در قالب طرحهای اصولی و لحاظ‌ ملزومات اجرای آن نقش مؤثری داشته باشد.

به طور مثال در بحث تبلیغ و ترویج، مسابقات اوقاف را این نهاد برگزار کند، چرا که اوقاف متولی کار وقف است گرچه در سالیان گذشته یکی از مهم‌ترین مسابقات قرآن کشور را اوقاف برگزار کرده است که الحق والانصاف به خوبی نیز برگزار کرده است اما بنظر بنده واگذاری این مسابقات به وزارت قرآن، نتایج مطلوب‌تری را خواهیم گرفت، و این وزارت می‌تواند در بحث آموزش اشخاص حقیقی، پرورش قاری، حافظ، اجرای طرح ارزیابی حفاظ، نظارت تولید محتواهای رسانه‌ای و از جمله رسانه ملی، اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان و.... به خوبی بدرخشد، همانطور که عرض شد مهمترین ضرورت این اقدام هم‌افزایی و هزینه کرد بهینه اعتبارات و افزایش راندمان کاری است.

ایکنا ـ از گفته‌های شما برمی‌آید که ادارات قرآنی استان در عملکرد جزیره‌ای موفق‌ترند تا تعامل با یکدیگر.

بله، به نظر می‌آید که این طوری باشد. البته تعامل هست اما آن تعاملی که شاهد نتیجه مطلوب و درگیری حداکثری جامعه در فضای قرآنی باشد، محقق نشده است و بنای دوستان در ادارات این است که وظایف خود را به خوبی انجام دهند و سیاست‌های خودشان را پیش ببرند.

ایکنا ـ ظرفیت قرآنی استان چطور است؟

استان یزد از گذشته پتانسیل خوبی داشته است، اما در سالهای اخیر استان ما دچار آسیب‌های شده اما ظرفیت بالقوه و بالفعل موجود است. باید با برنامه ریزی و حمایت آنها زمینه درخشش این استعدادها را فراهم کرد. اخیراً جهت تحقق این موضوع در حوزه تلاوت و حفظ، تشکل صنفی مجمع قاریان و حافظان در یزد راه‌اندازی شده است که هدف شناسایی، ساماندهی، ارتقا و به‌روزرسانی قاریان و حافظان استان و استعدادها است که البته با وجود سپری شدن دوسال از زمان تاسیس این مجمع، به علت مشکلات متعدد پیش رو و در رأس آن فقدان منابع مالی موفق به اجرای طرح‌های خود نگردیده است.

ایکنا ـ کدام منطقه استان با فقر قرآنی روبه‌روست؟

شاهد فقر قرآنی در هیچ کجای استان نیستیم و همه شهرستان‌های استان در حوزه قرآنی فعالند، برخی از شهرستان‌ها طی چند سال اخیر با همت بیشتر به مقوله کارهای قرآنی پرداخته و به خوبی رشد کرده‌اند اما شهرستان‌ها به دلایلی که جای بررسی دارد رشد چشمگیری نداشته‌اند و شاید هم یکی از دلایل رشد بعضی از شهرستان‌ها اعزام نیروهای متخصص با همکاری ادارات متولی امور قرآنی و مؤسساتی قرآنی به این شهرستان‌ها بوده که با حضور این نیروها ظرفیت‌ها فعال و رشد کرده‌اند.

ایکنا ـ مهمترین موانع و مشکلات فعالیت‌های قرآنی استان کدام‌اند؟

نکته اساسی اینست اگر بتوانیم کسانی را در مسند کارشناس قرآنی در ادارات داشته باشیم که واقعاً به معنای کلمه متخصص باشند به حد زیادی به این هم افزایی کمک کرده‌ایم و کارها خیلی پیش می‌رود البته این موضوع تا حدودی محقق شده است اما این اگر کامل محقق شود، کار خبوی است. یعنی درباره طرح‌های قرآنی شور شود و ملزومات آن هم فراهم شود یعنی دستگاه‌ها متعهد شوند و طرح‌های خوبی سه جانبه در سطح جامعه حمایت و اجرا شود، فکر می‌کنم نتیجه خوبی خواهد داشت. متاسفانه اطلاع چندانی از بودجه‌های قرآنی ندارم اما می‌دانم بعضی از ارگان‌ها در زمینه قرآن اعتبارات خوبی دارند. سال‌های گذشته خود من پایش وزارت ارشاد بودم در جریان هستم که اعتبارات خوبی برای کارهای قرآنی اختصاص داده می‌شود. اوقاف نیز در یزد از محل موقوفات، فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهد.

ایکنا ـ وضعیت وقف قرآنی در استان چگونه است؟

اصلا خوب نیست، به اذعان یکی از دوستان که کارشناس قرآنی اوقاف یزد است، موقوفات قرآنی یزد کمتر از سه، چهار درصد است. بیشتر موقوفات یزد، صرف شعائر حسینی است. باید ویترین کارمان را در این قسمت پربارتر کنیم. دوستانی که در این عرصه هزینه کرده‌اند، آن اثر و نتیجه را که منتظرش بوده‌اند ندیده‌اند و یا آنچه که دیده‌اند مطلوب و با کیفیت نبوده است.

ایکنا ـ انتظارتان از مسئولان قرآنی کشور چیست؟

درخواستم اینست که مسئولان به طرح‌های قرآنی بیشتر بها دهند و از آنها حمایت‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha