همایش «جاودانگی نفس و بدن در اسلام و مسیحیت» برگزار می‌شود / تأسیس انجمن بین‌المللی نَفس
کد خبر: 3956748
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

همایش «جاودانگی نفس و بدن در اسلام و مسیحیت» برگزار می‌شود / تأسیس انجمن بین‌المللی نَفس

همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس و بدن در اسلام و مسیحیت»، روزهای 12 تا 14 اسفندماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال/ همایش «جاودانگی نفس و بدن در اسلام و مسیحیت» برگزار می‌شود/ تاسیس انجمن بین‌المللی نَفسبه گزارش ایکنا، نشست خبری همایش بین‌المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت، امروز دهم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محمد سوری، رئیس پژوهشکده و کلام اسلامی این پژوهشگاه در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی، برگزار شد.

حجت‌الاسلام لکزایی در این نشست، گفت: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با توجه به نیازسنجی،‌ پروژه‌های کلان و مجموعه پروژه و نه پژوهش فردی تعریف می‌شود، زیرا پژوهش‌های فردی را دیگران هم انجام می‌دهند.

وی افزود: بر این اساس، در پژوهشگاه، تدوین مقالات علمی پژوهشی، تولید آثار پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های تخصصی و ترویجی و همایشات ملی و بین‌المللی همچنین تاسیس مجلات متناسب با مأموریت و نهادسازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از کلان‌پروژه‌ها، کلان‌پروژه نفس و بدن بود که در مقیاس ملی و بین‌المللی کار خود را آغاز کرد؛ در سال 1389، اولین همایش بین‌المللی نفس و بدن برگزار شد و دومین همایش هم در روزهای آینده با حضور استادانی از ادیان و کشورهای دیگر برگزار خواهد شد.

لکزایی بیان کرد: ادیان ابراهیمی در مورد انسان مشترکاتی دارند، بنابراین اگر ما برای انسان علاوه بر جسم قائل به روح و نفس هستیم، باید معین کنیم تکلیف این نفس و روح بعد از مرگ چیست؟ و تأثیر آن بر زندگی کنونی انسان چیست و آیا این فرایند زندگی کنونی بشر با جاودانگی نفس همخوانی دارد؟

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: همچنین از اینجا قصد داریم پلی به ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انسان‌شناسی بزنیم که اگر چنین مطلبی برای انسان معاصر جا افتاد، تأمل کند که خدا، قیامت و روح در زندگی او چه جایگاهی دارد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه 22 جلد به عنوان محصولات همایش دوم منتشر خواهد شد، گفت: 15 جلد برای روز همایش آماده شده و رونمایی می‌شود؛ همچنین تولید یک مجله بین‌المللی هم در دستور کار قرار دارد و به زبان انگلیسی مطالب و محتوای مرتبط را ارائه می‌کند.

تأسیس انجمن نفس در آینده

لکزایی بیان کرد: همچنین پیگیر هستیم تا انجمن بین‌المللی نفس را تأسیس کنیم تا اساتید شرکت‌کننده در قالب این انجمن گردهمایی علمی داشته باشند.

لکزایی با بیان اینکه هشت پیش‌نشست برای این همایش در داخل و خارج از کشور برگزار شده است، اظهار کرد: از جمله دکتر ابراهیم علیپور، رئیس فقید پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی قبل از وفاتشان با حضور در ایتالیا یکی از این پیش نشست‌ها را با حضور اسلام‌پژوهان ایتالیایی برگزار کردند.

در ادامه، محمد سوری، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، گفت: در مدت فعالیت دبیرخانه همایش، 195 چکیده مقاله به فارسی، عربی و انگلیسی دریافت شد که از این تعداد، 125 اصل مقاله به دست ما رسید؛ این مقالات مراحل ارزیابی و نظارت را با حضور دو استاد گذرانده‌اند و اگر اختلاف امتیاز زیاد بود، داور سومی هم به ارزیابی پرداخته است.

سوری با بیان اینکه مجموعه کتب این همایش 22 جلد است و از 15 جلد در زمان برگزاری همایش رونمایی می‌شود، گفت: مهمترین مقالات در روزهای 12 تا 14 اسفندماه در قالب هفت پنل ارائه می‌شود، و موضوعات محوری مفهوم مرگ، مفهوم جاودانگی، ملاک این هماین شخص، بقای پس از مرگ و حیات پس از مرگ مورد بحث قرار می‌گیرد.

سوری اظهار کرد: مراسم افتتاحیه این همایش روز سه‌شنبه 12 اسفند از ساعت 8 با حضور حجج اسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و نجف لکزایی، معاون پژوهش دفتر تبلیغات برگزار می‌شود و ارائه مقاله مرحوم ماسیمو کامپانینی، اسلام‌شناس ایتالیایی که به قرآن و پیامبر ارادت و محبت زیادی داشتند و در روز 18 مهر امسال به صورت ناگهانی از دنیا رفت از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

جزئیات اختتامیه

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اضافه کرد: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه، دبیر علمی همایش از دیگر برنامه‌های این مراسم است. همچنین استاد برجسته اولریش رودولف، دانشگاه زوریخ در روز چهارشنبه، 13 اسفندماه در مورد جاودانگی از نگاه فارابی سخنرانی می‌کند.

سوری تصریح کرد: مراسم اختتامیه همایش هم روز پنجشنبه، 15 اسفندماه با حضور رضا اکبری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود و از 15 اثر منتشرشده برای همایش رونمایی خواهد شد. بقیه آثار هم بعد از همایش منتشر می‌شود؛ همچنین مجموعه مقالات منتشر شده قرار است در نشریه نقد و نظر و در قالب مجموعه مقالات در کتاب منتشر شود.

سوری تصریح کرد: پژوهشکده فلسفه و کلام در طول سالیان فعالیت خود نشریه نقد و نظر را تولید کرده و در روز اختتامیه هم نشریه‌ای به زبان انگلیسی به نام تئوسوفیا اسلامیکا کلید می‌خورد.  

وی از برگزاری پنل‌های تخصصی خبر داد و افزود: تعداد این پنل‌ها هفت عدد است؛ اولین پنل با موضوع این همانی است که سه مقاله در آن ارائه می‌شود؛ پنل دوم مباحث نفس و تجسم اعمال از منظر عرفان؛ پنل سوم باور به جاودانگی نفس، پنل چهارم جاودانگی از منظر کلام و پنل پنجم هم پنل مسئله مرگ است، همچنین پنل ششم باور به تناسخ است که مباحث متنوعی در ادیان و فرق مختلف دارد و پنل هفتم هم به مقالات برگزیده انگلیسی اختصاص دارد. سیدلطف‌الله جلالی، مسئول این پنل است و شش مقاله به انگلیسی ارائه می‌شود.

برگزاری 8 پیش‌نشست

وی با بیان اینکه هشت پیش‌نشست برای این همایش برگزار شده است، اظهار کرد: اول نظریات جاودانگی نفس در فلسفه و الهیات، رابطه انسان‌شناسی ملاصدرا با جاودانگی، عقلانیت و تعیین کیفیت جاودانگی، جاودانگی و خیال، ادله له و علیه تناسخ، جاودانگی در ادیان ابراهیمی، نقش جاودانگی در زیست اخلاقی و جاودانگی از منظر کانت عناوین این پیش نشست‌ها بوده است. همچنین چند مصاحبه با افرادی چون، آیت‌الله فیاضی، عبودیت، حشمت‌پور، سیدحسن رمضانی و دکتر دینانی انجام شد که مجموعه آنها هم بعد از ویرایش منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha