بقعه «محمدابن‌خلیلان» ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 3957162
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
سال آینده؛

بقعه «محمدابن‌خلیلان» ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه گفت: ساخت بقعه محمدابن‌خلیلان ارومیه از سال گذشته آغاز و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسالی| ساخت بقعه محمدابن‌خلیلان ارومیه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسدحجت‌الاسلام امیرعباس عابدینی، رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، در ارتباط با آخرین وضعیت ساخت بقعه محمدابن خلیلان ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر ساخت این بقعه از 75 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و اقدامات عمرانی برای ساخت گنبد و ایوان این بقعه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ساخت این بقعه در مساحتی بالغ بر یک هزار مترمربع در حال انجام بوده و در نظر است پس از ساخت محوطه درونی بقعه اقدامات لازم برای ساخت محوطه بیرونی آن انجام شود.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه با بیان اینکه ساخت بقعه محمدابن خلیلان از سال گذشته آغاز شده است، ادامه داد: سعی می‌شود ساخت بقعه این عالم بزرگ در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است، محمدابن‌خلیلان از علما و مفسران بزرگ اسلامی است که روایات محمد ابن خلیلان را علماء بعد از شیخ صدوق و شیخ طوسی و طبری، همانند شیخ حر عاملی در کتاب «إثْباتُ الهُداة بِالنُّصوص وَ المُعْجِزات» و سیدهاشم بحرانی در کتاب «حِلْیَةُ الأبْرار فی أحْوالِ مُحمّد (ص) و آلِه الأطْهار (ع)  » و نیز در کتاب دیگرش مدینه معاجزالائمه الاثنی عشر و علامه مجلسی در «بحارالانوار» و عبدالله بحرانی اصفهانی در کتاب « عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الايات و الاخبار و الاقوال » نقل کرده‌اند.

ابن حزم اندلسی در کتاب «جمهره انساب‌العرب» درباره نسب محمد ابن خلیلان می‌نویسد: اسم خلیلان، عتاب است که او فرزند عتاب بن سعید بن عبدالرحمن بن عتاب بن اسید بوده که به استناد کتب «الاصابه»، «الاستیعاب»، «جمهره انساب‌العرب» و «ناسخ‌التواریخ» عتاب بن اسید صحابه جلیل‌القدر پیامبر اسلام(ص) است.

پیامبر بعد از فتح مکه در سال هشتم هجری این صحابه را والی مکه قرار داد و درباره فضیلت و شایستگی او حدیث « فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر» به معنی بزرگتر برتر نیست بلکه برتر بزرگتر است، را فرمود.

محمد ابن خلیلان از نوادگان همین صحابه جلیل‌‌القدر است، وی از تبار قریش و از ذریه عبد مناف جد بزرگوار پیامبر اسلام(ص) است که در آن نسل جزء عموزادگان پیامبر(ص) محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha