حل مشکلات حوزه خانواده به مشارکت گسترده کنشگران مردمی نیاز دارد
کد خبر: 3957510
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
حجت‌الاسلام رؤیت:

حل مشکلات حوزه خانواده به مشارکت گسترده کنشگران مردمی نیاز دارد

رئیس بنیاد ملی خانواده بیان کرد: امروز برای بررسی مشکلات حوزه خانواده در جامعه نیاز به حرکت گسترده و جمعی مردمی داریم و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه کنشگران این میدان کنار یکدیگر قرار گرفته و ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند. هم‌افزایی بیشتر میان مجموعه‌های مردمی از اهداف کنگره ملی خانواده است تا این مجموعه‌ها در کنار یکدیگر به میدان آمده و به ارائه ایده‌های جدید برای رفع مشکلات خانواده‌ها بپردازند.

سومین کنگره ملی خانواده طی روزهای 13 و 14 اسفندماه و به صورت کاملاً مجازی برگزار می‌شود. تلاش شده است تا تعامل کاملی بین اساتید و شرکت‌کنندگان در کنگره برقرار شود. برنامه امسال شامل افتتاحیه، اختتامیه و ۱۲ پنل علمی و تجربی است و برخی از پنل‌ها نیز به صورت مناظره‌ای برگزار می‌شود. چهار محور موضوعی کنگره نیز ازدواج، طلاق، فرزندآوری و فعالیت‌های مردمی است.

کنگره ملی خانواده در سه محور رویدادهای استانی، نمایشگاه معرفی مجموعه‌های مردم نهاد و کنگره اصلی برگزار می‌شود و ۲۰ دستگاه حاکمیتی و مردمی در برگزاری آن مشارکت دارند. بنیاد ملی خانواده، مسئول برگزاری این کنگره، در واقع مسئول دبیرخانه کارگروه تخصصی ساماندهی مجموعه‌های مردم‌نهاد خانواده‌محور است که ذیل کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق و افزایش ازدواج شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند.

گردهم مجازی برای رصد مشکلات خانواده

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رؤیت، رئیس بنیاد ملی خانواده، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی درباره کنگره امسال پرداخت و اظهار کرد: سومین کنگره ملی خانواده در شرایطی برگزار می‌شود که متأسفانه برخلاف سال‌های گذشته، امکان حضور تمامی کنشگر اجتماعی به ویژه کنشگر حوزه خانواده در کنگره وجود نداشت. به همین دلیل امسال به همراه با فعالان، علاقه‌مندان و کنشگر دغدغه‌مند در حوزه خانواده به صورت مجازی گردهم آمده‌ایم تا ضمن بررسی آسیب‌ها، مشکلات و جوانب مختلف حوزه خانواده، نسبت به ارائه راه‌کارهایی برای حل مشکلات موجود در این حوزه اقدام کنیم.

رئیس بنیاد ملی خانواده بیان کرده: هدف اصلی برگزاری این کنگره، توانمندسازی و آگاه‌سازی مجموعه‌‎های مردمی نسبت به فضای موجود در میان خانواده‌های کشور است. هدف بعدی ما در برگزاری کنگره ملی خانواده، هم‌افزایی بیشتر به ویژه میان مجموعه‌های مردمی است تا در کنار هم و با کمک یکدیگر به میدان آمده و به ارائه راهکارها و ایده‌های جدید برای رفع مشکلات مختلف خانواده‌ها بپردازند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: امروز برای بررسی مشکلات حوزه خانواده در جامعه نیاز به حرکت گسترده و جمعی مردمی داریم و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه کنشگران این میدان کنار یکدیگر قرار گرفته و ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند.

حضور اساتید و مجموعه‌های مردمی

حجت‌الاسلام رؤیت با بیان اینکه طی دو روز برگزاری کنگره ملی خانواده، 12 پنل تخصصی در رابطه با با موضوع کنگره برگزار می‌شود که اساتید خبره حوزه خانواده در این پنل‌ها حضور پیدا کرده و بحث و گفت‎وگو می‌پردازند. همچنین، مجموعه‌های مردمی نیز در این کنگره و پنل‌های تخصصی آن حضور پیدا کرده و به صورت مجازی نسبت تبادل و انتقال تجربیات خود اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های شاخص در این کنگره و بخش فضای مجازی مربوط به آن معرفی می‌شوند، گفت: سال گذشته برای اولین بار نمایشگاهی را در کنار برگزاری کنگره برپا کردیم که در آن خدمات مجموعه‌هایی که خدمات مختلفی را به مجموعه‌های مردمی خانواده‌محور ارائه می‌دادند و نیز الگوهای برتر این حوزه را معرفی می‌کردیم.

خدمات مجموعه‌های مردمی در «عطر زندگی»

رئیس بنیاد ملی خانواده بیان کرد: با توجه به اینکه مجموعه‌های مردمی فراوانی در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند و امکان تجمیع آن‌ها نیز در ایام شیوع کرونا وجود ندارد، تصمیم بر این شد تا اپلیکیشنی با عنوان «عطر زندگی» را در فضای مجازی راه‌اندازی کنیم و این مجموعه‌ها بتوانند ضمن معرفی خود در این فضا، خدمات خود را نیز به جامعه ارائه دهند.

وی با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن «عطر زندگی» در کنگره امسال، تصریح کرد: مجموعه‌های مردمی می‌توانند تولیدات خود را برای ارائه در این نرم‌افزار برای ما ارسال کنند. یکی از ویژگی‌های کنگره امسال برگزاری نشست‌های تخصصی کنگره در 25 استان کشور بود که تمامی امور مربوط به این نشست‌ها نیز برعهده مجموعه‌های مردمی استان‌ها بود.

حجت‌الاسلام رؤیت اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها اتفاق مبارکی در کنگره امسال بود که با توجه به حرکت مجموعه‌های مردمی در استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت. امیدوار هستیم که با آسیب‌شناسی دقیقی که از برگزاری کنگره امسال، دبیرخانه دائمی کنگره را برای سال آینده راه‌اندازی کرده و بتوانیم کنگره‌های بعدی را به بهترین وجه برگزار کنیم.

رئیس بنیاد ملی خانواده در پایان سخنان خود تصریح کرد: طی سه سالی که از برگزاری کنگره ملی خانواده می‌گذرد، مجموعه‌های مردمی سال به سال فنی‌تر و دقیق‌‎تر در کنگره حضور پیدا کرده و ضمن ارائه خدمات فراوان، نسبت به برگزاری برنامه‌های مختلف اقدام می‌کنند.

گزارش از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha