چند نکته تا رسیدن به رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 3959648
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
تبیانیان بیان کرد:

چند نکته تا رسیدن به رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

دارنده رتبه نخست چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، رمز دریافت رتبه اول در مسابقاتی مانند رقابت‌های بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را برنامه‌ریزی منعطف، انتخاب هم‌مباحثه‌ای مناسب، مرور همیشگی و دقیق بر محفوظات و... می‌داند.

عطیه تبیانیان، دارنده رتبه نخست چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان (سال 1399) در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه آینده‌اش پس از کسب این رتبه جهانی گفت: در نظر دارم تا در زمینه‌های تفسیر، ترجمه و مفاهیم به صورت حرفه‌ای‌تر کار کنم و همچنین در زمینه داوری مسابقات فعال‌تر شوم.

وی با اشاره به اینکه دارای مدرک درجه سه حفظ قرآن است، افزود: با مشورت با اساتید به این نتیجه رسیدم تا مقوله تفسیر قرآن که دریایی بی‌کرانی است، در پیش گیرم. هر چه در ترجمه و تفسیر غور کنم، باز هم کم خواهد بود. علاقه‌مندم تا تجوید، صوت و لحن خود را نیز تقویت کنم.

دارنده رتبه نخست چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان درباره کیفیت ضبط‌های انجام شده در بخش بانوان با بخش آقایان، ادامه داد: بهتر بود تلاوت بانوان نیز با فضای مشابه در بخش آقایان ضبط می‌شد. متسابقان (در بخش بانوان) از کیفیت ضبط تلاوت‌هایشان مطلع نبودند. چون بخش بانوان، پخش رسانه‌ای از شبکه قرآن را نداشت، اصلاً نمی‌دانم از اجرایم چه چیزی ضبط و پخش شده است. چندین بار درخواست مشاهده فایل اجرایم را کردم، اما گفتند حجم فایل زیاد است و فعلا نمی‌توانیم ارسال کنیم.

تبیانیان با اشاره به اینکه به عنوان نماینده کشور، دوست داشتم تا هنگام داوری در سالن حضور داشته باشم، اظهار کرد: شاید به دلیل شرایط یکسان برای متسابقان، این امر انجام نشد. البته عکسی‌ هم که خبرنگار ایکنا هنگام پخش اجرایم، گرفت، موجب ماندگاری این خاطره شد.

دارنده رتبه نخست چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان گفت: در این مدت تمرین و حضور در عرصه مسابقات قرآن، برکات زیادی نصیبم شد و معتقدم درست است که افراد برای کسب موفقیت تلاش می‌کنند، اما به هر حال هر چه که برایشان مقدر شده باشد یا اصطلاحاً روزیشان باشد، نصیبش می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


وی  ادامه داد: پدر و مادر عزیزم در این ایام و پیش از مسابقات، برای کسب این موفقیت، گام به گام با من، تلاش کردند. اما اساتیدم سرکار خانم‌ها معصومه عباسی نظری، الهام ماندگارمهر و راضیه جمالی نیز من را در این سه ماه با تجربیات و نکاتشان راهبری کردند و طی این سه ماه از آموزه‌هایشان بهره‌ بردم و حتی تا لحظه مسابقه این همراهی ادامه داشت.

تبیانیان درباره تسلطش بر محفوظات گفت: بهترین بحثی که تأثیرگذار است و موجب شد سه سال اخیر رتبه را در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله کشوری کسب کنم، برنامه مرور حفظم بود و همچنین بحث مباحثه از سوی حفاظ خوب بود. این مباحثه و پرسش از سوی افراد متخصص خیلی مهم و نقش اساسی دارد. همچنین شبیه‌سازی مسابقات نیز راه‌ دیگری برای آمادگی بیشتر است، به طوری که با هم‌مباحثه‌ای‌ام سعی می‌کردیم نحوه پرسش‌ سؤال و تعداد خط‌هایی که بخوانیم(مثلا سه سؤال 25 خطی یا 20 خطی) به مانند مسابقات باشد تا با آمادگی بیشتر و بهتر حضور پیدا کنیم به همین دلیل بود، هنگامی که در فینال مسابقات اوقاف شرکت کردم و سؤالات بیست خطی ازم پرسیده شد، اصلا فکر نمی‌کردم بیست خط تمام شده و به نظرم زیاد نمی‌آمد.

وی درباره برنامه روزانه حفظش برای آمادگی مسابقات افزود: طی برنامه‌ریزی مشخص، روزانه دو جزء را پیش از مسابقات و برای حفظ آمادگی با صرف زمانی حدود دو ساعت دنبال می‌کردم و اشکالاتم را در دفتر جداگانه یادداشت می‌کردم و در پایان هفته به مرور اشکالاتم می‌پرداختم. البته در حالت همیشگی و روزانه، یک جزء را مرور، اما همیشه با دقت این کار را می‌کنم.

دارنده رتبه نخست چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان با تأکید بر دقت حفاظ در مرور، تثبیت و مباحثه بیان کرد: برخی از حافظان فکر می‌کنند که اگر وقت زیاد‌تری بگذارند، می‌توانند نتیجه بهتری بگیرند، این درست نیست، بلکه شما باید در همان زمان اندک نیز با دقت و به درستی مرورتان را دنبال کنید، معتقدم حافظان می‌توانند با برنامه سبک و حتی مرور خوب روزانه(15 صفحه) اجرای خوبی ارائه کنند.

وی درباره مرور با دقت اظهار کرد: گاهاً تمرین و مرور به صورت سریع رخ می‌دهد و همین امر موجب می‌شود تا برخی از کلمات به خوبی در حافظه جا نیفتاد به طوری که احتمال دارد در یک صفحه یک اعراب غلط باشد و بسیاری از حفاظ از همین یک اعراب به راحتی رد شوند، اما اگر همین اشکال اعرابی را داشته باشم، حدود 10 بار آن را با آهنگ‌های مختلف می‌خوانم تا در ذهنم جا بی‌افتد.

تبیانیان درباره تأثیر مسابقات در زندگی‌اش افزود: مسابقات موجب مؤانست بیشتر با قرآن می‌شود و هنگامی که با قرآن مأنوس شوی نوع و سبک زندگی تغییر خواهد کرد و فلسفه مسابقات نیز اشاعه فرهنگ قرآنی است.

وی در پایان، جایزه این دوره را به والدینش تقدیم کرد و گفت: همیشه و در تمامی مراحل زندگی‌ام حق‌الزحمه‌هایی که از داوری یا تدریس دریافت می‌کنم، تقدیم به خانواده‌ام به ویژه مادرم می‌کنم، چون نخستین استاد و مربی‌ام مادرم بوده است. یکی از بزرگترین آرزوهایم رسیدن به این رتبه و درخشیدن در مسابقات بین‌المللی بود که خداوند نیز این عنایت را شامل حالم کرد.

یادآور می‌شود، در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه بانوان در رشته حفظ کل (اوقاف) که در کنار سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران(آقایان) برگزار شد، عطیه تبیانیان از ایران، آمنه‌سادات موسوی از افغانستان و امانی حسن سیدعلی از عراق به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم در رشته حفظ کل شدند. 

انتهای پیام
captcha