تأکید وزیر علوم بر اداره دانشکده‌های قرآنی زیر نظر وزارت علوم
کد خبر: 3959927
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
در پاسخ به سوال ایکنا مطرح شد؛

تأکید وزیر علوم بر اداره دانشکده‌های قرآنی زیر نظر وزارت علوم

منصور غلامی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره برنامه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن برای سال آینده، اظهار کرد: تعدادی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قرآنی خارج از مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شوند که باید با همکاری و هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، در چارچوب مراکز دانشگاهی کشور قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر امروز دوشنبه ۲۵ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل وزارت علوم برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره عملکرد یکسال اخیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و برنامه‌های این کمیسیون برای سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: نماینده ما در وزارت علوم که مسئول مرکز آموزش و پژوهش قرآنی است، در جلسات این کمیسیون شرکت می‌کند و معاونت فرهنگی هم از طرف وزیر مسئولیت دارد که کارهای قرآنی را پیگیری کند و اطلاعات بیشتر که بنده الان به طور کامل در مورد آن حضور ذهن ندارم، از طریق روابط عمومی قابل دسترسی است.

وی درباره برنامه‌های این کمیسیون در سال آینده اظهار کرد: حتماً برنامه‌هایی داریم و با شورای اصلی قرآنی هم هماهنگ هستیم، اما اجمالا باید بگویم که لازم است آموزش‌های قرآنی را ذیل دانشگاه‌ها بیاوریم که توضیح آن هم مفصل است. ما تعدادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قرآنی داریم که خارج از مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال اداره شدن هستند که باید با همکاری و هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در چارچوب مراکز دانشگاهی کشور قرار گیرند.

وزیر علوم تاکید کرد: در زمینه پژوهش‌های علوم قرآنی هم شرایط به همین گونه است و باید در چارچوب‌ پژوهش‌های دانشگاهی به میزان بیشتری قرار گیرد چراکه در حوزه‌های علمیه هم پژوهش‌های علوم قرآنی داریم لذا فرق آموزش و پژوهش قرآنی در حوزه وزارت علوم این است که بخش‌هایی که حوزه علمیه پوشش نمی‌دهد را ما بیشتر مد نظر قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در ابتدا لازم است از خبرنگاران محترم تقدیر و تشکر کنم که در سال جاری نیز همانند سال‌های قبل به انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی در زمینه اقدامات وزارت علوم پرداختند و اخبار درست و بموقع و کارشناسی شده را در اختیار مردم گذاشتند. خبر کارشناسی شده در هر کشوری نقشی ارزنده دارد و هم باعث اتحاد مردم و هم امیدواری جامعه شده و هم مانع کار کسانی می‌شود که قصد قلب واقعیت و انتشار اخبار خلاف واقع را دارند، لذا حضور اصحاب رسانه زحمتکش بسیار موثر است و ما در آموزش عالی قدردان این عزیزان هستیم.

وی افزود: در سالی که سپری کردیم، اقدامات زیادی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده که بنده به برخی از آنها اشاره می‌کنم. اگر به حوزه آموزش عالی کشور نگاه کنیم، مجموعه‌ای که امروز در حال ارائه خدمت در زمینه آموزش و تحقیقات و فناوری است، عمدتاً در چهل سال اخیر پس از انقلاب شکل گرفته و توسعه پیدا کرده است و جایگاه امروزی را پیدا کرده است. البته منظورم این نیست که آنچه قبل از بوده را نادیده بگیریم، اما هم تعداد دانشگاه هم اساتید و هم دانشجو بسیار محدود بوده و قابل قیاس با امروز از هر جهت نبود.

غلامی اظهار کرد: در این دستاوردها، اگر توجه داشته باشیم، یک بخش عمده توسعه مراکز آموزشی، تأسیس دانشگاه و دانشکده برای آموزش نیروی انسانی تحصیل کرده و کارشناس بوده که البته نیازی مستمر است. به همین دلیل، در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکتی جامع و وسیع برای تأمین نیروی انسانی از طریق پذیرش دانشجو و ایجاد رشته‌ها و مراکز آموزش عالی جدید داشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حدود پانزده سال پس از پیروزی انقلاب، تقریباً تمامی نیازهای آموزشی کشور در سطوح مختلف را تأمین می‌کردیم و انتقال دانشجو به خارج نیز برای تأمین استاد و محققین ارشد داشتیم که حرکتی لازم و ضروری بود تا برنامه‌ها و سیاست‌های تحقیقاتی کشور را پیش ببریم و همین باعث شد در دهه هشتاد، پژوهش کشور اوج بگیرد و به ویژه در اواخر دهه هشتاد شاهد بهبود رتبه‌بندی‌های بین‌المللی باشیم و جایگاهی ویژه در میان کشورهای جهان پیدا کرده و امروز در رتبه پانزده علمی در جهان قرار داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروزه  دانشگاه‌های ما استاندارد بین‌المللی پیدا کرده‌اند و این یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، لذا این نکته مهمی است که ما در مجامع علمی حضور پررنگ داشته باشیم. امروزه در سطح جهانی روی اساتید و محققان ما حساب باز می‌کنند و هر ساله تعدادی از این اساتید به عنوان افراد تأثیرگذار در عرصه علمی معرفی می‌شوند، لذا معتقدم وزارت علوم در زمینه آموزش و پژوهش توانسته مأموریت خود را به خوبی انجام دهد و آنچه در معرض قضاوت بین‌المللی قرار گرفته است، برای ما مایه مباهات و افتخار است.

غلامی تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی امروزه شاهد هستیم در شرایطی که دنیا برای مدیریت اجتماعی و سیاسی خود بر اساس یافته‌های علوم انسانی کار می‌کند، در همین زمینه نیز فناوری‌های جدیدی شکل می‌گیرد که در خدمت علوم انسانی است لذا نمی‌توان این حوزه‌ها را تفکیک کرد‌. ما در این حوزه نیز مراکز رشد تأسیس کرده‌ایم که پشتیبان گروه‌های علمی بوده‌اند و دانشجویان در کنار اساتید در این مراکز رشد تحت حمایت بوده‌اند تا بتوانند ایده‌های خود را پیش ببرند.

وی افزود: همچنین پارک‌های علم و فناوری شکل گرفته‌اند که در سطحی بالاتر از مراکز رشد می‌توانند حامی شرکت‌های دانش‌بنیان باشند، لذا جریان توسعه علمی روند بسیار خوبی پیدا کرده‌ است و در زمینه پژوهش نیز کامل توسعه پیدا کرده‌ایم و در سطح کاربست نظریات علمی برای بردن این نظریات به عرصه جامعه در حال تلاش هستیم؛ هرچند تاریخ پژوهش و فناوری در کشور ما بسیار کوتاه‌تر است و در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده‌اند و البته غربی‌ها از سرمایه‌های علمی کشورهای دیگر به ویژه در دوره استعمار نیز بهره زیادی برده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: درباره اینکه در زمینه علوم انسانی در چه شرایطی هستیم، باید بگویم نیاز داریم با میزان بسیار بیشتری به علوم انسانی توجه کنیم. متأسفانه این علوم در کشور ما هم از جانب مسئولان و هم کف جامعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به ندرت خانواده‌ای فرزند خود را تشویق می‌کند که به سمت علوم انسانی برود و این نیازمند حرکتی ملی است تا تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه در این زمینه بیشتر باشد و مورد علاقه و اقبال اکثریت داوطلبان باشد. در علوم پایه هم که واقعاً پایه توسعه علوم دیگر است، باید به میزان بیشتری تلاش کرده و آن را مورد اقبال قرار دهیم.

غلامی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها پس از بیماری کرونا بیان کرد: ما سال گذشته با حادثه‌ای پیش‌بینی نشده رو به رو شدیم و شیوع ویروس کرونا باعث شوک به دنیا شد و در کشور خودمان هم بسیاری از دانشگاه‌ها با تعطیلی مواجه شدند، لذا باید دانشگاه‌ها برنامه‌ها را تنظیم و برای آینده آموزش چاره‌اندیشی می‌کردند. البته این کار سختی بود ولی بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توانستند کلاس‌های آموزش مجازی را برقرار و شبکه آموزش ایجاد کنند که این هم کار بزرگی بود و در واقع یک از جا کندگی برای آموزش عالی اتفاق افتاد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این یک سال گذشته که شیوع بیماری کرونا محدودیت‌های زیادی برای عرصه آموزشی پدید آورد زحمات زیادی انجام و ضعف‌ها و کمبودها به تدریج برطرف شده است که خود همین موضوع سرمایه‌ای برای آینده است و برای دوره‌های طولانی قابل استفاده خواهد بود. دوره آموزش مجازی ما دوره موفقی بوده و البته این سخن بدین معنی نیست که کمی و کاستی وجود ندارد، بلکه آن ضعف‌ها هم مورد توجه جدی است.

وی افزود: امروزه حرکت از سمت دانشگاه‌های نسل سه به سمت نسل چهار که باید در خدمت نیازهای جامعه باشند، اتفاق افتاده و در موارد زیادی شاهد کارهای شاخص از سوی دانشگاه‌ها بوده‌ایم و مثلاً در سیل خوزستان و گلستان، برخی دانشگاه‌های کشور کارهای مطالعاتی خوبی برای جلوگیری از این حوادث ناگوار انجام دادند. در فروریختن ساختمان پلاسکو نیز یکی از دانشگاه‌های ما کارهای مطالعاتی خوبی انجام و ارائه داده است. همچنین از سوی بسیاری از دانشگاه‌ها طرح‌های علمی دیگری از این دست در حال انجام است.

غلامی ادامه داد: خوشه‌های علمی نیز تشکیل داده‌ایم که به دولت یا وزارتخانه‌ها و سایر نهادهایی که نیاز باشد مشاوره‌های علمی لازم را ارائه می‌دهند. نکته دیگر اینکه در عرصه روابط‌ بین الملل از یک کشور ارسال کننده دانشجو به خارج از کشور به کارهای علمی مشترک با سایر کشورها روی آورده‌ایم و تعداد زیادی تحقیقات مشترک با سرمایه‌گذاری مشترک و تعدادی نیز تحقیقات مشترک با سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر انجام گرفته و در همین زمینه شاهد آمار زیادی از رفت و آمد اساتید به خارج و داخل کشور برای انجام کارهای تحقیقاتی هستیم. نتایج این تحقیقات نیز به طرق زیادی به جامعه منتقل می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند خود را بی‌نیاز از تجربیات دیگر کشورها بداند و خوشبختانه در سال‌های اخیر به خوبی از این تجربیات استفاده کرده‌ایم. چند روز قبل نیز مراسم سالروز تأسیس دانشگاه جندی شاپور را داشتیم که ۱۷۵۰ سال قبل در ایران شکل گرفته و مرکز تبادلات علمی و فرهنگی بوده و از سوی یونسکو نیز ثبت شده است. این باعث افتخار ماست که ۱۷۵۰ سال قبل دانشگاهی داشته‌ایم که از کشورهای مختلف برای تحصیل به آنجا آمده‌اند، لذا ما از سابقه دیرینه‌ای از مبادلات بین‌المللی برخوردار هستیم و ادامه چنین روندی در برنامه‌های وزارت علوم وجود داشته و دارد.

غلامی در پایان سخنان خود درباره همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: با جدایی اعضای هیئت علمی علوم پزشکی از وزارت علوم، این تفاوت‌ها به وجود آمد که این اختلاف مورد توجه همکاران ما بود، لذا تلاش‌های زیادی شد و از دستگاه‌های متولی از جمله سازمان برنامه و بودجه خواهش کردیم این همسان‌سازی انجام شود که در سال ۹۸ مقداری انجام شد، اما در سال ۹۹ با تغییراتی که وزارت بهداشت در حقوق‌ها انجام داد، این اختلافات باز هم زیاد شد، لذا در بند (و) تبصره دو قانون بودجه تلاش کرده‌ایم برای سال آینده حقوق‌ اساتید دو مجموعه را به هم نزدیک کنیم. امیدواریم قانون تصویب و ابلاغ شود و ضوابط اجرایی قانون بودجه نیز مشخص شود تا بدانیم چارچوب کاری ما چیست تا چنین کاری را در نهایت انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha