مفتی اعظم اوگاندا استعفا داد
کد خبر: 3962717
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

مفتی اعظم اوگاندا استعفا داد

شیخ «سلیمان اِندیرانگوا»، مفتی اعظم و پرنفوذ اوگاندا طی نطقی تلویزیونی از مقام خود استعفا داد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، وی دو روز قبل از استعفا در مراسم نماز میت و تشییع جنازه شخصیت بزرگ و نزدیک به دستگاه عریض و طویل مسجد «چیبولی» که رایزن فرهنگی نیز در آنجا حضور داشت، بر خلاف  روال معمول ساکت در میان جمعیت در بخش مقامات نشسته و  به مردم خیر مقدم و تسلیت نگفت.

مفتی مستعفی اوگاندا در سخنان تلویزیونی خود با بیان اینکه وجود درگیری‌ها، اختلافات عمیق بین وی و افراد مافوق خود علت اصلی استعفا از مقام خود است، گفت :کوچک‌تر از آن است که برای جامعه مسلمانان این کشور در میان جنگ قدرت خود را درگیر کند، لذا مجبور است خود را از جنگ قدرت کنار گذاشته و از این مقام استعفا دهد.

بعد از فوت مشکوک شیخ زُبیر کایونگا در سال 2016 به خاطر بروز برخی اختلافات بین شخصیت‌های مسلمان اوگاندا با مفتی اول و رسمی این کشور، انشعاب ایجاد شد و تشکیل رهبری مفتی دوم شیخ سلیمان اِندیرانگوا با حمایت ولیعهد مسلمان را در پی داشت.

 از آن زمان تاکنون بین اعضای دستگاه مفتی اول، شیخ شعبان رمضان موباجّه به عنوان مفتی ملی و رسمی این کشور و  شیخ سلیمان اِندیرانگوا به عنوان مفتی اعظم همواره اختلافات فراوانی وجود داشته است.

گفته می‌شود که عواملی مانند مرگ ناگهانی چند تن از شخصیت‌های مؤثر وابسته به مفتی دوم و مسجد چیبولی از جمله شیخ نوحا موزاتا، افشای نشست‌های محرمانه برای کنارگذاشتن مفتی اعظم، عدم توزیع عادلانه خودروهای اهدایی رئیس‌جمهور، موسِوِنی در بین مقامات مسجد و رهبری چیبولی در استعفای شیخ سلیمان اِیندرانگوا از مقام خود مؤثر بوده است.

مفتی مستعفی اوگاندا در سخنان تلویزیونی خود گفت: من امروز می خواهم به اطلاع شما مسلمانان اوگاندا برسانم که از مقام رهبری به عنوان مفتی اعظم این کشور  استعفا کرده و این کار را به خاطر منافع جامعه مسلمانان انجام داده‌ام.

وی در بخشی از سخنان خود  از اینکه در مقام مفتی اعظم اوگاندا در خدمت مسلمانان این کشور بوده است، از خداوند متعال شکرگزاری کرد و از قاضی‌های شرعی و امام‌های جمعه و جماعت مناطق مختلف کشور و همه کسانی که در دوران تصدی خود با آن‌ها همکاری و روابط خوبی داشت، قدردانی و برای موفقیت آن‌ها دعا کرد.

 مفتی مستعفی اوگاندا در بخشی از سخنان تلویزیونی خود با بیان اینکه نمی‌تواند خود را درگیر جنگ با افراد مافوق خود کند، گفت: جزئیات بیشتری از علل استعفای خود ارائه خواهد کرد.

شیخ سلیمان اِندیرانگوا در بخش پایانی سخنان تلویزیونی خود با بیان اینکه با استعفای خود امیدوار است مشکلات حاکمان مسلط به مسجد چیبولی و رهبری آن حل شود، گفت برای شکوفایی جامعه مسلمانان اوگاندا همواره دعا خواهد کرد.

وی ضمن دعا به کسانی که این مقام را به عهده خواهند گرفت، ابراز امیدواری کرد آنچه را که او ظرف پنج سال نتوانسته انجام دهد، آن‌ها (جانشینان) اجرا کنند.

 لازم به ذکر است که صرف نظر از وجود اختلاف بین مقامات دو مفتی، رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا همواره با هر دو مفتی همکاری صمیمی داشته و در اجرای برنامه‌های فرهنگی، علمی و دینی آن‌ها مشارکت کرده است.

رایزنی فرهنگی همچنین طی دو سال گذشته در نمازهای جمعه مسجد کامپالای قدیم معروف به مسجد قذافی تحت رهبری مفتی اول و مسجد چیبولی تحت رهبری مفتی دوم بیش از سایر مساجد دیگر شرکت کرده است.

انتهای پیام
captcha