کسب و کار اسلامی بیشتر از تولید ثروت به ارزش‌آفرینی می‌انجامد
کد خبر: 3963088
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
در برنامه «نگاه نو» رادیو قرآن مطرح شد؛

کسب و کار اسلامی بیشتر از تولید ثروت به ارزش‌آفرینی می‌انجامد

معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: در کسب و کارهای اسلامی صرفا تولید پول مد نظر نیست بلکه تولید ارزش و ثروت نه به معنای صرفا مالی، می‌تواند محل اعراب داشته باشد.

به گزارش ایکنا، قسمتی دیگر از برنامه «نگاه نو» رادیو قرآن، امروز، 19 فروردین‌ماه به کسب و کارهای اسلامی ـ قرآنی، مراکز رشد، شتاب‌دهنده و استارتاپ‌ها و همچنین ایده‌ها و فعالیت‌های نو در حوزه‌های قرآنی پرداخت.

برنامه این هفته با حضور و کارشناسی کامیار محبوبیان، معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همراه بود. وی درباره کارآفرینی، گفت: کارآفرینی یعنی تولید ثروت اما در کسب و کار اسلامی اعتقاد بر اینست که این ثروت، منتهی به ثروت مادی نیست و مجموعه‌ای از ارزش‌ها را می‌توان ثروت نامگذاری کرد.

وی ادامه داد: بطور مثال کسب و کارهایی که منتج به افزایش اعتماد در جامعه می‌شود، کسب و کارهایی که برای توانمندسازی نیازمندان جامعه، تمهید می‌اندیشد و ... اینها هم در ادبیات اسلامی و هم در ادبیات‌های جدیدی که برای تعریف کسب و کار و تئوری‌های این حوزه ورود پیدا می‌کند، به این موضوع دقت می‌کنند.

محبوبیان استقبال علاقه‌مندان از پادکست‌ها و یا قطعات صوتی که به صورت رایگان از آنها استفاده می‌کنند، اشاره کرد و گفت: هنگامی که یک محصول صرفاً برای ارزش مادی و پول تولید نشده باشد، سپس کارآفرینی و مارکتینگ، این محصول تولید شده را به پول نزدیک می‌کند. بنابراین اساساً در کسب و کارهای اسلامی صرفا تولید پول مد نظر نیست بلکه تولید ارزش و ثروت نه به معنای صرفاً مالی، می‌تواند محل اعراب داشته باشد.

وی درباره کسب و کارهای قرآنی در سطح کشور ، اظهار کرد: با توجه به اینکه روند ایجاد کسب و کار و استارتاپ‌ها(نوآفرین‌ها) و این زیست بوم، رشد بیشتری نسبت به رسیدن تئوری‌ و فلسفه‌ها به این فضا داشته است، لذا در کشور ما نیز این قضیه مستثنی نیست و ادبیاتی که پیرامون کسب و کار اسلامی با رویکرد نوآفرینی شکل گرفته است، نوپاتر از کسب و کارهای نوآفرین است و شاید نتواند تعریف دقیقی را امروزه نسبت به کسب و کارهای اسلامی و غیر اسلامی ارائه داد.

معاون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه شاخص‌های متعددی برای اسلامی نامیدن یک کسب و کار وجود دارد، گفت: به همین دلیل است که آن را طیف می‌نامیم و این طیف است که می‌تواند محتوایی، اجراکننده، فضای ارائه و دریافت کننده را شامل شود که هر کدام می‌تواند شاخصی داشته باشد تا یک کسب و کار را اسلامی بدانیم و یا خیر.

وی درباره شاخصی که در این واحد جهاددانشگاهی برای تمییز دادن کسب و کار اسلامی از غیر اسلامی است، ادامه داد: دو شاخص قراردادی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم این شاخص‌ها شامل اینست که کسب و کار در حوزه ترویج مفاهیم و ارزش‌های اسلامی قدم بر‌دارد و یا کاری که انجام می‌شود و کسبی که اتفاق می‌افتد منتج شده از تعالیم اسلامی باشد.

کد

در ادامه مخاطبان این برنامه با شکل‌گیری ایده «آگاپ»، مؤسسه نیکوکاری مهر هوشمند آشنا شدند و در بخش دیگر مخاطبان با مبنای تأسیس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اسلامی پارک علم و فناوری استان قم از زبان با محمد ولیابیدگلی، مدیر این مرکز آشنا شدند.

یادآور می‌شود، برنامه نگاه‌نو از سوی گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن به صورت تولیدی به مدت ۳۰ دقیقه به تهیه‌‌کنندگی مونا توسلی و اجرای جواد نصیری و همچنین گویندگی فریال ترکاشوند، پنجشنبه‌های هر هفته، ساعت ۱۵:۱۵ از موج اف ام ردیف ۱۰۰ به سمع مخاطبان رادیو قرآن می‌رسد.

انتهای پیام
captcha