نیروهای خارجی طبق جدول زمانی خارج از عراق مستقر می‌شوند
کد خبر: 3963155
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
آخرین اخبار از گفت‌وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن؛

نیروهای خارجی طبق جدول زمانی خارج از عراق مستقر می‌شوند

سخنگوی وزارت خارجه عراق، پس از پایان گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن تصریح کرد که حضور نیروهای آمریکایی پس از این گفت‌وگو به دادن مشاوره‌ و آموزش محدود خواهد شد و نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی مشخص خارج از عراق مستقر خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری موازین، دور سوم گفت‌و‌گوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، شامگاه روز چهارشنبه، با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی، و همکاری‌های پرورشی و فرهنگی آغاز شد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با اشاره گفت‌وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن اعلام کرد که این گفت‌وگوی راهبردی با توجه به چالش‌های امنیتی و بهداشتی و اقتصادی صورت گرفته و وجود نیروهای آمریکایی در عراق پس از مذاکرات راهبردی دو طرف محدود به مشاوره و آموزش نیروها شده است.

در ادامه بیانیه الصحاف آمده که نیروهای خارجی در چارچوب جدول زمانی مشخص در خارج از عراق مستقر خواهند شد.

الصحاف افزود: نیروهای خارجی باقی‌مانده در پایگاه‌هایی کاملا عراقی حضور خواهند داشت. بغداد و واشنگتن بر سر عدم حضور نیروهای رزمی خارجی در عراق توافق کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که بغداد و واشنگتن توافق کردند که هیچ نیروی رزمی در مناطق عراق وجود نداشته باشد.

محمد الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز درباره توافق عراق و آمریکا در چارچوب مذاکرات راهبردی دو طرف اظهار کرد که طرف آمریکایی تعهد داده که بخش زیادی از نیروهایش را از اراضی عراق خارج کند.

مشاور امنیت ملی عراق گفت که ما درباره عدم وجود پایگاه‎های نظامی خارجی در خاک عراق توافق کردیم و همچنین بر روی این مسئله توافق نظر داشتیم که نیروهای امنیتی عراقی مأموریت مبارزه با داعش را برعهده بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در این خصوص گفت:‌ گفت‌و‌گوی راهبردی هم‌زمان با چالش‌هایی امنیتی، بهداشتی و اقتصادی برگزار شد. بغداد و واشنگتن بر لزوم پایبندی به توافق چارچوب راهبردی تأکید کردند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز شامگاه چهارشنبه گفت: طرف آمریکایی متعهد شد که تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از عراق خارج کند. دولت عراق در مقابل، از تعهد خود برای محافظت از کادرها و هیئت‌های دیپلماتیک و نمایندگی‌های وابسته به آنها سخن گفت.

سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق شامل پرونده‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، انرژی، آموزشی، فرهنگی، محیط زیست، حقوق بشر و میراث فرهنگی بود اما گفت‌وگوهای دور قبلی به راه‌های کاهش نیروهای آمریکایی، به دلیل فشار مداوم احزاب سیاسی عراقی مخالف با حضور خارجی‌ها در کشورشان معطوف بود.

در پایان دور سوم گفت‌وگوی راهبردی عراق با ایالات متحده آمریکا بیانیه مشترکی صادر شد که بر اساس آن همکاری همه جانبه در تمام مسائل بحث شده طرفین مورد تأکید قرار گرفت.

در بیانیه مشترک صادر شده طرفین آمده است؛ دو کشور اهمیت اصول توافق نامه چارچوب استراتژیک را تایید کردند و ایالات متحده احترام خود را برای حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیمات مربوطه صادر شده توسط مقامات قانونی و اجرایی کشور تأیید کرد.

انتهای پیام
captcha