منتظری: شناسایی موانع تحقق شعار سال گام اول رسیدن به نتیجه است
کد خبر: 3963374
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
شعار سال از منظر اهالی فرهنگ/ 4

منتظری: شناسایی موانع تحقق شعار سال گام اول رسیدن به نتیجه است

غلامرضا منتظری تصریح کرد: اگر موانع پیش روی شعار سال شناسایی نشوند، حرکت مورد نظر یا کند خواهد شد یا متوقف و متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: موانع شعار سال شناسایی شوندغلامرضا منتظری؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره نحوه محقق کردن شعار سال در عرصه فرهنگ و هنر اظهار کرد: همه عرصه‌ها برای تولید با موانعی روبرو هستند؛ موانعی که باید از بین برده شود وگرنه حرکت کند  یا متوقف می‌شود. برای رفع همه موانع از جمله موانع فرهنگی نخستین گام این است که تصویری روشن از فهرست موانعی که وجود دارد طرح‌ریزی شود.

وی افزود: جنس موانع هم متفاوت است زیرا موانع می‌تواند اداری، مالی یا مادی باشد. نکته دوم؛ دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها بررسی کنند برای رفع موانع موجود چه کاری انجام دهند تا با شناسایی بتوان آنها را از بین برد. نکته سوم برای از بین بردن موانع، تعیین فرصت زمانی است. البته برش زمانی معقول و منطقی که متناسب با فرآیند تولید باشد.

منتظری ادامه داد: مطلب بعدی ارزیابی است. منظور اینکه بر اساس برش زمانی که مشخص شده ارزیابی کنیم تحولی را در رابطه با تحقق شعار سال شاهد بوده‌ایم یا خیر؟ مطلب بعد باز شدن چتر حمایت از تولید در عرصه فرهنگ است، چراکه اگر موانع را هم برداریم نقش‌آفرینی تولید محصولات فرهنگی، هنری و ادبی نیازمند امکانات است تا باز شدن چتر حمایتی موانع مادی و... از بین رود. در حوزه فرهنگ، همانند دیگر حوزه‌ها، تولیداتی داریم که اگر به آن توجه نکنیم به طور حتم با رکود مواجه خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

دهنادی: هنر مصرفی ما در خدمت تولید نیست

راستینه: رفع موانع فرهنگی منوط به شناسایی صحیح است


وی متذکر شد: تولید در حوزه فرهنگ با تولید در حوزه‌های دیگر،  کاملاً متفاوت است، ولیکن متاسفانه ما در حوزه‌های محاسباتی  به تولید در حوزه فرهنگ چندان معتقد نیستیم! زیرا وقتی نیازها با معیشت و اقتصاد پیوند نزدیک نداشته باشد آن را به عنوان نیاز به حساب نمی‌آوریم، هرچند به تولیداتی که با زندگی و معیشت مردم گره خورده، باید توجه جدی‌تر شود، اما نباید چشم خود را بر سایر مسائل تولید ببندیم.

نایب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا توصیه‌های مقام معظم رهبری در طول سال به درستی مد نظر مسئولان قرار نمی‌گیرد تا بسیار از مشکلات از بین رود؟ تصریح کرد: یک بخش از این کم‌توجهی در حوزه مدیریت رخ می‌دهد، چراکه نوع نگاه مدیریت مشخص می‌کند آنها چه دیدی نسبت به حوزه های فرهنگی دارند. برای همین هم سهم بودجه فرهنگ از بودجه کل کشور کمتر از دو درصد است! این امر نشان می‌دهد نوع نگاه به فرهنگ باید تغییر کند.

منتظری اضافه کرد: نکته دوم، نظارت است. نظارت باید هم در درون قوه مجریه تقویت شود هم قوه مقننه. درهمین راستا تمامی بخش‌ها از وزارت ارشاد گرفته تا دیگر بخش‌های فرهنگی باید از زیرمجموعه‌های زیر نظر خود توضیح بخواهد که برای راهبرد شعار سال چه کاری را انجام داده‌اند، زیرا اگر این اتفاق رخ دهد و موانع شناسایی شوند آنگاه مجلس قادر است در رفع موانع، قوانینی را تبیین کند. با این توضیح، مشکل محقق نشدن شعار سال را هم در مدیریت و هم در نظارت باید جست‌وجو کرد.

منتخب مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مجلس نیز برای خود نظارت را قائل شده‌ایم. برای همین، هفته آینده کمسیون فرهنگی مجلس اولین اولویت خود را روی چگونگی نقش آفرینی کمسیون فرهنگی در محقق کردن شعار سال در حوزه فرهنگی، هنری و ادبی گذاشته است.

نایب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ارزیابی‌های نادرست از شعار سال گفت: نبود ارزیابی درست از شعار سال این شده که هم‌اکنون می‌بینیم؛ وضعیتی که مقام معظم رهبری هم از آن راضی نیستند، البته در جهش تولید اتفاقاتی رخ داد، اما با آنچه مدنظر بود فاصله بسیار داریم. با این توضیح در استان گلستان که من نماینده آن هستم، اولین جلسه هم‌اندیشی راههای عملیاتی شدن شعار سال برگزار شد. در آن جلسه تاکید شد مباحث تئوری و نظری مطلقاً ممنوع است، بلکه باید تاکید روی این باشد که چه کنیم که موضوعات مد نظر عملیاتی شود.

وی در پایان توصیه کرد: باید با مدیران جلساتی را ترتیب داد تا از آنها خواسته شود برنامه عملیاتی خود را بگویند و اگر هم موانعی وجود دارد بازگو کنند تا اگر راهکاری قانونی وجود داشت برای حل آن، چاره‌ای اندیشه شود. همچنین هر وزارتخانه‌ای نباید در بدنه وزارت محصور شود، بلکه باید از کل ادارات فرهنگ و ارشاد خواسته شود تا سهم و نقش استانشان، برای محقق کردن شعار سال بیان شود. پیشنهاد انتهایی، هر نهاد و سازمانی فراخوانی دهد تا ایده‌های خلاق و اثربخش برای رفع موانع تولیدات فرهنگی و ادبی شناسایی شود. این اتفاق باعث به وجود آمدن موجی خواهد شد که سبب از بین رفتن موانع نیز می‌شود.

انتهای پیام
captcha