16 اصل مدیریتی مساجد / لزوم تطهیر مساجد از آلودگی‌های مدیریتی و سیاسی
کد خبر: 3963620
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری تشریح کرد:

16 اصل مدیریتی مساجد / لزوم تطهیر مساجد از آلودگی‌های مدیریتی و سیاسی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضمن تشریح 16 اصلی که مساجد کشور باید بر اساس آن مدیریت شوند، تصریح کرد: مساجد باید از آلودگی‌های مادی، سیاسی، مدیریتی و اخلاقی تطهیر شوند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه امروز یک‌شنبه 22 فروردین، در مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد طی سخنانی از ائمه جماعات به خاطر حضور باطراوت و فعال و تلاش‌های جدی به ویژه در ایام کرونا تشکر کرد و گفت: عزیزان همت کردند و نگذاشتند مساجد تعطیل شود و بلکه تلاش کردند مساجد را فعال‌تر نگه‌دارند و در رعایت پروتکل‌ها مساجد صاحب رتبه هستند و حوزه دین خوش درخشید. 

وی ادامه داد: رهبر حکیم ما در مورد مسجد با تعابیر بسیار دلنشین یاد می‌کنند. ایشان فرمودند (پیام سال 89) مسجد خانه خدا و خانه مردم، خلوت انس با خدا و جلوت حشر با مردم، کانون ذکر و معراج معنوی و عرصه علم و جهاد و تدبیر دنیوی، جایگاه عبادت و پایشگاه سیاست و ... است؛ این دوگانه‌ها در کنار هم می‌تواند نشان دهنده تصویر اسلام عزیز از مسجد باشد.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری اضافه کرد: از نگاه حضرت آقا مسجد ابتکار ویژه اسلام و پیامبر اعظم(ص) و محل تجمع برمحور ذکر و یاد خداوند تعالی است و اگر چنین شود مسجد همه کارهای خوب می‌شود. آیا می‌شود تصور کرد جامعه‌ای اسلامی باشد یا در جست و جوی تمدن اسلامی باشد، اما مرکز اصلی ساخت انسان مؤمن در آن فعال و سازنده نباشد؟ چنین چیزی تصور نمی‌شود؛ جامعه اسلامی با مسجد شناخته می‌شود.

وی به تعبیر شهید آیت‌الله محمد باقر صدر اشاره کرد و گفت: ایشان  فرموده‌‌اند: چرا مسجد این استحقاق را دارد که گفته شود بیت‌الله؟ سِرش این است که مسجد جایی است که وقتی انسان با آن مرتبط می‌شود از خودش بیرون می‌آید و از خواهش‌های مادی خود خارج می‌شود و به سوی اهدافی بزرگ‌تر از اهداف مادی سیر می‌کند. این عرصه وقتی امتداد پیدا کند به سایر عرصه‌های زندگی هم تسری می‌کند. هر جنبه‌ای از جنبه‌های زندگی انسان که در آنجا شخص از خودش خارج شده و به بشریت و جامعه فکر می‌کند روح مسجد را با خودش همراه کرده است و این حقیقت در جامعه جاری می‌شود. این را ایشان از ذیل آیات سوره توبه استخراج کرده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: انقلاب ما از ظرفیت مساجد رونمایی کرد؛ با انقلاب اسلامی مسجد و ظرفیت‌های آن توسط مسلمانان دوباره شناخته شد. در دفاع مقدس باز مساجد هستند که بیشترین سهم را دارند. در آغاز قرن جدید و اوایل گام دوم انقلاب بیش و پیش از هر چیزی، این حرکت بزرگ به مسجد نیاز دارد. اگر در عرصه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دقیق ‌شویم می‌بینیم باز مسجد باید حضور داشته باشد و راهش مسجد آباد، زنده، فعال و مسجدِ مسجد است. با مسجد می‌توانیم به آرمان‌ها و اهداف انقلاب برسیم.

وی در ادامه به بیان 16 اصلی پرداخت که در اداره مساجد باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: اصل حفظ و تقویت وجهه نیایشی، قدسی و عبادی مساجد با تأکید فراوان بر نماز جماعت سه وعده، اصل اینکه مسجد برای همه است که این نگاه باید تقویت شود، اصل امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است، اصل اداره مسجد به وسیله مردم و با مشارکت حداکثری مردم باید صورت گیرد؛ این هم یک اصل راهنما است و کلیه برنامه‌‌ها باید بر این محور باشد که مشارکت حداکثری مردم را در مساجد به صورت فعال داشته باشیم و این نقش باید به صورت دائم تقویت شود، متأسفانه در گذشته تصمیماتی داشتیم که به کاهش حضور مردم منجر شده است که نیاز به اصلاح دارد.

تحقق اصل حفظ طهارت مساجد از آلودگی‌های مادی، سیاسی، مدیریتی، اخلاقی

وی در ادامه تشریح اصول اداره مساجد گفت: اصل حفظ طهارت مساجد از آلودگی‌های مادی، سیاسی، مدیریتی، اخلاقی؛ مسجد باید تمیز، پاک و مطهر باشد. اصل حضور خانوادگی مؤمنان با تأکید بر حضور کودکان و نوجوانان؛ برنامه‌‌ها باید به شکلی باشد که مردم را به صورت خانوادگی به مسجد بیاورد. اصل بعدی حفظ و تقویت رویکرد انقلابی مساجد است، اصل حفظ استقلال برنامه‌ای و مدیریتی مساجد، اصل حفظ تاریخ و هویت تاریخی مساجد، اصل صیانت از حقوق مادی و معنوی مساجد؛ بسیاری از حقوق مساجد استیفا نشده است که باید آنها را گرفت، اصل بهره‌مندی حداکثری از تعاون و نهادها و مجموعه‌های مسئول در این بخش. اصل تقویت رویکرد اجتماعی مسجد و نقش آفرینی به عنوان محور و قلب محله، اصل ارائه تصویر هنرمندانه و جذاب از مسجد تراز اسلامی در افکار عمومی، اصل الگوسازی و الگونمایی از مسجد تراز اسلامی، اصل ایجاد، حفظ و تقویت ارتباط عمیق بین مساجد و اصل شانزدهم اصل حفظ روحیه خدمت‌گزاری نسبت به خانه‌های خدا در غایت تعظیم و تکریم اصولی است که باید توسط  نهادهای مسئول در خصوص مساجد اجرا شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به عنایت خاص مقام معظم رهبری به تمام مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: این عنایت سرمایه بزرگی است. مرکز بخشی از دفتر مقام معظم رهبری در شئون علمایی است و باید ارتباط نزدیک با دفتر مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از نظارت و حمایت دفتر داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: مرکز تجربه مدیریت راهبردی و برنامه‌محور را دارد، از فناوری‌های نوین و از نیروی انسانی با تجربه، علاقه‌مند و جهادی بهره‌مند است و سرمایه ما از ین جهت سرمایه خوبی است. البته کارهای زیادی باقی مانده که باید مجاهدانه پیگیری کرد.  

انتهای پیام
captcha