تعطیلی فعالیت‌های مذهبی مسئولیت رمضانی سیما را مضاعف کرده است
کد خبر: 3963667
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری:

تعطیلی فعالیت‌های مذهبی مسئولیت رمضانی سیما را مضاعف کرده است

متاسفانه به دلیل شیوع موج چهارم کرونا بسیاری از فعالیت‌ها مذهبی تعطیل شده است و برای همین رسالت سیما سنگین‌تر می‌شود، چون باید این خلاء را با ساخت برنامه‌های مناسبتی پوشش دهد.

به گزارش ایکنا، نشست آنلاین جواد شیخ اکبری؛ دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در مورد تبیین برنامه‌های ماه مبارک رمضان معاونت سیما امروز 22 فروردین برگزار شد.

وی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: موج جدید چهارم کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داد به ویژه در حوزه آیین‌های مذهبی تغییرات چشمگیری را شاهد بوده‌ایم. همچنین شرایط سخت معیشتی مردم باعث شد تا برنامه‌های معارفی سیما یکی از ملاحظات جدی باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که به صورت ویژه مدنظرمان قرار گفت، بحث انتخابات است. به هر حال با تحت شعاع قرار گرفتن آیین‌های رمضانی رسالت رسانه ملی بیش از قبل شده است، زیرا باید بتوان نیازهای معنوی مردم را به واسطه برنامه‌های مختلف تحت پوشش قرار دهد. لازم به ذکر است مهمترین راهبرد سیما بحث حق و صبر است که موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و سیما نیز با تدارک برنامه‌ها سعی دارد این موضوع را تبیین کند.

شیخ‌اکبری درباره شعار سال سیما در ایام ماه مبارک هم گفت: بهجت قلبی، آرامش معنوی، ‌ایجاد فضای معنوی مناسب به عنوان میدان استغفار از کارهای جدی ما بود. نشاط معنوی همدلی و مواسات شعار سیما در ماه مبارک رمضان است. درضمن امسال 30 آیه انتخاب شده و هر روز یک آیه تبلیغ می‌شود. حوزه ترتیل و جزخوانی، دعا و مناجات‌خوانی و سخنرانی مذهبی از حوزه‌های ما در شبکه‌ها هستند و طوری این برنامه‌ها چیده شده که مردم بتوانند استفاده کنند. نیز ترتیل‌خوانی از حرم امام رضا (ع) و مسجد جمکران داریم و هر ساعتی از روز که مخاطبان بخواهند از این ترتیل‌خوانی استفاده کنند، می‌توانند.

وی تاکید کرد: مناجات‌خوانی‌ها از ساعت 23 شروع می‌شود. شبکه یک از حرم حضرت معصومه (س) با آقای سلحشور،‌ شبکه دو از حرم امام رضا (ع) آقای کریمی، شبکه سه میثم مطیعی ساعت یک بامداد. شبکه پنج از حرم حضرت عبدالعظیم آقای حدادیان. شبکه قرآن از ساعت 22 از کربلای معلی، 24 حاج مهدی سماواتی و ساعت 2 محمد طاری از امامزاده صالح. از ساعت 23 الی سحر دعا و مناجات‌خوانی‌هایی طراحی شده است.

مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه دعا‌خوانی مخاطبان فراوان دارد، تصریح کرد: دیگر حوزه دعا و مناجات‌خوانی است. حوزه‌ای که با استقبال بسیار مخاطبان مواجه شد، حتی طبق نظرسنجی‌ها این بخش همانند بخش‌های نمایشی مخاطب داشت. این مناجات‌خوانی با شبکه یک از حرم حضرت معصومه (س) شروع می‌شود. در شبکه دو هم از حرم امام رضا ادامه می‌یابد و شبکه چهار هم از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه پیدا می‌کند. در بازه زمانی 23:30 تا سحر هم برنامه‌های ویژه دعاخوانی در نظر گرفته شده است. همچنین سخنرانی‌های مذهبی از دیگر برنامه‌هاست که شبکه‌های مختلف دارد. شبکه یک با درس‌هایی از قرآن با حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی و شبکه دو سیما نیز با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان و شبکه پنج هم با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌رضا پناهیان ادامه پیدا می‌کند. امسال یکسری از مراسمات تحت شعاع خیز چهارم کرونا قرار گرفته شده تا مردم بتوانند از اماکن متبرکه استفاده بکنند. جدول پخش این برنامه‌ها هم ارائه خواهد شد.

شیخ‌اکبری برنا‌مه‌های شبکه یک را ویژه توصیف کرد و گفت: شبکه یک سیما ویژه برنامه سحرش با برنامه «سمت خدا» خواهد بود که اجرای آن را آقای سلطانی بر عهده خواهد داشت. همچنین برنامه اذان گاهی «آفتاب شرقی» نیز به صورت زنده اجرا می‌شود. یکسری میان‌برنامه‌های احکام هم در نظر گرفته شده که از این شبکه روی آنتن می‌رود. ساعت یک بامداد هم از کربلا مناجات‌خوانی خواهیم داشت. شبکه دو در سحر از کربلا معلی برنامه زنده خواهد داشت. این برنامه «دست در دست» با هدف کمک مؤمنانه نام دارد. ویژه برنامه افطار شبکه دو هم با اجرای آقای کاظم احمدزاده خواهد بود.

وی متذکر شد: شبکه سحرگاهی شبکه سه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، سخنرانی و مناجات‌خوانی آقای رفیعی است. برنامه افطار شبکه چهار سری دوم برنامه «زندگی پس از زندگی» خواهد بود و برنامه سوره یکی از برنامه‌هایی است که موضوعات قرآنی را پیگیری می‌کند. همچنین در بخش سخنرانی‌ها؛ سخنرانی مذهبی آیت‌الله مصباح در شبکه چهار را داریم. ویژه برنامه سحر شبکه پنج خلوتگه عارفان است. ویژه برنامه افطار شبکه پنج عقیق نام دارد. همچنین امسال شبکه آموزش نیز ویژه‌برنامه افطار دارد که مشاعره قرآنی است. شبکه امید نیز در کنار ویژه برنامه افطار که رفیق نام دارد محتوای جذابی برای نوجوانان دارد و گفت‌وگو با نخبگان علمی را تدارک دیده که موضوع معنویت در زندگی‌شان برجسته است.

دبیر شورای معارف سیما گفت: شبکه افق امسال برنامه سحرگاهی با حضور آقای پناهیان با موضوع مهدویت را دارد. همچنین ویژه برنامه افطار این شبکه با عنوان چشمه با موضوع مسجد محوری است. شبکه مستند دو مستند ویژه رمضان با نام مستند نور و یک چکه ماه را دارد. شبکه پویا نیز امسال برنامه سحری تدارک دیده است درصورتی‌که سال قبل تولید جدیدی در این شبکه برای سحر نداشتیم.

وی فعالیت‌های شبکه قرآن را در ایام ماه مبارک گسترده و خاص توصیف کرد و یادآور شد: مأموریت شبکه قرآن در ماه رمضان سنگین‌تر می‌شود و با توجه به فضای کرونایی، ما سخنرانی و ادعیه و ارتباط با حرم‌های مطهر را در این شبکه ویژه‌تر دیدیم. ویژه‌برنامه سحر «مهمان خدا» به صورت زنده از حرم امام رضا (ع) تقدیم مخاطبان خواهد شد. برنامه «ضیافت» در شبکه قرآن به بررسی زندگی علما می‌پردازد. در حوزه تلاوت برنامه‌ای به نام «با مفاخر» داریم که تلاوت‌های اساتید بزرگ قرآنی را معرفی و درباره آنها توضیحاتی می‌دهد. همچنین سخنرانی بزرگان و مراجع را نیز در این شبکه داریم از سخنرانی حاج‌آقا مجتبی تهرانی، آقای مجتهدی تهرانی تا آقای فاطمی نیا و ... در این دسته‌بندی قرار دارند.

شیخ‌اکبری درباره  ورود سریال‌های ماه رمضان به موضوعاتی که در این ماه پررنگ‌تر است،‌گفت: امسال سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی را برای شبکه یک داریم که این سریال به موضوع‌های معنوی و ماورایی و برزخ و معاد می‌پردازد. همچنین سریال یاور به کارگردانی سعید سلطانی که از شبکه سه پخش می‌شود، متناسب با ماه مبارک طراحی شده است و باید حوزه معارفی در سریال‌های ماه رمضان دیده شود.

انتهای پیام
captcha