موج چهارم کرونا نقشه را سیاه می‌کند / هر سرفه‌ای کروناست مگر خلاف آن ثابت شود
کد خبر: 3963735
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
وزیر بهداشت:

موج چهارم کرونا نقشه را سیاه می‌کند / هر سرفه‌ای کروناست مگر خلاف آن ثابت شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن هشدار نسبت به اینکه هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر بستری‌ها هستیم، گفت: هفته جاری و آتی نقشه کرونا در کشور قرمزتر و حتی به سمت سیاهی می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امروز، یک‌شنبه، 22 فروردین‌ماه، طی نشستی خبری به ارائه اولین گزارش سال 1400 در خصوص کرونا پرداخت و گفت: قبل از پایان سال به شکل‌های مختلف خدمت مردم و مسئولان پیش‌بینی‌هایی را از شیوه‌های مختلف، عملکردها و عواقب آن با زبان‌های مختلف بیان کردم. گاهی با تهدید و گاهی با تمنا و التماس و گاهی با قسم دادن به اینکه مردم رعایت کنند، سفر نروند و گرفتاری جدید برای کشور ایجاد نکنند.

وی ادامه داد: با تلاش بی‌وقفه همکاران موج سوم کووید19 را با لطف خدا مدیریت کردیم و با اینکه بیش از یک ماه با ویروس جهش یافته در خوزستان درگیر بودیم، اما توانستیم مرگ‌ها را تا 50 نفر در روز نگه داریم، اما عرض کردیم که اگر رعایت نکنیم شرایط بدتر خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیش‌بینی این بود که با تشدید بیماری‌یابی در قالب طرح شهید سلیمانی شعله‌های کوچک را خاموش و از پیوستن آنها جلوگیری و کشور را در یک آتش شدید نبینیم و بهار آرامی داشته باشیم، اما به دلایل مختلف عرایض ما مورد توجه قرار نگرفت. البته کالبد شکافی این مسئله دردی را در این روزهای سخت درمان نمی‌کند.

وی به ارائه منحنی‌های جدید کرونا در کشور پرداخت و گفت: منحنی کل کشور نشان می‌دهد آمار بستری‌ها روبه فزونی است و در خیلی از شهرهای ما مسئولان دانشگاه‌ها احساس سخت و سنگینی از بار بیماری و کمبود امکانات دارند.

هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر بستری‌ها هستیم

نمکی ادامه داد: در رابطه با بیماران سرپایی خیز شتابنده عمودی داریم. در مورد بیماران بستری نیز که حاصل صف‌های طولانی خرید مرغ، اقلام شب عید و دورهمی‌ها و سفرها است، نیز شاهد خیز هستیم که هفته آینده منتظر خیر سنگین‌تر موارد بستری در کشور هستیم. همچنین تصویر استان‌ها نشان می‌دهد که جا دارد شیب را تندتر ببینیم و تقریباً همه استان‌ها در خیز شتابنده بی‌وقفه جلو می‌روند.

وی اظهار کرد: این روزها برای همکاران من که 14 ماه شبانه‌روز تلاش و خیزها را کنترل کردند روزهای سختی است. تاب‌آوری مردم مهم است، اما تاب‌آوری کادر درمان که یک روز خوش نداشته‌اند مهم‌تر است.

نقشه قرمز‌تر و حتی سیاه خواهدشد

نمکی هشدار داد: خیر چهارم خیز بسیار سخت‌تری است. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی این نقشه قرمزتر و حتی به سمت سیاهی می‌رود. امروز حدود 258 مرگ از هموطنانمان را تجربه کردیم؛ این برای من به عنوان متولی امر سلامت سهمگین بود که این تعداد را که در طول کمتر از دو تا سه هفته پنج برابر شده شاهد باشم. ما داریم به سمت شرایط بدتری می‌رویم. شرایط پروتکل‌ها به 58 درصد رسیده و این ارتباط مستقیم با تعداد ابتلا، بستری و تعداد مرگ‌ومیر دارد، اما قرار نیست به دلیل عدم همراهی عده‌ای، مردم را تنها بگذاریم.

هر عطسه‌ و سرفه‌ای اول کروناست

وی در پایان چند توصیه کرد و گفت: تمام رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداران و تمام افرادی که مسئول کنترل پروتکل‌ها هستند با هر پروتکل‌شکنی مقابله کنند. از مردم نیز خواست می‌کنم در رعایت این دستورالعمل‌ها همراهی بیشتری بکنند. ما مراکز سرپایی 16 ساعته و 24 ساعته را فعال کردیم و مردم اگر علائمی دارند بی‌توجهی نکنند. هر عطسه‌ و سرفه‌ای اول کروناست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی در پایان گفت: به بیمارستان‌ها اعلام کرده‌ایم تخت‌های بیشتری آماده کنند. مردم نگران نباشند نخواهیم گذاشت کسی بدون تخت رها شود. رئیس جمهور هم پیگیر هستند، از سازمان برنامه و بودجه نیز خواسته شده که به ما کمک کنند که در روزهای آتی تعداد قابل توجهی تخت را آماده کنیم. از نیروهای مسلح نیز درخواست می‌کنیم که همچنان ما را یاری کنند. همچنین از همه اهل دل ما را دعا کنند تا از این شرایط هم عبور کنیم.  

انتهای پیام
captcha