خشم؛ ماحصل عدم کنترل احساسات منفی و ناامیدی
کد خبر: 3965366
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

خشم؛ ماحصل عدم کنترل احساسات منفی و ناامیدی

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی گفت: اگر سرخوردگی و ناامیدی کنترل نشود تبدیل به خشم می‌شود و این امر می‌تواند به اندازه‌ای احساسات منفی را در انسان ایجاد کند که کاملاً خود را ببازد.

ارسالی امروز ا ضرورت کنترل احساسات منفی و ناامیدیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، فاطمه ابراهیمی، استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی، امروز 29 فروردین ماه، در مراسم مجازی مدرسه علمیه الزهرا(س)خوی که به مناسبت ماه رمضان برگزار شد، اظهار کرد: رسول خدا(ص) درباره این ماه مبارک  می‌فرمایند؛ «رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه‏‌اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم».

وی در ادامه با اشاره به تأثیرات سرخوردگی در زندگی، افزود: همه ما سرخوردگی را در زندگی تجربه کرده‌ایم و این احساس معمولاً در موقعیت‌هایی به ما دست می‌دهد که رویایی داشته باشیم و برای رسیدن به هدفی تلاش کرده اما در نهایت موفق نشده‌ایم و گاهی اوقات به هدفمان بسیار نزدیک شده‌ایم ولی ناگهان به هر دلیلی با مانعی برخورد کرده و سرخورده شده‌ایم.

ابراهیمی بیان کرد: احساساتی مثل سرخوردگی و ناامیدی اجتناب ناپذیر و بخشی از زندگی هستند اما نباید اجازه دهیم که چنین احساساتی ما را مغلوب کنند، اگر چه ناامیدی حسی است که در طول زندگی بارها تجربه خواهیم کرد اما نباید تسلیم شویم و تلاش را کنار بگذاریم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی بیان کرد: در هنگام سرخوردگی باید فعالیت‌های خودمان را با دقت ارزیابی کنیم و ببینیم کجای کار اشتباه بوده و چه عاملی باعث شده که به هدفمان نرسیم و باید از اشتباهات خود درس بگیریم و در زندگی آتی مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: مثبت اندیشی یکی از راه‌های غلبه بر یأس بوده و به جای این که امیدمان را کاملاً از دست بدهیم، سعی کنیم مثبت اندیش باشیم و به آن مواقعی فکر کنیم که به درستی عمل کرده‌ایم و ممکن است هر چند به هدفمان نرسیده باشیم اما آن بخش‌ها را یادآوری کرده و فقط نتیجه را نبینیم.

ابراهیمی تصریح کرد: آرام بودن از دیگر راه‌های مقابله با سرخوردگی است و بعد از مدت‌ها تلاش و خستگی و عدم نتیجه مطلوب، نباید فوراً کار جدیدی را آغاز کرد و در این مرحله لازم است مدتی را به استراحت و دستیابی به آرامش اختصاص داد و شاید مدتی تفریح بهترین کار باشد تا ذهن خالی شود و دوباره با انرژی شروع کرد.

وی گفت: اگر سرخوردگی و ناامیدی خودتان را کنترل نکنید تبدیل به خشم می‌شود و این امر می‌تواند آنقدر احساسات منفی را در شما ایجاد کند که کاملاً خودتان را ببازید و فراموش نکنید که هیچ آدمی همیشه در زندگی موفق نمی‌شود و بزرگ‌ترین و مشهورترین افراد جهان هم بارها شکست خورده و دوباره از جا بلند شده‌اند تا بالاخره موفق شده‌اند و خشم هیچ فایده‌ای ندارد و فقط انسان را آزار می‌دهد، و انرژی را می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی اظهار کرد: می‌توان گفت که تصور یک زندگی خالی از سرخوردگی و ناامیدی ممکن نیست و اگر این اصل را باور داشته باشیم شکست‌ها ما را زمین گیر نمی‌کنند و حتی ممکن است انگیزه ما را برای تلاش بیشتر کنند.

انتهای پیام
captcha