امشب از درگاه خداوند طالب شناخت تنها امیرالمؤمنین هستی باشیم + فیلم
کد خبر: 3967680
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 16

امشب از درگاه خداوند طالب شناخت تنها امیرالمؤمنین هستی باشیم + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در شب قدر نباید فقط از خدا حوائج دنیوی را طلب کرد، گفت: شب قدر بهترین فرصت است که از خدا معرفت به امیرالمؤمنین(ع) و اولاد ایشان را بخواهیم.

امشب معرفت شناخت تنها امیرالمؤمنین هستی را از خدا بخواهیم +فیلمبه گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در شانزدهمین قسمت از این مجموعه که مصادف با  سومین شب قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) است، با اشاره به جایگاه بزرگ امام علی(ع) به عنوان تنها امیرالمؤمنین هستی، گفت: این شب‌ها مصیبت عظما بر جهان وارد شده، چون فقط حضرت علی(ع)، امیرالمؤمنین هستند؛ حضرت محمد(ص) فرمودند علی فقط تو امیرالمؤمنین هستی و بس و هر کس بر امیرالمؤمنین طغیان کند خونش هدر است.

امیرمؤمنان یعنی کسی که رئیس کاروان است و به واسطه وجود مقدس ایشان همه مؤمنان از برکاتی که از آسمان باید دریافت شود بهره‌مند می‌شوند و مجوز عبور از آسمان‌ها به دست حضرت علی(ع) است. در این شب برکت از وجود با عظمت ایشان که محبوب خدا و رسول خدا(ص) هستند بخواهیم که خداوند ما را ببخشد و معرفت شناخت وجود امیرالمؤمنین را به ما عطا کند.

در این شب همه می‌خواهند دعا کنند و حوائج خود را بطلبند اما آیا در دعا فقط حوائج دنیایی را بخواهیم که بی‌ارزش هستند؟! اگر خواسته‌های دنیا را بخواهیم، خداوند به ما عطا می‌کند و می‌دهد اما ما باید از خود بپرسیم چه خدمتی می‌توانیم به امیرالمؤمنین انجام دهیم؟ که حضرت علی(ع) فرموده‌اند من به کمک ضعیف‌ترین شما در دورترین نقاط دنیا احتیاج دارم.

این نیاز برای حفظ اسلام است و اینکه اسلام به اقصی نقاط جهان برسد و مردم از اسلام بهره‌مند شوند. باید ببینیم از امیرالمؤمنین(ع) چه بخواهیم. آیا فقط دنیا؟ خیر! بخواهیم که اسلام در نظام هستی حاکم شود و وجود مبارک فرزندشان ظهور و عدل را در جهان گسترده کنند. چه قدر مردم از بی‌عدالتی و ظلم رنج می‌کشند و چه قدر انسان‌های بی‌گناه نابود می‌شوند. در شب قدر از خدا بخواهیم که خداوند ما را یاور حضرت مهدی(عج) قرار دهد و ما او را یاری کنیم.

شب قدر بهترین فرصت است که از خدا معرفت به امیرالمؤمنین و اولاد ایشان را بخواهیم. حضرت زهرا(س) در خطبه خودشان، حضرت علی(ع) را به عنوان قرآن ناطق معرفی می‌کنند. سبک زندگیشان را در زندگی‌هایمان اجرا کنیم و بچه‌هایمان را به معرفت ایشان برسانیم. از ابتدای اسلام تاکنون تمام کسانی که داعیه یاوری حضرت علی(ع) را داشتند، درخشیده‌اند و خدا به آنها بها داده است. بنابراین این شب شبی است که می‌توانیم به واسطه وجود امیرالمؤمنین(ع) قرآن را درک و به آن عمل کنیم و محبوب خدا شویم و خدا محب ما شود.

خداوند در آیه 54 سوره مائده می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَ‌ضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى ‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند، [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند، در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند، اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏‌دهد و خدا گشايشگر داناست».

یعنی اگر همه از دین برگردند خدا در نهایت عده‌ای را می‌آورد که علی(ع) را بخواهند و آرمان علی را در نظام هستی پیاده کنند. خداوند آنها را دوست دارد. اینها در برابر مؤمنان متواضع و در مقابل کافران سرسخت هستند و در راه خدا جهاد می‌کنند و از ملامت‌ها نمی‌ترسند. در شب قدر از خدا بخواهیم که به ما عافیت عنایت بفرماید و معرفت به امیرالمؤمنین و اولادشان را نصیب ما کند و یاوری فرزندشان را قسمت ما کند تا بتوانیم به دست وجود مقدس امام زمان(عج) اسلام را در سراسر جهان گسترده کنیم و مردم بهره‌مند از اسلام شوند و نجات پیدا کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha