تغییر لحن عربستان ناشی از ناکامی‌های منطقه‌ای و سرخوردگی شکست ترامپ است
کد خبر: 3969040
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
مجتبی امانی:

تغییر لحن عربستان ناشی از ناکامی‌های منطقه‌ای و سرخوردگی شکست ترامپ است

رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره با اشاره به تغییر لحن مقامات سعودی نسبت به ایران گفت: این اتفاق نتیجه شکست سیاست‌های منطقه‌ای آنها علیه ایران، ناکامی در جنگ یمن و سرخوردگی ناشی از شکست ترامپ در انتخابات آمریکاست؛ با این همه از نظر ایران مهمتر از تغییر لحن، مشاهده تغییر رفتار سعودی‌هاست.

مجتبی امانی، رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تغییر لحن عربستان سعودی نسبت به ایران در روزهای اخیر گفت: نباید به صرف یک اظهارنظر محمد بن سلمان تصور کرد تغییرات اساسی و ریشه‌ای در سیاست سعودی‌ها در مقابل ایران و به تبع آنها در منطقه شکل گرفته است. در عین حال اظهارات اخیر بن سلمان درباره ایران را در مقایسه با رفتارها و اقدامات پیشین سعودی‌ها می‌توان به منزله نشانه‌ای از تغییر رفتار و اقدامات قلمداد کرد.

وی افزود: البته آنچه که برای ایران اهمیت دارد این است که متعاقب این تغییر لحن شاهد تغییرات عملی در سیاست‌ سعودی‌ها باشد. عربستان سعودی در یک دهه اخیر سیاست خصمانه‌ای را علیه ایران در پیش گرفت، به نوعی که سایر کشورهای منطقه را با دادن امتیازات مالی به قطع یا کاهش رابطه با ایران راضی کرد و با هزینه‌های هنگفت مالی تلاش کرد که آمریکا را به حمله به ایران یا سوریه تشویق کند.

ایران منتظر تغییر رفتار سعودی‌هاست

امانی اظهار کرد: همچنین اقدامات آنها در حمایت از تروریست‌ها در داخل ایران و منطقه و جنگ‌افروزی در یمن و سوریه مجموعه اقدامات خصمانه و ضد ایرانی سعودی‌ها در منطقه طی این مدت بود. ریشه خیلی از اقدامات تروریستی یک دهه اخیر علیه منافع ایران، مانند انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، به پشتیبانی و هدایت عربستان سعودی برمی‌گردد.

رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره اظهار کرد: به نظر می‌رسد سعودی‌ها نتیجه‌ای از اقدامات ضد ایرانی خود نگرفته‌اند و این تغییر لحن و ادبیات نتیجه این شکست‌ها از جمله شکست سیاست‌های منطقه‌ای آنها علیه ایران، ناکامی و شکست در جنگ یمن و حتی برآورده نشدن خواسته‌های ابتدایی آنها در این جنگ و سرخوردگی ناشی از شکست ترامپ در انتخابات آمریکاست که می‌تواند آنها را از تغییر لحن به تغییر رفتار نسبت به ایران وادار کند.

حمایت همیشگی ایران از گفت‌وگوهای منطقه‌ای

امانی درباره نوع واکنش ایران به این تغییر ادبیات مقامات سعودی گفت: ایران همواره دست دوستی و همکاری خود را به سوی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه دراز کرده و از هرگونه همکاری درون‌منطقه‌ای حمایت می‌کند و بارها پیشنهادات خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به طرف‌های عربی اعلام کرده است.

وی یادآور شد: باید ضمن استقبال از اظهارات جدید محمد بن سلمان منتظر تغییر رفتاری و عملی عربستان سعودی نسبت به ایران باشیم و در آن صورت می‌توان قضاوت دقیق‌تری درخصوص آینده مناسبات دو کشور انجام داد.

امانی درباره امکان عملی شدن همکاری ایران و عربستان برای ارتقای امنیت منطقه و موانع این همکاری احتمالی گفت: آنچه که ایران دنبال می‌کند این است که مقدرات منطقه توسط کشورهای منطقه تعیین شود لذا تأثیرپذیری از هر کشور خارجی در سیاست‌های منطقه‌ای مورد پذیرش ایران نیست و ایران گفت‌وگوهای مربوط به منطقه را فقط بین کشورهای منطقه و درباره موضوعات منطقه‌ای می‌پذیرد.

این دیپلمات کشورمان بیان کرد: صرف نظر از تغییر لحن و ادبیات مقامات سعودی که البته نشانه مثبتی است، اقدامات عملی عربستان سعودی مدنظر ایران است تا ایران ببیند عربستان دست از حمایت از گروه‌های تروریستی مانند منافقین و مجموعه‌های خلق شده در مناطق مرزی ایران برداشته است یا خیر. در این صورت است که این اظهارات جدید و مثبت عربستان نسبت به ایران در بوته عمل سنجیده می‌شود.

تأثیر هم‌افزای میدان و دیپلماسی در موفقیت‌های منطقه‌ای

امانی درباره تأثیر ارتباط میدان و دیپلماسی در موفقیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا ابراز تمایل محمد بن سلمان برای باز کردن صفحه جدید در روابط عربستان با ایران، نتیجه همکاری هوشمندانه میدان و دیپلماسی است. میدان و دیپلماسی نه تنها هیچ تناقض و تنافری با هم ندارند بلکه با همکاری یکدیگر می‌توانند صحنه‌های موفقیت‌آمیزی را در منطقه و جهان برای جمهوری اسلامی ایران خلق کنند.

وی تصریح کرد: هر کشوری اقدامات و سیاست‌های میدانی خودش را در دیپلماسی به کار می‌گیرد و این دو مکمل یکدیگر هستند. اقدامات میدانی هم صرفاً به معنای اقدامات نظامی نیست، چه بسا عناصر میدانی می‌توانند اطلاعات لازم و بخش‌های پنهان سیاست کشورهای دیگر را در اختیار عناصر دیپلمات بگذارند و دیپلمات‌ها نیز در مذاکرات برای تأمین منافع ملی از این اطلاعات و داده‌ها استفاده کنند.

امانی در پایان اظهار کرد: نباید فراموش کرد که سیاست کشورها بدون همکاری این دو عنصر مهم نیست و تنها کشورهای ضعیف که نمی‌توانند در میدان اثرگذار باشند از این همکاری محروم هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه‌ای باید با هم‌افزایی بین میدان و دیپلماسی سیاست‌های اصولی خود را در منطقه و جهان پیگیری کند.

انتهای پیام
captcha