سبک منبر‌های مرحوم فلسفی دیگر جواب نمی‌دهد
کد خبر: 3969133
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

سبک منبر‌های مرحوم فلسفی دیگر جواب نمی‌دهد

حجت‌الاسلام مهدی حسن‌آبادی در برنامه هیئت‌آنلاین درباره ضرورت چندوجهی بودن یک روحانی و دلایل همراهی نکردن با گفتمان غالب جامعه سخن گفت.

هیئت آنلاین

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام مهدی حسن‌آبادی از واعظان کشور امشب مهمان چهاردهمین برنامه هیئت‌آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی بود. وی در این گفت‌وگو درباره حضور پررنگ خود در فضای مجازی گفت: الان فضای مجازی، فضای حقیقی شده‌ است. فضای مجازی، هم تهدید و هم فرصت است. با شیوع کرونا، تعطیلی مدارس و آموزش مجازی، قشر نوجوان و دبستانی ما هم خواه‌ناخواه وارد این فضا شده‌است. مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش از شبیخون فرهنگی می‌گفتند، اما کسی باورش نمی‌شد. ۱۰، پانزده سال بعد معلوم شد ایشان چه گفته‌ است. از طرف دیگر، ما لباس دین تنمان است. ما می‌توانیم به‌اندازه خودمان تأثیرگذار باشیم و محتوایی را که احساس می‌کنیم درست است، در فضای مجازی بگذاریم چه‌بسا که مفید باشد.

وی افزود: امروز حضور در فضای مجازی یک تکلیف است. شاید من منبری با ۵۰ نفر یا حداکثر هزار مستمع داشته باشم، اما مطلبی که در فضای مجازی ارسال و بازنشر می‌شود، بیست هزار تا سی هزار بازدید دارد؛ اگر از این تعداد، یک نفر یا دو نفر تأثیر بگیرند، برای من کافی است.
 
این واعظ ادامه داد: فضای مجازی مثل فضای حقیقی، بزرگ‌تر و آموخته می‌خواهد. کسی که دین را بفهمد، جامعه را بشناسد و موقعیت و زمان را درک کنند. امیرالمؤمنین(ع) در خطبه هُمام و در صفات متقین از «منطق صواب» استفاده می‌کند و «منطق صدق» را به کار نمی‌برد. یعنی مومن باید درست حرف بزند. گاهی مصلحت بر این است که حقیقتی را نگهداری و نگویی. به قول معروف جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت.

حسن‌آبادی درباره اظهارنظر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در فضای مجازی گفت: به‌ نظر من، یک روحانی باید چندوجهی باشد. یک دیندار خوب، می‌تواند یک سیّاس خوب باشد. حوزه فرهنگی هم که تخصص ماست. اما در حوزه اقتصادی من صاحب‌نظر نیستم، اگر چیزی می‌گویم درد مردم است و خیلی هم دست‌به‌عصا عمل می‌کنم.

وی در پاسخ به پرسش صابرخراسانی که آیا این دست به عصا بودن به دلیل ترس از موقعیت است، بیان کرد: اگر قرار بود موقعیت‌سنجی کنم، اوضاعم خیلی بهتر از این بود. اگر به یقین برسم گذاشتن مطلبی در فضای مجازی موجب رضایت سیدالشهداست، آن را منتشر می‌کنم.
 
این سخنران اضافه کرد: من زبان مردم نیستم. چون زبان مردم بودن را قبول ندارم. ما باید زبان خدا باشیم و آنچه که موجب رضای خداست بگوییم. مردم، عیال خدا هستند. نمی‌شود طوری حرف زد که همه مردم راضی شوند. تفکر من با تفکر مردم فرق می‌کند. تفکر من قناعت کردن است، اما اکثر مردم آن را قبول ندارند. چیزی می‌گویم که خدا و اهل‌بیت راضی باشند ولو این‌که غالب مردم نپذیرند، پس زبان مردم نیستم.
 
حسن‌آبادی تأکید کرد: بعضی از آقایان در انتخابات می‌گویند «از مردم، با مردم، برای مردم»، اما من می‌گویم «از مردم با مردم برای خدا». چون اگر برای مردم باشید، این شرک است. ما برای خداییم. اگر آن‌چیزی را بگویید که خدا دوست دارد، مصداقش می‌شود امام‌خمینی (ره) و مردم هم با آن همراه می‌شوند.
 
این مداح خاطرنشان کرد: دوست ندارم زمان امیرالمؤمنین‌(ع) بودم. خیلی از بزرگان در جریان دوران بعد از رحلت پیامبر‌(ص) کم آوردند. حتی دوست ندارم در کربلا هم باشم. شیوع کرونا روضه‌ها را جمع کرد. ما سر همین کرونا کم آوردیم. برای همین من نمی‌گویم ای‌ کاش مدینه یا کربلا بودم. در همین عصر غیبت، کم آوردم، چون هیچ تأثیری در تعجیل فرج ندارم. اگر بار نباشم، یار نیستم و شاید خودم یکی از مؤثرین عوامل به تعویق افتادن فرج باشم.

این سخنران ادامه داد: امروز منبر، مطلب جدیدتر با بیانی جدیدتر می‌خواهد. الان منبر‌هایی به سبک سنتی امثال مرحوم فلسفی، جواب نمی‌دهد. باید به زبان محاوره‌ای مردم حرف زد. دین ما هیچ‌جا کم نمی‌آورد. اگر جایی کم می‌آوریم، به خاطر من است که لباس دین تنم است.

لازم به یادآوری است، «هیئت‌آنلاین» ویژه‌برنامه ۳۰ قسمتی تهیه‌شده در پلتفرم هیئت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک است. این مجموعه فاخر مذهبی در شب‌های ماه رمضان از وبسایت و اپلیکیشن «هیئت‌آنلاین» و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان منتشر می‌شود. قسمت‌های مختلف این مجموعه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ پخش خواهد شد.
انتهای پیام
captcha