گزارش رویترز از مخالفت‌ها با لایحه مقابله با تجزیه‌طلبی در فرانسه
کد خبر: 3969253
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

گزارش رویترز از مخالفت‌ها با لایحه مقابله با تجزیه‌طلبی در فرانسه

اصلاحیه لایحه «مقابله با تجزیه‌طلبی» که برای تقویت ارزش‌های سکولار فرانسه طراحی شده و در مورد دختران زیر 18 سال اعمال می‌شود، اعنراض مسلمانان فرانسوی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایکنا، لایحه مبارزه با اسلام که به عنوان لایحه ضد تجزیه‌طلبی در فرانسه چندی پیش از سوی دولت فرانسه به پارلمان این کشور ارائه شد، با انتقادات زیادی از سوی مسلمانان فرانسوی رو‌به‌رو شده است. رویترز در گزارشی به این مخالفت‌ها و دلایل آن پرداخته است.

در گزارش رویترز آمده است: مریم چوراک (Mariem Chourak) شانزده ساله یک مسلمان مؤمن است که داشتن حجاب را ابراز ارادت خود به حضرت محمد(ص) می‌داند، اما پیشنهاد سناتورهای فرانسوی به زودی آزادی این کار را در فضاهای عمومی از او سلب می‌کند.

چوراک گفت: این(حجاب) بخشی از هویت من است. تحمیل باعث تحقیرم خواهد شد. نمی‌توانم درک کنم که چرا آنها (دولت فرانسه) می‌خواهند قانونی را تصویب کنند که تبعیض‌آمیز باشد.

اصلاحیه لایحه مقابله با تجزیه طلبی که برای تقویت ارزش‌های سکولار فرانسه طراحی شده و در مورد دختران زیر 18 سال اعمال می‌شود، خشم و اعتراض مسلمانان فرانسوی را به دنبال داشته است. این اعتراضات به صورت آنلاین و با هشتگ # دستت را از حجاب من کنار بِکِش (#PasToucheAMonHijab) بوده و فراتر از مرزهای فرانسه جهانی  شد.
 
بحث مذهب و نمادهای دینی که در مجامع عمومی استفاده می‌شود، بحث طولانی‌مدتی در فرانسه که کشوری کاملاً سکولار و صاحب بزرگترین اقلیت مسلمان اروپا است، بوده است.
فرانسه استفاده از روسری را در مدارس دولتی در سال 2004 ممنوع کرد. در سال 2010، روبنده اسلامی را در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، پارک‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و ساختمان‌های اداری ممنوع کرد.
این اصلاحیه مربوط به تمام نمادهای دینی است، گرچه مخالفان می‌گویند هدف این لایحه مسلمانان است. سناتور کریستین بیلهاک (Christian Bilhac) در آوریل به نمایندگان مجلس گفت که (این لایحه) از جوانان محافظت می‌کند.
گروهی از زنان جوان کمپین #PasToucheAMonHijab را از اتاق نشیمن آپارتمان‌های خانواده‌هایشان هدایت می‌کنند.
آنها از افراد با نفوذ شبکه‌های اجتماعی، یک قانونگذار آمریکایی و ابتهاج محمد(Ibtihaj Muhammad)، اولین زن آمریکایی که در مسابقات المپیک با حجاب اسلامی شرکت کرد، درخواست حمایت کردند.
مونا الماشولی، دانشجوی پزشکی 25 ساله در شهر استراسبورگ گفت: (سیاستمداران) خواهان رهایی ما هستند، آنها می‌خواهند ما را از این ظلم خیالی نجات دهند، اما این آنها هستند كه به ما ظلم می‌كنند.
رئیس جمهور امانوئل مکرون هشدار می‌دهد که اسلام‌گرایی وحدت جمهوری را زیر پا می‌گذارد.
لایحه ضد تجزیه‌طلبی دولت نظارت دقیق‌تری بر انجمن‌های مذهبی دارد. در ابتدا هیچ اشاره‌ای به جلوگیری حجاب داشتن افراد خردسال و زیر سن قانونی در انظار عمومی نشده بود.
مجلس سنا که تحت سلطه محافظه‌کاران است، این اصلاحیه و همچنین دو مورد دیگر را اضافه کرد که باعث خواهد شد که مادران در مسیر مدرسه نتوانند کودکان را همراهی کنند و پوشیدن لباس شنای اسلامی را ممنوع کند.
یک کمیته مشترک در پارلمان فرانسه در مورد این اصلاحات بحث خواهد کرد و ممکن است از لایحه خارج شوند.
انتهای پیام
captcha