رهبران مسلمان و مسیحی منطقه: روز قدس، روز زنده کردن امیدها و آرزوهاست
کد خبر: 3969564
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

رهبران مسلمان و مسیحی منطقه: روز قدس، روز زنده کردن امیدها و آرزوهاست

جمعی از رهبران مسلمان و مسیحی منطقه در آستانه روز قدس، تاکید کردند در این روز آرزوها و امیدهای امت اسلامی برای آزادی قدس شریف زنده می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المنار، جمعی از رهبران دینی مسلمان و مسیحی در  شبکه المیادین و در قالب برنامه «المنبر الموحد» به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی کردند.

زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: ملت فلسطین در قدس توان و قدرت خود برای مقابله با اشغالگران و مقاومت و پایداری در این شهر را ثابت کرده است.

«زیاد نخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس گفت: امت اسلام امروز روز قدس را جشن می‌گیرند که روز زنده کردن امیدها و آرزوهاست.

وی تأکید کرد: ما در روز قدس بر قداست مکانی که با دین ما مرتبط است، تأکید می‌کنیم چرا که قدس یکی از سه ضلع مثلث وحی است که دو ضلع دیگر آن مکه مکرمه و مدینه منوره است.

این مقام جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: رژیم اشغالگر شبانه روز برای از بین بردن موجودیت ملت فلسطین از قدس با آواره کردن مردم آنجا از زمین‌ها و خانه‌هایشان تلاش می‌کند.

نخاله تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌های دشمن، ملت فلسطین بیش از یک قرن است که در برابر آن مقاومت کرده است و روز به روز توانایی خود را در پایداری و ثبات در سرزمین خود و اقتدار مقاومت خود ثابت می‌کند.

وی افزود: نیروهای مقاومت در منطقه بخیل نبوده و در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت آن با مال و سلاح از هیچ حمایتی حتی حمایت سیاسی و معنوی دریغ نکردند.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: محور مقاومت رشد کرده و گسترش یافته و موازنه‌های قدرت را که به نفع دشمن بود، کاملاً تغییر داد و غزه هم در رویارویی با پروژه صهیونیستی روی مقاومت هزار بار حساب کرده است و قدس هم با مقاومت در برابر اسرائیل می‌تواند، بایستد.

نخاله به محافظان قدس درود فرستاد و گفت: آنها نمونه زنده کسانی هستند که برای دفاع از آزادی مبارزه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که قاتل‌ها، مسجد الاقصی را آلوده کنند.

وی تأکید کرد: ما به دشمن و سران آن می‌گوییم ملت فلسطین در این سرزمین باقی خواهد ماند و از آن دفاع خواهد کرد و با هر آنچه در اختیار دارد از آن محافظت خواهد کرد و شما دیر یا زود خواهید رفت.

شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی عراق در این برنامه گفت که سرزمین مقدس فلسطین، سرزمین جهاد و مقاومت است که در معرض فتنه و آزمایش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ، عراقی‌ها نقش مهمی در آزادسازی بیت المقدس ایفا کرده‌اند، افزود: روز جهانی قدس، روزی بزرگ و عظیم است و امیدواریم که انقلابی اسلامی روی دهد که به وسیله آن، فلسطین و ملت فلسطین آزاد شود و هرآنچه را که طی بیش از هشتاد سال از دست داده، به آن باز پس داده شود. الصمیدعی از مسلمانان جهان خواست که اختلافات مذهبی را کنار بگذارند و با جمع شدن زیر لوای اسلام ، دشمن غاصب را از سرزمین فلسطین بیرون کنند.

عطا الله حنا، سر اسقف مسیحیان ارتدوکس در قدس اشغالی نیز گفت: تمام ابعاد قدس هدف قرار گرفته و هیچ چیزی از آن مستثنی نیست، همانطور که مقدسات و اوقاف اسلامی هدف قرار گرفته شده‌اند، اوقاف و مقدسات مسیحی نیز هدف قرار گرفته شده‌اند.

عطاالله حنا تأکید کرد: همانطور که مسلمانانی که به مسجدالاقصی می‌روند مورد تعرض قرار می‌گیرند به مسیحیانی که به کلیسای القیامه می‌روند، تعرض می‌شود، و این اتفاق اخیرا در جریان مراسم جشن مسیحیان در روز پاک افتاد.

وی در ادامه گفت: ما درخصوص قضیه فلسطین و به‌ویژه درباره قدس بی‌طرف نیستیم. ما از این قضیه دفاع می‌کنیم و از قدس نیز دفاع می‌کنیم؛ زیرا زمانی‌که از این قضیه و از قدس دفاع می‌کنیم یعنی از تاریخ‌مان، از ایمان‌مان، از ریشه‌مان و از اصالت حضورمان در این منطقه مقدس از جهان دفاع می‌کنیم.

وی افزود قضیه فلسطین قضیه‌ای است که ملت فلسطین، مسیحیان و مسلمانانش، را متحد می‌کند. این قضیه، قضیه تمام آزادگان جهان است. سر اسقف مسیحیان ارتدوکس در قدس اشغالی در ادامه خاطرنشان کرد هر انسانی که متعهد به ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی است باید از قضیه فلسطین دفاع کند.

عکرمه سعید صبری، خطیب مسجد الاقصی نیز گفت: رژیم اشغالگر با ما در حال جنگ جمعیتی است، برای همین مناطق فلسطینی‌نشین قدس را هدف قرار داده است. وی افزود این شهر نیازمند پشتیبانی حقیقی است نه در شعار. در روز جهانی قدس باید این شهر مقدس را به جهانیان یادآوری کنیم.

انتهای پیام
captcha