نخستین گفت‌و‌گوی دینی ایران و کلیسای ارمنستان برگزار می‌شود
کد خبر: 3973933
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

نخستین گفت‌و‌گوی دینی ایران و کلیسای ارمنستان برگزار می‌شود

اسقف ناتان هوانسیان در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، آمادگی کلیسای اچمیادزین را برای میزبانی نخستین دور از گفت‌و‌گوهای دینی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به گزارش ایکنا؛ سیدحسین طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان با حضور در مقر اسقف‌نشینی اچمیادزین با اسقف ناتان هوانسیان، رئیس روابط بین‌الملل کلیسای اچمیادزین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که به منظور تقدیم پیام‌های رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز گفتگوی ادیان خطاب به رهبران مذهبی جهان در محکومیت تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم و بی گناه فلسطین و بحث در خصوص زمینه‌های همکاری بیشتر با کلیسای اچمیادزین انجام شد، طرفین با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای و جهانی، ضرورت تعامل و گفتگوی بیشتر پیروان ادیان الهی را مورد تأکید قرار دادند.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف هوانسیان آنچه به نام اسلام در منطقه قفقاز و خاورمیانه انجام شده و می‌شود را مصداق عینی استفاده ابزاری از دین در راستای مقاصد توسعه طلبانه دانست و قرائت مبتنی بر رواداری و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در ایران را نمونه‌ای آشکار از تعامل سازنده ادیان خواند.

طباطبایی با تشکر از نگاه همدلانه اسقف هوانسیان، دغدغه‌های مشترک رهبران و پیروان ادیان الهی در زمانه معاصر را که اخلاق و معنویت و نهادهایی مقدس همچون خانواده در معرض تهدید امواج سهمناک منبعث از جهان بینی‌های مادی هستند، مهمترین انگیزه و عامل نزدیکی بیشتر پیروان ادیان الهی دانست و با اشاره به مجموعه گفت‌وگوهای دینی که در سالیان پس از انقلاب اسلامی با رهبران ادیان و مذاهب مختلف جهان صورت پذیرفته است، عزم مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به انجام این گفتگوها با کلیسای اچمیادزین را یادآور شد و میزبانی ارمنستان برای برگزاری اولین دورِ این گفت‌و‌گوها را با توجه به مجموعه رویدادهای اخیر منطقه را دارای معنای خاص و نمادین دانست.

اسقف ناتان هوانسیان با استقبال از این پیشنهاد، آمادگی کامل کلیسای اچمیادزین را برای میزبانی نخستین دور از گفت‌و‌گوهای دینی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

در ادامه این دیدار، طرفین در خصوص جزئیات و اقدامات دیگر قابل اجرا در خلال این برنامه به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد پس از ارسال چارچوب کلی گفت‌و‌گوهای دینی از سوی مرکز گفتگوی ادیان، جلسات کاری به منظور بررسی جزئیات امر و اتخاذ تصمیمات مقتضی برگزار شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان پیام رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به رهبران مذهبی جهان و بیانیه مرکز گفتگوی ادیان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی را به اسقف ناتان هوانسیان تقدیم کرد و از وی برای حضور و ایراد سخنرانی در نشست بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) که همزمان با سی ودومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آکادمی علوم ارمنستان برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام
captcha