تحقق جمهوریت با مشارکت مردم و قوام اسلامیت در گرو تداوم جمهوریت است
کد خبر: 3977708
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزالله فهیمی:

تحقق جمهوریت با مشارکت مردم و قوام اسلامیت در گرو تداوم جمهوریت است

استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه قم با بیان اینکه در زمینه انتخابات در ایران علاوه بر جمهوریت، اسلامیت هم وجود دارد، گفت: تحقق جمهوریت با مشارکت مردم ممکن است و قوام اسلامیت هم در گرو تداوم جمهوریت است، چراکه نظام ولایی سه پایه محکم دارد که شامل مردم، ولی و قبول ولایت از سوی مردم است.

مصاحبه انتخاباتی/ نسوزه/ تاثیر هر رای از پرتاب موشک به قلب دشمن اثرگذارتر استحجت‌الاسلام والمسلمین عزیزالله فهیمی، عضو هیئت علمی حقوق دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت این دوره از انتخابات و لزوم مشارکت حداکثری، گفت: انتخابات این دوره چیزی شبیه جنگ احزاب است؛ یک طرف جبهه متدینین، اهل ولا و محبت، وطن‌خواه‌ها و نیروهای اصیل ملی هستند و در طرف دیگر دشمن با همه توان و ابزار به میدان آمده تا مردم را از رأی دادن منصرف کند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم اضافه کرد: سلیقه‌ افراد وطن‌خواه و متدین و پیرو ولایت با هم متفاوت است و این مرز و بوم به همه تعلق دارد و انتخاب حق هر ایرانی است، با این حال یک تکلیف هم وجود دارد. برخی روی حق بودن آن تأکید دارند، در صورتی که همه قوانین کشور از شرع گرفته می‌شود و مردم گوش به فرمان ولایت فقیه هستند و نیز رأی دادن یک تکلیف و واجب شرعی است. برخی مراجع می‌گویند که واجب شرعی است، برخی نیز مانند مرحوم بهجت می‌گویند اگر شرکت نکنید غیر اصلح روی کار می‌آید. در اینجا واجب است و باید شرکت کنید و اصلح را انتخاب کنید. پس فقط حق نیست. تا زمانی که چیزی حق باشد می‌توان از آن صرف نظر کرد اما زمانی که تکلیف شد صرف نظر کردن از آن امکان‌پذیر نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه امروز در دنیا کشورهایی به ایران طمع دارند، افزود: امروزه مبارزان خاموش با مبارزه منفی خصوصاً از طریق صندوق‌های انتخابات سعی می‌کنند که حرفشان را به کرسی بنشانند و به مردم تلقی کنند که نمی‌توانید روی پای خودتان بایستید. مثل کاری که با امیرکبیر کردند و نهایتاً در کنجی او را به شهادت رساندند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه مقاومت مردم طی چند سال اخیر نشان داد که می‌توانیم روی پای خود بایستیم، ادامه داد: خوشبختانه ایران توانسته در پنج محور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی بسیار تلاش‌ کند و به خصوص در عرصه امنیتی و دفاعی زبانزد باشد. در جنگ تحمیلی و زمان بنی‌صدر، رزمندگان فشنگ کلاشینکف و ژ3 نداشتند تا در مقابل عراقی‌ها بایستند و رزمندگان مجبور بودند که یک فشنگ ۱۸ ریالی را ۳۵ تومان بخرند، اما امروزه در ساخت پهپادها و ابزار نظامی پیشرفت‌ چشمگیری کرده‌ایم.

ساختارهای نظام با رأی مردم تعیین می‌شود

فهیمی با تأکید بر اینکه انتخابات تکلیف است، زیرا نظام از پایین تا بالا حتی انتخاب مقام معظم رهبری با رأی مردم تعیین می‌شود، اظهار کرد: روزی که مردم نباشند، نظام باقی نخواهد ماند. شهید رجایی فرمودند که روزی که سلاح ما تمام شود جنگ ما شروع می‌شود. جنگ واقعی زمانی است که ما اسلحه نداشته باشیم. آن وقت باید به شما ثابت شود که مرد میدان کیست؟ کسانی که می‌خواستند ثابت کنند که ایران نمی‌تواند، شکست خوردند. پس باید مشارکت حداکثری وجود داشته باشد و هر چقدر درصد مشارکت بالا برود میزان شکست دشمنان بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: گفت‌وگوهای وین را به درازا می‌کشانند تا میزان مشارکت مردم را بسنجند و سرانجام تصمیم بگیرند که کارشان را با قدرت ادامه دهند یا زیاده‌خواهی‌های دیگری داشته باشند تا دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این نظام را کنترل کنند. همه اینها بستگی به مشارکت مردم دارد. همچنین مشارکت مردم می‌تواند یک دولت قوی را روی کار بیاورد تا عدالت اجتماعی را اجرا کند. شهید مطهری می‌فرمایند که ایجاد توسعه بدون عدالت اجتماعی ممکن نیست و کسانی می‌توانند آن را اجرا کنند که طاهر و پاکدست باشند.

غارتگران بیت‌المال نمی‌توانند عدالت اجتماعی ایجاد کنند

مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که منتظران صالح باید صالح باشند. کسانی که خودشان و خانواده‌شان دست در جیب مردم و بیت‌المال مردم می‌کنند نمی‌توانند عدالت اجتماعی را رعایت کنند. در نتیجه مردم سرخورده می‌شوند و میل زیادی به انتخابات نخواهند داشت. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید به مشکلات مردم توجه کند و این امر در شرع آمده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند که اگر فقر از در داخل شود، دین از در دیگر بیرون می‌رود یا در روایتی می‌فرمایند که کسی که معاش ندارد، معاد ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: اصل سوم قانون اساسی بیانگر این است که جمهوری اسلامی ایران موظف است در دو عرصه مادی و معنوی مردم را به سعادت برساند و اگر بخواهند که مردم به سعادت برسند، باید دنیای آنها را تأمین کنند؛ حتی شهدا دست ظالم را از دنیا، ناموس و سایر متعلقات مردم دور کردند. پس کسی که روی کار می‌آید باید این امور را در نظر بگیرد. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند که شعارهایی مثل آزادی، معنویت، عدالت، اخلاق، برادری و استقلال چیزهایی نیست که در یک زمان تازه و در زمانی دیگر کهنه شود. مردم آزادی را دوست دارند و نامزدهای انتخابات باید به دنبال معنویت و عدالت باشند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که ملک و پادشاهی ممکن است با کفر باقی بماند، اما با ظلم باقی نمی‌ماند. باید دست ظالم کوتاه شود و برای این کار مشارکت لازم است.

دنیا بدون عدالت حسنه نیست

وی اضافه کرد: دنیایی که افراد بخواهند با فروش اعضای بدن یا فساد کسب روزی کنند، حسنه نیست. در دنیای حسنه باید زمینه برای مردم فراهم باشد. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند افراد مدیر و مدبر می‌خواهیم تا بیایند و این شعارها را به مرحله عمل برسانند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه معارف تصریح کرد: امیرالمؤمنین به کمیل می‌فرمایند که تو به درد دعا خواندن می‌خوری اما برای اداره کشور مناسب نیستی و باید کسی باشد که توان اداره کشور را دارد. بنابراین باید میدان برای افرادی باز شود که در ۴۰ سال گذشته گوش به فرمان رهبر و نیز در عرصه‌های مختلف موفق بودند. در بحث انتخابات در ایران علاوه بر جمهوریت، اسلامیت هم وجود دارد؛ تحقق جمهوریت با مشارکت مردم ممکن است و قوام اسلامیت هم در گرو تداوم جمهوریت است، چراکه نظام ولایی سه پایه محکم دارد که شامل مردم، ولی و قبول ولایت از سوی مردم است. بنابراین اگر بهترین رهبر هم در جامعه باشد مثل امیرالمؤمنین(ع) و مردم نیایند، کاری پیش نمی‌رود.

انتهای پیام
captcha