صدای اعتراض مربیان قرآنی را بشنوید
کد خبر: 3984030
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

صدای اعتراض مربیان قرآنی را بشنوید

این روزها بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش باعث اعتراض مربیان قرآنی شده و اگر راهکاری برای رفع آن اتخاذ نشود باعث تضییع حق و حقوق معلمانی می‌شود که سال‌ها در امر آموزش قرآن فعال بوده‌اند.

صدای اعتراض مربیان قرآنی را بشنویدطی هفته‌های اخیر تجمع اعتراضی مربیان قرآنی در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش به سوژه رسانه‌های خبری تبدیل شده است. ماجرا از این قرار است که طی بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش مربیان قرآنی که قبل از سال ۹۲ در مدارس آموزش و پرورش به تدریس قرآن می‌پرداختند می‌توانند با ثبت‌نام در آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند. حالا این بخشنامه استخدامی چند شرط و شروط دارد و مربیان قرآنی باید مو به مو مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به آموزش و پرورش تحویل دهند یعنی به عبارتی اثبات کنند که قبل از سال ۹۲ به‌عنوان مربی قرآن در مدارس مشغول فعالیت بودند.

یکی از این مدارکی که باید مربیان قرآنی ارائه دهند اسناد مربوط به دریافت حق‌الزحمه تدریس در مدارس است. در حالی که در آن زمان حق‌الزحمه مربیان به‌صورت دستی به آنها پرداخت شده و هیچ سند و رسیدی بین این معلمان و آموزش و پرورش وجود ندارد که به گفته معلمان و به اذعان مدیران آموزش و پرورش آن زمان بخشنامه بود که مدرک و سندی دست مربیان قرآن داده نشود.

حالا نبود سند کتبی برای پرداخت حق‌الزحمه مربیان از سوی آموزش و پرورش در دست مربیان قرآن بهانه‌ای شده است تا آموزش و پرورش این تعداد از مربیان که سند مالی ندارند را از ثبت‌نام و شرکت در آزمون استخدامی منع کرده و مدارک آنها را قبول نکند. این موضوع چالشی است که مربیان قرآنی در سراسر کشور را با خود درگیر کرده است و البته طبق صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش در امور مجلس اختیاراتی به مدیران کل استان‌ها واگذار شده است تا در جهت رفع مشکل اقدام کنند و پیگیری‌های خبرگزاری ایکنا حاکی از آن است که مشکل مربیان قرآنی در استان مازندران با مسئولیت مدیر کل آموزش و پرورش تسهیل شده است و چقدر ارزشمند است مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی نیز در جهت رفع مشکل مربیان قرآنی این استان اقدامات اساسی انجام دهد تا سال‌ها تلاش بی‌وقفه این مربیان نیز پایمال نشود.

فاطمه فریدی، یکی از مربیان قرآنی از شهرستان عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اظهار ناراحتی از این اجحاف و بی‌عدالتی در حق مربیان قرآنی، گفت: من قبل از سال 1392 در امر آموزش و تدریس قرآن کریم فعالیت می‌کردم با توجه به بخشنامه اخیر آموزش و پرورش مبنی بر جذب معلمان قرآنی قبل از سال ۹۲ در آموزش و پرورش مدارکی خواسته شده است که در زمان تدریس یعنی قبل از سال 92 ، در اختیار قرار دادن آن مدارک به ما خلاف مقررات بوده است و یکی از این مدارک سند مالی حق‌الزحمه‌ای بود که به معلمان پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان حق‌الزحمه‌ به حساب نیروی رسمی واریز و سپس برداشت و به‌صورت دستی به معلمان پرداخت شده است و اکنون سند یا رسیدی مبنی بر دریافت حق‌الزحمه آموزش قرآن نداریم و نداشتن این سند بهانه‌ای برای حق‌کشی شده است.

فریدی افزود: اگر یک راهکار اصولی در این زمینه اتخاذ نشود اجحاف بزرگی در حق معلمان قرآنی صورت می‌گیرد و افراد دخیل در این کار مدیون هستند.

نرگس کامرانی مولان، کارشناسی ارشد علوم قرآنی و معلم قرآن اداره آموزش و پرورش عشایر استان آذربایجان‌شرقی مستقر در کلیبر نیز ضمن گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در سال‌های نه چندان دور و در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأسیس مدارس قرآنی عده ای از معلمان قرآن با لبیک به تعلیم کتاب مقدس ابلاغ را «لبیک به قرآن» و سند مالی را «زکات علم» دانسته و به مدارس و دارالقرآن‌ها اعزام شده و رسالت خود را در مقابل وحی آسمانی با نمرات عالی گذرانده‌اند.

وی با انتقاد از وضع قوانین ناقص و ناکارآمد افزود: حالا متولیان قانون بعد از یک دهه، از سر دلسوزی یا هر عنوانی دیگر، قانونی ناقص برای این مربیان وضع کرده‌اند که باعث ایجاد تنش و نارضایتی شده و این مربیان قرآنی را در گرمای سوزان تابستان و بیماری کرونا آواره دفتر نمایندگان مجلس شورا اسلامی، دفتر امام جمعه، ادارات کل استان‌ها و حتی تجمع در مقابل بهارستان کرده‌اند.

کامرانی، با اشاره به صدور بخشنامه جدید آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشنامه جدیدی که برای مربیان قرآنی صادر شده با بخشنامه زمان به کارگیری آنها مغایرت روشنی دارد که بیان می‌کند هیچ گونه سند و مدرک کاری به معلمان قرآنی صادر نشده است که این چنین باعث مهجوریت کتاب مقدس الهی می‌شوند، بی‌تردید روزی نفرین این جامعه قرآنی گریبان چنین کسانی را خواهد گرفت.

هاجر فریدی، دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی نیز جزو مربیانی است که به همراه تعدادی از مربیان تدریس قرآن را از سال ۸۶ آغاز کرده است. وی در مورد جزئیات فعالیت قرآنی خود، گفت: بنده و بسیاری از مربیان قرآن که مدرک دانشگاهی داریم و هم مدرک تخصصی قرآن کریم از همان اوایل تأسیس مؤسسه قرآنی از سال ۸۶ در مدارس با نامه رسمی از اداره آموزش وپرورش،  مشغول تدریس قرآن با دریافتی بسیار ناچیز (دوهزار تومان) بودیم که با توجه به بند استخدام معلمان قرآنی تامین هزینه از محل مشارکت های مردمی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی ما کاملاً مشهود بوده و در رسانه‌های مختلف منعکس شده است، اظهار کرد: در حالی که طبق بخشنامه جدید ارائه سند مالی برای اثبات اینکه معلمان در مدارس تدریس کرده‌اند سند قابل قبولی است اما به‌عنوان مربیان قرآنی در ۸ روستا و خود شهر عجبشیر در مدارس در همان وقت آموزش کلاس قرآن برگزار می‌کردیم و در گاهنامه محلی هم نفرات برتر مدرسه در پایان ترم معرفی می‌شدند، حتی تقدیرنامه‌هایی که از مدیران مدارس دریافت شده جزو اسناد موجود است.

وی ادامه داد: در کنار آن برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی مصاحبه‌ای هم که با گاهنامه محلی عجبشیر صورت گرفته و در آنجا هم به برگزاری کلاس‌های قرآن اشاره کرده‌ام، همچنین گزارش برگزاری کلاس‌های قرآنی در مدارس از سوی مسئول دارالقرآن استان درج شده است و همه این اسناد ثابت می‌کند که در مدارس آموزش و پرورش به تدریس قرآن کریم مشغول بوده‌ایم.

فریدی ادامه داد: بنده و دیگر همکارانم از سال ۹۰ به‌عنوان مربی قرآن در مدارس قرآنی تدریس کرده و با این نهاد همکاری داشته‌ایم، از روستایی به روستای دیگر رفت و آمد داشته و تمام مشقت دوری راه را به خاطر آموزش کتاب الهی بر خود هموار کرده‌ایم.

این مربی قرآن با اظهار ناراحتی از این موضوع گفت: با این اوضاع واقعاً حقمان خیلی ناعادلانه و با سهل انگاری مسئولان پایمال می‌شود و این در حالی است که کسی جوابگو نیست.

وی با اشاره به صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش در امور مجلس اظهار کرد: آقای احمدی لاشکی، معاون وزیر در امور مجلس هم طی مصاحبه‌ای گفتند که ما مسئولیت را برعهده مدیران کل استان‌ها قرار دادیم اگر برای آنها محرز شد که فردی در آن زمان کار کرده بدون سند مالی آن مربی را پذیرش کند.

عزیزه بی‌کس، از مربیان قرآنی مرند نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: 27 اردیبهشت ماه سال‌جاری باخبر شدیم آموزش و پرورش از نیروهایی که قبل از سال 92 در مدارس دولتی به تدریس قرآن پرداختند جذب نیرو خواهد داشت. مدارک مستند و کامل خود را به اداره آموزش و پرورش تحویل دادیم، پس از تایید شهرستان، برای بررسی در کارگروه به استان ارسال شد.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه هزینه‌هایی که بابت تدریس در مدارس به مربیان پرداخت می‌شد باید از طریق چک می‌بود ولی از آنجا که همه مدارس در استان حق‌الزحمه مربیان را به‌صورت دستی پرداخت کرده بودند حق‌الزحمه ما مربیان در شهرستان مرند هم از این امر مستثتی نبود. اکنون مربیان به دلیل عدم آگاهی در آن زمان و کوتاهی مدیران وقت مدارس اسنادی مالی جهت ارائه نداشته تا همراه سایر اسناد و مدارک درخواستی ارائه دهیم بنابراین به همین راحتی پرونده‌هایمان کنار گذاشته شد و نتیجه چندین سال زحمت بی‌ادعای مربیان قرآن را اینگونه پاسخگو شدند.

این مربی قرآنی ادامه داد: تنها تعداد کمی از مربیان دارالقرآن آموزش و پرورش دارای سند مالی هستند. هر چند مدیران مدارس نامه‌ای برای تایید تدریس مربیان در آن زمان را، برای ارائه به آموزش و پرورش امضا کرده‌اند ولی مورد قبول مسئولین نیست.

بی‌کس اظهار کرد: خود مسئولان با توجه به مدارک کافی که ارائه دادیم اذعان دارند که شما تدریس کرده‌اید و این مدارک کافی است ولی از طرفی از روی بخشنامه ارسالی از وزارت آموزش و پرورش ارائه سند مالی را ملزم می‌دانند. به همین راحتی حق مربیان قرآنی برای شرکت در آزمون پایمال شد.

این مربی قرآن، با بیان اینکه این مشکل سراسری بوده و منحصر به یک استان نیست، افزود: این موضوع نه تنها در استان آذربایجان شرقی بلکه این مشکل بیشتر مربیان قرآنی کل کشور است. میزان اعتراضات و تجمعات در استان‌ها و مقابل مجلس گواه روشنی بر پایمال شدن حق این مربیان زحمت کش است.

وی با انتقاد از اینکه به راحتی حق مربیان قرآنی که چندین سال است زحمت می‌کشند پایمال می‌شود، افزود: چطور در جذب مربیان پیش دبستانی و مربیان نهضت سواد آموزی بعد از صدور بخشنامه برای رفع مشکل سند مالی، اصلاحیه زده شد و آنهایی که سند مالی هم نداشتند توانستند جذب آموزش و پرورش شوند. اما مربیان قرآنی صدایشان به جایی نمی‌رسد مسئولان متولی به ما کمک نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: در بعضی استان‌ها سلیقه‌ای عمل شده با توجه به پیگیری‌های مدیران مشکل سند مالی رفع شده و تنها داشتن ابلاغ برای تدریس در مدارس کافی است.

این مربی قرآن کریم با اظهار ناراحتی شدید از این موضوع، ادامه داد: از این همه بی عدالتی که از طرف اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نسبت به مربیان قرآنی تحمیل شده نمی‌دانم شکایتم را کجا مطرح کنم. به اذعان خودشان همه مدارک تکمیل و بی نقص است فقط سند مالی در اختیار نیست و حتی از طرف رئیس آموزش و پرورش وقت مرند، نامه‌ای گواه بر این امر وجود دارد که سه سال متوالی در مدارس شهرستان تدریس داشته‌ام.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۲:۱۸
0
0
صدای معلمان قرآنی را بشنوید
قرآن شفاست
سمیه چهاردولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۳:۱۸
0
0
ماهم از استان همدان با همین شرایطی که همکاران ذکر کردند هستیم قبل از سال 92 به عنوان معلمین قرآن از طرف خود آموزش وپرورش در مدارس دولتی به کار گرفته شده ایم ولی متاسفانه به دلایلی ابلاغهای ما امحاء شده وحتی حق الزحمه ما رو با احتساب مالیات به صورت دستی پرداخته می کردند تمام افراد دارای تحصیلات عالیه ودارای مدارک تربیت معلم قرآن به صورت تخصصی هستند لذا خواهشمندیم از مسئول مربوطه موانع استخدام معلمان با تجربه قرآنی را از سر را بردارند وهمه مارادر این مسیر مساعدت ویاری بفرمایند
فاطمه فریدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۴:۰۲
0
0
با سلام و خدا قوت
از گزارش جامع شما کمال تشکر را دارم
امیدوارم با پی گیری شما از مدیر کل آموزش و پرورش استان مشکل ما حل شود و خبرهای خوبی از شما داشته باشیم
سمیه دیانتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۰۰:۱۹
0
0
سلام و تشکر از زحمات حضرت عالی
از گزارش کامل و جامع در مورد رفع مشکلات مربیان قرآنی تشکر می کنم.
امیدوارم که این مشکل هم حل بشه.
captcha