محدودیت جذب معلمان قرآن در سایه تناقض‌های تلخ بخشنامه استخدامی
کد خبر: 3988368
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

محدودیت جذب معلمان قرآن در سایه تناقض‌های تلخ بخشنامه استخدامی

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: طرح استخدام معلمان قذآنی در خراسان‌جنوبی، شامل تعداد اندکی از افراد شده است و استخدام زیادی از محل این ابلاغیه صورت نگرفته است.

یک تناقض تلخ در بخشنامه استخدامی معلمان قرآن / تعداد اندکی از افراد مشمول می‌شوندمربیان قرآنی پیشگامان توسعه و ترویج درس‌های قرآنی هستند؛ لذا جذب این افراد می‌تواند گامی مؤثر در گسترش این امر باشد.

بخشنامه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شد که مشخص می‌کند افرادی که در طرح امین در مدارس قرآن و دارالقرآن‌های این وزارت در طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۹۲ تدریس داشتند استخدام می‌شوند؛ این بخشنامه یک نوع تناقض را نشان می‌دهد چراکه آن سال‌ها معلم قرآنی به‌صورت آزاد وارد آموزش و پرورش نشده و حال آموزش و پرورش در پی استخدام افرادی است که در آن سال‌ها با این مضمون وارد وزارت آموزش و پرورش نشده‌اند و از سویی دیگر ارائه سند مالی که در آن سال‌ها وجود نداشته نیز اکنون الزامی شده و این یک تناقض تلخ است.

مسئولان متولی حوزه قرآن در استان معمولاً از پاسخ به مواردی در مورد این بخشنامه سرباز می‌زنند و اطلاعات کافی در مورد این بخشنامه ارائه نمی‌دهند، چراکه خود نیز شاید اطلاع کافی از محتوای دقیق این بخشنامه ندارند. با این حال معلمان قرآن هنوز هم در پی احقاق حقوق خود هستند که سالهاست از آن دم می‌زنند، آموزش‌های جان فرسا را به جان خریده‌اند و در فکر استخدام بوده‌اند و حال بخشنامه آموزش و پرورش، چراغ امیدی را در دل آنها زنده کرده که شاید به آن نرسند و امید و آرزویی که سال‌ها در میان درس و در بین چهره‌های قرآن‌آموزان تجلی پیدا می‌کرد، خاموش شود.

معلمانی را می‌شناسیم که سال‌هاست در حوزه آموزش قرآن فعالیت دارند و حتی فرسنگ‌ها دورتر از محل زندگی خود رفت و آمد می‌کنند تا در حوزه آموزش قرآن سهمی داشته باشند، اما نوبت به استخدامشان که می‌رسد قانون‌های مختلف مانع از رسیدن به حقشان می‌شود و حال این بخشنامه نیز آنقدر تناقض‌گویی و دور از ذهنیت در متن خود دارد که عملأ مشکل بسیاری از معلمان را حل نخواهد کرد.

از سویی دیگر مجلس، مصوبه‌ای در سال ۹۲ مجلس ابلاغ کرد که طی آن آموزش و پرورش از جذب نیرویی به جز از طریق دانشگاه فرهنگیان منع شد که اکنون این قانون باید بازنگری شود تا حقوق معلمان قرآن ضایع نشود.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: استخدام مربیان قرآنی باید در راستای قانون باشد و افراد قانون‌مند باید تشویق شوند نه توبیخ.

یک تناقض تلخ در بخشنامه استخدامی معلمان قرآن / تعداد اندکی از افراد مشمول می‌شوند

وی ادامه داد: طبق بخش‌نامه، مربیانی که سابقه کاری قبل از سال ۹۲ را دارند و سابقه فعالیت در مراکز دولتی به مدت 12 ساعت در هفته و ابلاغیه را دارند، واجد شرایط استخدام هستند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: این طرح در خراسان‌جنوبی، شامل تعداد اندکی از افراد شده است و استخدام زیادی از محل این ابلاغیه صورت نگرفته است.

حسینی افزود: طبق بخش‌نامه، از سوی وزارتخانه شرایط استخدام به بخش‌ها و مناطق استان ابلاغ شده و کسانی که واجد شرایط بودند، پرونده‌های آنها بررسی و کارکرد آنها از سوی شهرستان مورد تأیید قرار گرفته و به وزارتخانه فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه جذب افراد فعال و قانونمند زمینه پیشرفت بیشتر را فراهم می‌کند، گفت: بررسی‌ها در استان به پایان رسیده است و منتظر پاسخ وزارتخانه هستیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امید است معلمان قرآن که سال‌هاست در این حوزه تدریس دارند، به حق خود برسند، افزود: اصل و اساس ترویج قرآن در مدارس، بهره‌گیری از مربیان مجرب در حوزه قرآنی است و تا زمانی که مربیان با رضایت کافی فعالیت نکنند، به آنچه مد نظر ماست نمی‌رسیم.

حسینی با اشاره به اینکه قانون استخدام باید به گونه‌ای باشد که ورود مربیان حرفه‌ای قرآنی را راحت‌تر کند، تصریح کرد: پرورش بدون قرآن یک پرورش طراز اسلامی نیست و امیدواریم معلمان به‌طور کامل به حق خود برسند.

انتهای پیام
captcha