تأثیر جنگ روانی دشمن در بی‌وفایی محبان ولایت و امامت
کد خبر: 3991613
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

تأثیر جنگ روانی دشمن در بی‌وفایی محبان ولایت و امامت

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: بسیاری از کوفیان محب اهل بیت(ع) در تاریخ عاشورا گم شدند، چراکه تحت تأثیر تبلیغات و فضاسازی عبیدالله بن زیاد قرار گرفتند و زمانی به خود آمدند که امام حسین(ع) به شهادت رسید. ما نیز امروز نباید خاطرجمع باشیم و از فضاسازی و جنگ روانی و فرهنگی دشمن غفلت کنیم.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، ظهر امروز، 27 مردادماه، مصادف با روز تاسوعا در ویژه‌برنامه گفت‌وگو زنده مجازی با محوریت پرسش و پاسخ پیرامون قیام امام حسین(ع)، اظهار کرد: متأسفانه پس از وفات پیامبر(ع) جامعه اسلامی نسبت به جایگاه اهل بیت(ع) بسیار بی‌تفاوت و تخریب شخصیتی بنی‌امیه علیه اهل بیت(ع) هر روز بیش از پیش شدت گرفت و بدگویی از حضرت علی(ع) و اولاد ایشان را در خطبه‌های نماز جمعه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: تنزل جایگاه اهل بیت(ع) در طول 50 سال به واسطه تبلیغات عظیم دستگاه بنی‌امیه و عوامل بسیاری دست به دست هم داد تا واقعه عاشورا اتفاق بیفتد. جهان اسلام در بی‌تفاوتی فرو رفته بود، مسلمانان حج خود را به جا می‌آوردند، مؤذن‌ها اذان می‌گفتند و صفوف نماز جامعت و جمعه به پا بود و بستر شهادت فرزند پیامبر(ص) در بی‌تفاوتی جهان اسلام فراهم می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: در زمان خلافت خلیفه دوم که به ایران حمله کردند، سربازان سپاه اسلام جایی نزدیک ایران اقدام به ساخت پادگانی در نزدیکی فرات کردند. از شهرهای مختلف جزیره العرب در بین این سربازان حضور داشتند و شهر کوفه برای مصونیت این سربازان شکل گرفت. کم‌کم سربازان خانواده‌های خود را به کوفه آوردند و این شهر توسعه پیدا کرد.

عبادی‌زاده تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) مرکزیت حکومت خود را از مدینه به کوفه آوردند و دلیلش حضور نیروهای شجاعی بود که می‌توانستند تحولات میدانی را رقم زنند. همچنین این شهر به لحاظ جغرافیایی مرکزیتی در بلاد اسلامی داشته تا اشراف و سیطره خود را بر جهان اسلام افزایش دهد.

وی عنوان کرد: در کوفه چند گروه از مردم زندگی می‌کردند، گروه اول موالی بودند که در جنگ‌ها به بردگی درآمده و بخش زیادی از آنان ایرانی بودند که از ابتدای اسلام آوردن ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشتند. گروه دوم طرفداران بنی‌امیه بودند و گروه سوم محبان امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت ایشان بودند که در اکثریت قرار داشتند. خاطره حکومت حضرت علی(ع) باعث شد کوفیان برای بازگشت عزت خود از امام حسین(ع) دعوت کنند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: دعوت عده‌ای از کوفیان از روی اخلاص و اعتقاد به اهل بیت(ع) بود، عده‌ای محب و متشیع و عده‌ای نیز به دنبال بازگشت عزت خود در جهان اسلام بودند. برخی نیز فکر می‌کردند حکومت بنی‌امیه ضعیف شده و می‌توانند از قبل اهل بیت(ع) به قدرت برسند؛ اما با ورود عبیدالله بن زیاد معادلات در کوفه تغییر یافت. او از طمع مردم استفاده کرد، به قبایل پول و زر و وعده قدرت داد و از دروغ لشکرکشی شام و ایجاد عملیات روانی به عنوان تهدید استفاده و سایه جنگی را بر منطقه حاکم کرد.

عبادی‌زاده بیان کرد: بسیاری از بزگان کوفه که از محبان اهل بیت(ع) بودند در تاریخ عاشورا گم شدند، چراکه تحت تأثیر تبلیغات و فضایی که عبیدالله حاکم کرد، قرار گرفتند و زمانی به خود آمدند و به خونخواهی بلند شدند که امام حسین(ع) به شهادت رسید. این اتفاقات به فضای جامعه برمی‌گردد و ما نیز امروز نباید خاطرجمع باشیم و از فضاسازی و جنگ روانی و فرهنگی دشمن غفلت کنیم.

وی اظهار کرد: مرکز حاکمیت دینی ابتدا در مدینه بود و بسیاری از صحابه پیغمبر(ص) در مدینه حضور داشتند و اول از همه از عدم بیعت امام با یزید باخبر شدند. بی‌تفاوتی مدینه ناشی از آن بود که بخشی از صحابه گرفتار دنیاپرستی و تجمل‌گرایی شدند و نسبت به مسائل سیاسی حساسیتی نشان نمی‌دادند و خود را از نیروهای دستگاه خلافت و گاه مدعی خلافت می‌دانستند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: از زمانی که امام حسین(ع) از بیعت با یزید ممانعت کردند تا واقعه عاشورا حدود 6 ماه به طول انجامید. خط اهل بیت(ع) در انزوا بودند و ایشان برای رساندن حرفشان به گوش مردم نیاز به برنامه‌ریزی و رسانه بود. بهترین رسانه‌ای که امام برای تبیین دلایل مخالفت خود با یزید و قیامشان انتخاب کردند، مکه بود و بعد از اعلام مخالفت 5 ماه در مکه مستقر شدند و به مسلمانانی که از سراسر جهان اسلام برای زیارت می‌آمدند، اطلاع‌رسانی می‌کردند.

عبادی‌زاده ادامه داد: راه دیگری که امام حسین(ع) برای رساندن پیام خود به مسلمانان در پیش گرفتند، فرستادن پیک‌هایی به شهرهای مهم و دعوت از مردم برای پیوستن به قیام بود. اگر شرایط ترور امام حسین(ع) در مکه ایجاد نشده نبود، شاید امام مدت بیشتری در این شهر می‌ماندند و قیامی را آغاز نمی‌کرد که جهان اسلام نسبت به آن آگاه نباشند. ایشان در مسیر کوفه نیز به فرستادن پیک‌ها و دعوت مردم به قیام ادامه دادند.

وی تصریح کرد: جامعه به دعوت امام حسین(ع) جواب نداد چراکه فضای جامعه در 50 سال گذشته برای انزوای اهل بیت(ع) آماده شده و سطح معرفتی جامعه اسلامی نسبت به اهل بیت(ع) پایین بود. امام حسین(ع) نمی‌خواستند به هر قیمتی حکومت را به دست بگیرند. کما اینکه فرصت‌های بسیاری نیز در طول 6 ماه برای ایشان ایجاد شد. زمانی که در مکه بودند جمع بسیاری با ایشان بیعت کردند اما امام حسین(ع) در مکه نیز نخواستند که مردم فریب دنیا و حکومت و مقام را بخورند.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان یادآور شد: امام خطبه‌ای در جمع بارانشان در مکه قرائت فرمودند و واقعیت‌ها را تبیین کردند و فرمودند بدانید که این مسیر شهادت است و هرکس می‌خواهد جان خود را در راه خدا بدهد آماده حرکت باشد. بخشی از کسانی که آماده بودند جدا شدند و در بین راه نیز بسیاری ریزش کردند. کسانی که تا عاشورا مانده بودند، وفادار ماندند و جز وفاداری و جان‌فشانی از آنان دیده نشد.

انتهای پیام
captcha