نشر خرافات در ماه صفر
کد خبر: 3995954
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

نشر خرافات در ماه صفر

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به خرافه‌هایی که درباره ماه صفر از سوی برخی افراد منتشر می‌شود، گفت: ایجاد این خرافات از راه‌های انحراف در اذهان عمومی و عقاید صحیح مردم، مخلوط کردن سخن حق و باطل با یکدیگر پدید می‌آید.

نشر خرافات در ماه صفرحجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با اشاره به خرافه‌هایی که درباره ماه صفر از سوی برخی افراد منتشر می‌شود، گفت: در فضای مجازی، متن‌هایی منتشر شده است که در آن توصیه شده «اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا از بلا دور شوید.»

وی درباره صحت این مطلب گفت: از راه‌های ایجاد کژی و انحراف در اذهان عمومی و عقاید صحیح مردم، مخلوط کردن سخن حق و باطل با یکدیگر است. در تمام روزها و ماه‌های سال، صدقه دادن و دعا کردن مطلوب است، لذا ابتدای ماه صفر هم خوب است، خواه صدقه مالی یا سبد معیشتی یا گوشت قربانی یا... ، اما به دلیل ماه صفر بودن، موضوعیت ندارد.

حیدری ادامه داد: شکستن تخم مرغ هم دلیل روایی و شرعی ندارد، بلکه اسراف است. در این متن، کلمه‌ «خونریزی» را نیز به جای قربانی کردن به کار برده تا نفرت‌ و اشمئزاز آور شود و از طرفی ترس و دلهره ایجاد کند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برخی تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیب‌تری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حکیمانه‌ای که می‌شنوند، به راحتی عبور  می‌کنند و اگر هزار توصیه‌ یا هشدار سازنده به آنها بدهید، یکی را هم عمل نمی‌کنند، اما تا خرافه‌ای به آنها عرضه می‌شود، آن را قبول و باور می‌کنند و به انجام آن نیز اهتمام می‌ورزند.

انتهای پیام
captcha