آخرین وضعیت پروژه استخراج روش‌های مطلوب حفظ قرآن/ انتشار پرسشنامه پروژه + لینک و صوت
کد خبر: 4004242
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
کریم دولتی تشریح کرد:

آخرین وضعیت پروژه استخراج روش‌های مطلوب حفظ قرآن/ انتشار پرسشنامه پروژه + لینک و صوت

مجری پروژه استخراج و استانداردسازی روش‌های مطلوب حفظ قرآن کریم ضمن تشریح آخرین جزئیات این پروژه، از انتشار پرسشنامه مربوط به آن در روزهای اخیر خبر داد و گفت: نتایج طرح تا پایان سال در اختیار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن قرار می‌گیرد.

اوایل سال گذشته بحث استخراج و استانداردسازی روش‌های مطلوب حفظ قرآن کریم از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم مطرح و در راستای آن طی فراخوانی از پژوهشگران این حوزه خواسته شد تا پروپوزال‌هایی را درباره استخراج روش‌های مطلوب حفظ قرآن کریم ارائه دهند.

پس از این فراخوان و تا پایان مهلتی که در نظر گرفته شده بود، حدود 10 پروپوزال از سوی پژوهشگران به دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم ارسال شد که در نهایت پس از بررسی‌ در کمیته علمی و پژوهشی این ستاد، کریم دولتی، حافظ و مدرس قرآن کریم، به عنوان مجری این پروژه معرفی شد.

طی روزهای گذشته پرسشنامه‌ این پروژه در فضای مجازی منتشر و از حافظان خواسته شد که با پاسخ دادن به آن، به پیشبرد حفظ قرآن در کشور کمک کنند. در همین راستا خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با کریم دولتی، مجری پروژه استخراج و استانداردسازی روش‌های مطلوب حفظ قرآن کریم، داشت.

دولتی با اشاره به برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در زمینه حفظ و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، گفت: این ستاد برای ساماندهی حفظ، فعالیت‌هایی را طراحی کرده که از جمله آنها اجرای پژوهش‌های علمی و مطالعاتی مربوط به حوزه حفظ است. در همین راستا طرحی پژوهشی در مورد حفظ قرآن سفارش شده است که طی آن آسیب‌شناسی وضع موجود، ارائه راهکارهای مناسب و استانداردسازی روش‌های حفظ صورت خواهد گرفت. در این پژوهش، که از ماه‌ها قبل آغاز شد، بنا بود که برای بررسی وضع موجود، آسیب‌شناسی، جمع‌بندی و ارائه نتایج به دستگاه‌ها، نهادها و مؤسسات مردمی ـ قرآنی، پرسشنامه‌ای آماده شود تا با استفاده از نظرات صاحب‌نظران حوزه روانشناسی و حفظ و نیز برخی اساتیدی که به شاگردپروری مشغول‌اند، اطلاعات جامعی به دست بیاید. این پرسشنامه طی روزهای گذشته آماده شد و از طریق فضای مجازی در اختیار فعالان قرآنی قرار گرفت.

دولتی با اشاره به اینکه شاید سؤالات پرسشنامه قدری طولانی باشد، تصریح کرد: برای داشتن نتیجه‌ای قابل اعتماد، افراد باید با دقت و حوصله به سؤالات پاسخ دهند تا مسیر روشنی در زمینه حفظ فراهم و از نظر کمی و کیفی به جریان حفظ در کشور کمک شود. در این پرسشنامه هم اطلاعات شخصی افراد در زمینه حفظ و هم اطلاعات آنها در خصوص روش‌های حفظ یا مرور آیات‌ پرسیده شده است. با توجه به اینکه مشکلاتی همچون مفاهیم و تدبر، تجوید، روان‌خوانی و حتی حضور حافظان در مسابقات قرآن و سطح‌بندی آنها وجود دارد، تلاش شده است که بخشی از سؤالات به این مشکلات اختصاص یابد. امیدوارم با نتایج حاصل از آن بتوانیم دقیق‌تر عمل کنیم. همچنین پاسخ‌دهندگان می‌توانند اسم خود را ثبت نکنند. البته اطلاعات افراد محفوظ خواهد ماند.

وی درباره زمان نهایی پایان پروژه و قرار دادن نتایج آن در اختیار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اظهار کرد: افقی که ستاد برای این طرح در نظر گرفته اردیبهشت‌ 1401 است، اما تلاش شده که بتوانیم حداقل بخش اصلی و نتیجه‌ عملی این طرح را تا انتهای سال در اختیار ستاد قرار دهیم. نهایتاً یک‌سری مطالعات پژوهشی و جمع‌بندی باقی خواهد ماند که تا اوایل سال آینده تقدیم ستاد خواهد شد.

این حافظ کل قرآن در مورد بررسی روش‌های حفظ در کشورهای دیگر گفت: این طرح چند بخش دارد که یکی از آنها بخش نظری است. در این بخش مبانی دینی و روانشناسی حفظ پردازش می‌شود. بخش دیگر هم مربوط به روش‌ها و اطلاعات مربوط به حفظ در سایر کشورهاست. در این بخش تعدادی از کشورهای مهم مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. همچنین از اطلاعات مربوط به حفظ قرآن در داخل کشور استفاده خواهیم کرد. در همین راستا بازدید میدانی و مصاحبه حضوری از مؤسسات مهم حفظ قرآن در دستور کار قرار گرفته است. در نهایت براساس پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ از اساتید، به روش‌های استاندارد دست خواهیم یافت.

فرم تکمیل پرسشنامه طرح استخراج و استانداردسازی روش‌های مطلوب حفظ قرآن

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha