بودجه قرآنی در پرداخت و تخصیص روند کاهشی داشته است
کد خبر: 4004731
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
دبیر کمیسیون ترویج معاونت قرآن ارشاد:

بودجه قرآنی در پرداخت و تخصیص روند کاهشی داشته است

محمدمهدی عزیززاده گفت: با همه‌ دستاوردهایی که در عرصه قرآنی کشور رقم خورده است هنوز در حوزه‌ی انسجام ساختاری، رفع موازی کاری‌ها، اصلاح ساختارها، توفیقات زیادی نداشته‌ایم.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه شده است. بر همین اساس دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی خصوصاً نهادهای انقلابی متولی توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور شدند. دولت‌ها نیز هر کدام به سهم خود تلاش کرده‌اند تا نقشی در این زمینه داشته باشند که متأسفانه علیرغم انتظارات این نقش تاکنون به درستی ایفا نشده است.

در دولت جدید و در حالی که معاونت قرآن و عترت چشم به راه حکم انتصاب متولی تازه و جدید خود مانده؛ جامعه قرآنی به بیان برخی کاستی‌های موجود در عرصه امور دینی و قرآنی پرداخته است.

در همین راستا محمدمهدی عزیززاده دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهمترین انتظاری که از فعالیت‌های قرآنی در دولت جدید با توجه به فضای موجود فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد انسجام ساختاری و هماهنگی برنامه‌ای در کشور است.

وی با اعلام اینکه از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل شورای توسعه دوازده سال گذشته است، ادامه داد: با همه‌ دستاوردهایی که در عرصه قرآنی کشور رقم خورده است هنوز در حوزه‌ انسجام ساختاری، رفع موازی کاری‌ها، اصلاح ساختارها، توفیقات زیادی نداشته‌ایم.

عزیززاده با بیان اینکه طراحی‌ها باید بازنگری، باز معماری و باز مهندسی شود، تصریح کرد: در حوزه برنامه‌هایی در سطح خرد و کلان در کشور تنظیم، تصویب و ابلاغ شده اما این سندها در جایگاه قانونی که باید اجرایی شوند نیستند. دستگاه‌ها در برنامه‌های جاری هنوز بر رویه‌های سابق عمل می‌کنند و این سندهایی که بعضاً ابلاغ هم شده ملاک اصلی برنامه‌ریزی اجرایی دستگاه‌ها نیست بنابراین انسجام ساختاری و برنامه‌ای مهم‌ترین اولویت کاری برای گسترش فرهنگ قرآنی در فضای حاکمیتی جامعه است.

وی با اشاره به نکاتی در خصوص اعتبارات بودجه قرآنی، گفت: بودجه در طول دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم همواره در پرداخت و تخصیص روند کاهشی داشته و برنامه ریزان عرصه قرآنی نمی‌دانند چطور باید روی آن حساب کنند. دوم اینکه در روزهای پایانی سال این رقم‌ها اصلاً قابل برنامه‌ریزی برای کشور نیست و باید انسجامی در بین بودجه‌های قرآنی داخل در ردیف‌های اختصاصی که خود دستگاه‌ها در قانون بودجه دارند و این اعتبارات برقرار شود. فکر می‌کنم باید نظام بودجه‌بندی جدیدی بر فضای قرآنی کشور حاکم شود تا شاهد فعالیت‌های بهتری در فضای قرآنی باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha