حضور مکرون در مراسم سالگرد کشتار معترضان الجزایری در پاریس
کد خبر: 4005481
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

حضور مکرون در مراسم سالگرد کشتار معترضان الجزایری در پاریس

مراسم یادبود کشتار معترضان الجزایری در سال 1961 با حضور امانوئل مکرون امروز در پاریس برگزار می‌شود. مکرون نخستین رئیس‌جمهور این کشور است که در چنین مراسمی شرکت می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، مراسم یادبود کشتار معترضان الجزایری امروز شنبه در پارکی  در منطقه کلمبز در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این برای اولین بار است که یک رئیس‌جمهور در مراسم یادبود قربانیان حوادث اکتبر 1961 در پاریس شرکت می‌کند. این اقدام همچنین گامی تاریخی در به رسمیت شناختن حقایقی است که در آن روز رخ داده است.

در بیانیه الیزه آمده است: در چارچوب تلاش‌ها برای التیام خاطرات استعمار و جنگ الجزایر که رئیس‌جمهور مکرون از آغاز دوره پنج ساله خود انجام داده است، این مراسم با حضور اعضای خانواده‌های متأثر از این فاجعه و برای به رسمیت شناختن حقیقت برگزار می‌شود.

در 17 اکتبر 1961، در بحبوحه جنگ هفت ساله در الجزایر، 30 هزار الجزایری که برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در پاریس گرد آمده بودند با خشونت پلیس فرانسه سرکوب شدند. بر اساس برآورد رسمی، سه کشته و شصت زخمی در آن حادثه گزارش شده که به گفته مورخان، این تعداد بسیار دور از واقعیت است.

الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر 1961 را گرامی می‌دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.

سفارت الجزایر در ایران در گرامیداشت ۱۷ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این روز بیش از 50 هزار شهروند الجزایری در شهر پاریس و اطراف آن، طی فراخوان اتحادیه حزب جبهه آزاد ملی در فرانسه از خانه‌­ها بیرون آمدند تا اعتراض خود را به قانون منع آمد و شد که نیروهای امنیتی فرانسه صرفاً در مورد الجزایری‌­ها اعمال می­‌کردند، اعلام نمایند و نیز برای مطالبه استقلال کشورشان که حدود 7 سال بود از مبارزه مسلحانه برای بدست آوردن آن می‌‌گذشت.

پلیس فرانسه به فرمان موریس بابون، رئیس پلیس آن زمان، ورودی­ ایستگاه­‌های مترو و خصوصاً میدان اپرا را بستند، زیرا قرار بود که معترضان در آنجا جمع شده و راهپیمایی اعتراضی خود را در امتداد خیابان­‌های پاریس ادامه دهند.

سرکوب و خشونتی که پلیس فرانسه در آن روز به­ کار گرفت، صدها کشته برجای گذاشت، و علی‌رغم اینکه سازمان امنیت به کشته شدن تنها دو نفر اذعان کرد، اما تاریخ­‌نگاران و ناظران این فجایع، تأکید می‌­کنند که رفتار وحشیانه پلیس فرانسه بیش از 300 کشته، و بیش از هزار زخمی برجای گذاشت و به زندانی شدن نزدیک به 14 هزار الجزایری انجامید.

انتهای پیام
captcha