جشنواره قرآنی «ترنم وحی» در حرم مطهر بانوی کرامت آغاز شد
کد خبر: 4010462
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
در ایام معصومیه؛

جشنواره قرآنی «ترنم وحی» در حرم مطهر بانوی کرامت آغاز شد

آیین افتتاحیه مرحله نیمه نهایی دومین دوره جشنواره قرآنی «ترنم وحی» امشب 12 آبان‌ماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

جشنواره قرآنی «ترنم وحی» در حرم مطهر بانوی کرامت آغاز شدبه گزارش ایکنا از قم، مرحله ابتدایی دومین دوره جشنواره قرآنی ترنم وحی که بیش از یک‌ماه است در مشهد مقدس برگزار شده، به استان قم رسید و آیین افتتاحیه مرحله نیمه نهایی دومین دوره این جشنواره قرآنی امشب12 آبان‌ماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از اساتید و فعالان قرآنی،نخبگان، قاریان و حافظان از جمله علی علیزاده، حمید شاکرنژاد و بهرامی قاریان بین‌المللی قرآن کریم و نیز با حضور زائرین حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، قاریان نوجوان راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی، که از مشهد، تهران و قم بودند، آیاتی از قرآن کریم تلاوت کردند.

در آغاز مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حکیمی استاد قرآن کریم بیان کرد: نعمت قرآن کریم را با حضور در محافل قرآنی و شنیدن تلاوت‌های آن، قدر بدانیم.

وی در ادامه به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر فرمود:« یا بنی لا تغفل عن قراءه القرآن فان القرآن یحیی القلب و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی؛ فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل را زنده می‌کند و از فحشاء و زشتی و ستم باز می‌دارد.

حکیمی به آثار حفظ قرآن کریم از سنین کودکی اشاره و اظهار کرد: جوانان مومنی که قرآن می‌خوانند، قرآن با گوشت و خون آن‌ها آمیخته می‌شود این بدان معناست که نشست و برخاست آنان قرآنی و روحیه آنان با آموزه‌های قرآن عجین می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از چهره‌های قرآنی با توسل به اهل بیت(ع) به جایگاه والا رسیدند و موفق به حفظ قرآن کریم شدند؛ ما باید از اهل بیت(ع) بخواهیم که قرآنی‌تر باشیم.

استاد قرآن کریم ضمن گرامیداشت سالروز 13 آبان‌ماه، گفت: 13 آبان ماه روز بصیرت افتدار و استکبارستیزی است و درهمین رابطه قرآن کریم در سوره فتح آیه ۲۹ می‌فرماید:« مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا محمد فرستاده خدا است و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند، پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‏بینی».

در ادامه، گرود مدیحه‌سرایی «شمس‎‌الهدی» که متشکل از قاریان نوجوان خوش‌خوان و بااستعداد است،  با اجرای زیبا و کم‌نقص خود، زائرین حرم مطهر بانوی کرامت را غافلگیر کردند.

ارسال بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره

سروش عظیمی مدیر اجرایی جشنواره قرآنی « ترنم وحی» نیز در این مراسم بیان کرد: قرآن کتابی است که آواز آن با نام خدا آغاز می‌شود و بیشتر توجه آن به طبیعت، جهاد، عزت و کمال انسان است.

وی افزود: در عظمت و جلال قرآن همین بس که گذشت 14 قرآن از نزول آن نتوسانیته کوچکترین خللی در آن به وجود آورد و کلام قرآن چنان شیواست که گویی دیروز نازل شده است، بنابراین باید کتاب قرآن را محکم در آغوش بگیریم زیرا نوری آشکار و دارویی شفابخش است.

عظیمی اظهار کرد: سال گذشته این جشنواره به صورت مجازی و در سه رشته، قرائت اذان، قرائت تطبیقی و قرائت تقلیدی با حضور دو هزار و ۲۰۰ قاری نوجوان برگزار شد و مرحله نهایی این مسابقات در جزیره کیش برگزار شد.

وی به اشاره به اینکه دومین دوره جشنواره قرآنی ترنم وحی که به صورت حضوری در حال برگزاری است، ادامه داد: مرحله اول این دوره از جنشواره به صورت منطقه‌ای در مشهد مقدس برگزار شد که بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت 31 نفر به مرحله گروهی در هتل بین المللی مدینه‎‌الرضا(ع) برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه دومین دوره جشنواره ترنم وحی به صورت منطقه‌ای و در دو منطقه مشهد و قم برگزار می‌شود، تصریح کرد: مرحله اول این جشنواره در خراسان بزرگ برگزار می‌شود و ۱۵ نفر از این سه استان به مرحله دوم و سراسری که به میزبانی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند و سپس ۱۵ نفر هم از مرحله دوم به‌عنوان نفرات برتر به مرحله فینال، راه پیدا خواهند کرد.

مدیر اجرایی جشنواره قرآنی ترنم وحی از حضور بیش از 100 شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: پس از پایان مرحله نیمه نهایی جشنواره قرآنی ترنم وحی کارگاه قرآنی ویژه منتخبین این دوره از جشنواره با حضور علی‌اصغر شعاعی، رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم و حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی کشوری برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: نمره قرائت اذان 100، قرائت تقلیدی، 100 و قرائت تطبیقی 100 نمره است و  نفر ات اول تا سوم و نیز 12 نفر که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند به عنوان رتبه‌های برگزیده مسابقات اعلام می‌شوند.

یادآور می‌شود، مرحله ابتدایی جشنوراه قرآنی «ترنم وحی» در مشهد مقدس برگزار شد و پس از آن، در نهایت قطار مسابقات به ایستگاه قم رسید و مرحله دوم این دوره از جشنواره از ۱۲ آبان‌ماه به میزبانی حرم مطهر بانوی کرامت آغاز شد و تا ۱۵ آبان‌ماه ادامه دارد؛ مرحله سوم و فینال هم در دی‌ماه سال جاری در کیش برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha