شکایت دو نهاد بین‌المللی علیه جنایات ارتش رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4010555
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

شکایت دو نهاد بین‌المللی علیه جنایات ارتش رژیم صهیونیستی

یک سازمان حقوق بشری انگلیس با همکاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، شکایتی را علیه جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در حق روزنامه‌نگاران فلسطینی به دادگاه بین‌المللی کیفری ارائه می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، دو نهاد بین‌المللی مستقر در لندن اعلام کردند که ائتلافی را تشکیل داده و شکایتی را علیه جنایات ارتش رژیم صهیونیستی تنظیم می‌کنند. 

آنها اعلام کردند که خواستار محاکمه فوری ارتش اشغالگر در دادگاه کیفری بین‌المللی، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی از طریق هدف قرار دادن سیستماتیک روزنامه‌نگاران فلسطینی در نوار غزه طی ماه‌ها و سال‌های گذشته هستند.

مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان (ICJP) مستقر در لندن، اعلام کرد که با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی وارد همکاری شده است و این ائتلاف، اقدامات لازم را برای طرح شکایت علیه نیروهای اشغالگر اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان آمده است که وکلای برجسته حقوق بشری از شرکت حقوقی Bindmans بریتانیا، و نیز وکلایی از Doughty Street Chambers برای طرح شکایت به دادگاه کیفری بین‌المللی، استخدام کرده است.

این مرکز افزود: دلایل محکمی برای این نتیجه‌گیری وجود دارد که هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران شاغل در فلسطین و عدم تحقیق صحیح درباره کشتار کارکنان رسانه‌ها، جنایت جنگی است.

در این شکایت که به دادگاه ارائه خواهد شد، جزئیات هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران فلسطینی به نمایندگی از چهار قربانی به نام‌های احمد ابوحسین، یاسر مرتجا، معاذ آرمانه و نیدال اشتایت که توسط تک تیراندازان اسرائیلی در حین پوشش خبری به شهادت رسیده یا معلول شدند، بیان شده است؛  این روزنامه‌نگاران در غزه، با وجود اینکه جلیقه‌های مشخصی به تن داشتند هدف شلیک قرار گرفتند.

این شکایت همچنین شامل هدف قرار دادن رسانه‌ها و بمباران برج‌های الشروق و الجوهره در شهر غزه در ماه مه 2021 است.

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران بارها هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و مراکز رسانه‌ای توسط اسرائیل را محکوم و اعلام کرده که حداقل 46 روزنامه‌نگار فلسطینی از سال 2000 تاکنون به شهادت رسیده‌ و هیچ یک از عاملان محاکمه نشده‌اند.

در دسامبر 2020، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی شکایت‌هایی را به گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد (UNSR) ارسال کردند که در آن توضیح داده شده بود که چگونه هدف‌گیری سیستماتیک روزنامه‌نگاران شاغل در فلسطین و کوتاهی این رژیم در تحقیق صحیح درباره کشتار کارکنان رسانه‌ها، حقوق بشر و آزادی بیان را نقض می‌کند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، با تأکید بر اینکه باید تحقیقات کاملی درباره این جنایات انجام و این هدف‌گیری سیستماتیک متوقف شود، گفت: هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و نهادهای رسانه‌ای در فلسطین، حق زندگی و آزادی بیان آنها را نقض می‌کند.

الطیب علی، وکیل معروف بریتانیایی که در حال تهیه این شکایت است، گفت: ما مجازات روزنامه‌نگاران فلسطینی را که در مورد نقض حقوق بشر توسط اسرائیل می‌نویسند، دیده‌ایم؛ از آنجایی که اسرائیل به صورت سیستماتیک روزنامه‌نگاران را هدف قرار می دهد، این شکایت به دادگاه کیفری بین‌المللی با هدف پایان دادن به عدم مؤاخذه اسرائیل و اجازه دادن به مطبوعات آزاد برای بازخواست صحیح و مطمئن مقامات اسرائیلی مطرح می‌شود.

انتهای پیام
captcha