تأثیرگذاری فناوری‌های دیجیتال بر فعالیت کلیسای روسیه
کد خبر: 4011166
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

تأثیرگذاری فناوری‌های دیجیتال بر فعالیت کلیسای روسیه

فناوری‌های دیجیتال از ابزارهای مهم ارتباطی در کلیسای ارتدوکس روسیه است و در فعالیت‌های دینی آنلاین و از راه دور این کلیسا نقش بسزایی داشته است.

به گزارش ايكنا به نقل از رایزنی‌ فرهنگی ایران در روسیه، «ولادیمیر لیگوید»، رئیس بخش شورای ارتباطات کلیسا با جامعه و رسانه‌های گروهی وابسته به اسقفی مسکو اظهار کرد که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، ارتباط مردم با کلیسا از طریق پخش زنده مراسم بود. در زمان منع عبور و مرور چنین کاری انجام می‌شد،‌ اما شرایط خاص بود و نمی‌توان به باقی موارد هم تعمیم داد، زیرا در مراسمی از قبیل عشای ربانی و موعظه حضور فرد در کلیسا الزامی است. چنین فضایی را نمی‌توان دیجیتالیزه کرد و لحظه مهمی در زندگی تلقی می‌شود.

وی افزود: انجام مناسک حضوری ویژه کلیسا به کمک فناوری‌های دیجیتال امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان از فناوری‌ها در زندگی دینی مؤمنان بهره گرفت.

لیگوید تصریح کرد: برخی مناسک اصلی کلیسا به واسطه این فناوری‌ها انجام‌شدنی نیستند. زمانی که صحبت از دعا و نیایش معمول به میان می‌آید، همیشه از فناوری‌هایی همچون دوربین و یا ارتباط از راه دور بهره گرفته‌ایم و هنوز هم این کار را انجام می‌دهیم.

‌وی تأکید کرد که هر ابزاری را می‌توان در مسیر گناه یا ثواب استفاده کرد، هر فناوری همچون سکه دو رو دارد؛‌ از یک سو، امکانی در اختیار ما قرار می‌دهد و از سوی دیگر، ما را محدود می‌کند یا دست‌ کم انسان را تحت کنترل قرار می‌دهد. ‌

انتهای پیام
captcha