تسامح دینی؛ امتیاز بزرگ صنعت گردشگری حلال در آفریقای جنوبی
کد خبر: 4017117
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

تسامح دینی؛ امتیاز بزرگ صنعت گردشگری حلال در آفریقای جنوبی

در جامعه آفریقای جنوبی به دلیل وجود تسامح دینی، اسلام‌هراسی بسیار کمتر از آنچه در مناطقی مانند آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد، دیده می‌شود، امری که باعث شده گردشگری حلال در این کشور نیز بدون نگرانی در حال رشد و توسعه باشد.

به گزارش ایکنا، صنعت گردشگری را می‌توان یکی از منابع مهم درآمد برای کشورهایی دانست که فاقد ذخایر زیرزمینی قابل توجه هستند. این موضوع در کشورهایی که نبود سرمایه‌گذاری در سایر صنایع به چشم می‌خورد هم صادق است.

آفریقا یکی از ثروتمندترین قاره‌های جهان همواره به دلیل کمبود امکانات زیرساختی به عنوان قاره‌ای فقیر شناخته می‌شود با این همه سرمایه‌گذار‌هایی که در کشورهای این قاره انجام شده، رفته رفته در حال تغییر است. گردشگری هم در این قاره به دلیل داشتن آثار تاریخی و مناظر طبیعی بِکر و زیبا صنعتی در حال پیشرفت است.

زیرساخت‌های جذب گردشگر در بیشتر کشورهای این قاره در حال توسعه بوده و این صنعت در حال پیدا کردن جایگاهی مناسب در اقتصاد و بازار کار کشورهای آفریقایی است. آفریقای جنوبی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای این قاره همواره یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان بوده است. در این میان حوزه گردشگری حلال هم مورد توجه فعالان این حوزه در این کشور آفریقایی قرار گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 168 میلیون گردشگر و 11 درصد از بخش بازار صنعت گردشگری در جهان، به بخش توریسم حلال اختصاص پیدا کند. آفریقای جنوبی یکی از پنج مقصد محبوب در بین کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) در بازار جهانی سفر حلال است.

تسامح دینی؛ امتیاز بزرگ صنعت گردشگری حلال در آفریقای جنوبی

با توجه به این پیش‌زمینه، آفریقای جنوبی به سرعت خود را به عنوان یک رقیب ثابت به عنوان مقصد تعطیلات مسلمانان در سراسر جهان تثبیت می‌کند. این کشور به عنوان مقصدی که نه تنها برای جمعیت مسلمان آفریقای جنوبی ـ که کمتر از 2 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ـ بلکه به عنوان مکانی که برای مسلمانان از سراسر جهان مناسب است، مورد توجه قرار گرفته است.

گردشگری حلال نیز به آرامی در آفریقای جنوبی با افزایش تعداد اقامتگاه‌ها و مهمان‌خانه‌های متعلق به مسلمانان و اداره‌کننده آن‌ها در حال افزایش است. با این همه بیشتر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها به طور کامل مناسب مسلمانان نیستند و یا فاقد امکاناتی مانند نمازخانه هستند.

غذا یکی از مهمترین مسائل در صنعت حلال به شمار می‌رود. در آفریقای جنوبی دسترسی به غذای حلال کم نیست. اکثر برندهای بین‌المللی بزرگ در آفریقای جنوبی مانند مک دونالد، برگر کینگ، KFC نه تنها به طور گسترده در دسترس بوده، بلکه دارای گواهی حلال هم هستند. برای مثال مک‌ دونالد در آفریقای جنوبی تضمین کرده که تمام گوشت این فست‌فود زنجیره‌ای 100 درصد دارای گواهی حلال است و فقط از تأمین‌کنندگان دارای گواهی حلال تهیه می‌شود. علاوه بر غذاخوری‌های زنجیره‌ای، غذاخوری‌های حلال زیادی در سراسر کشور وجود دارد و گردشگران مسلمان گزینه‌های زیادی دارند از کاری گرفته تا شاوارما و استیک.

رواداری مذهبی امتیاز بزرگ صنعت گردشگری حلال در آفریقای جنوبی

اسلام در آفریقای جنوبی از سابقه طولانی برخوردار است و نخستین مسجد این کشور در سال 1798 ساخته شد. از آن زمان، با رشد اسلام در آفریقای جنوبی، دسترسی به مساجد در سراسر کشور نیز افزایش یافته است. این باعث شده که مسافران در این کشور بتوانند برای انجام فرایض خود به مسجد بروند. با این همه همچنان بیشتر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در آفریقای جنوبی فاقد نمازخانه هستند و این موضوع ممکن است در مناطقی مانند سافاری‌ها برای مسلمانان مشکل‌ساز شود.

برخلاف اروپا و آمریکای شمالی، بحث‌های مربوط به آزادی اعمال دینی در آفریقای جنوبی بر این اساس نیست که تا چه حد می‌توان دین را از زندگی عمومی حذف کرد، بلکه به میزانی که می‌توان آن را تطبیق داد، متمرکز است.

آفریقای جنوبی دارای آزادی مذهب در قانون اساسی است و در سراسر جهان به دلیل ماهیت مترقی آن مورد تحسین قرار گرفته شده است. این آزادی مذهبی شامل حق تجمع برای رعایت باورهای دینی، آزادی بیان در مورد مذهب، حق شهروندان برای انتخاب بر اساس اعتقادات خود، حق شهروندان برای تغییر دین، حق افراد برای آموزش دینی، حق شهروندان برای آموزش فرزندان خود مطابق با اعتقادات فلسفی و مذهبی آنها، حق امتناع از انجام برخی وظایف یا کمک به فعالیت‌هایی که ناقض اعتقادات مذهبی آن‌هاست، و حقوق مذاهب برای آزادی نهاد‌ها و مؤسسات دینی.

در عمل نیز در جامعه آفریقای جنوبی تسامح دینی وجود دارد و اسلام‌هراسی بسیار کمتر از آنچه در مناطقی مانند آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد، دیده می‌شود. این باعث شده زنان مسلمان به مراتب کمتر با آزار و اذیت مواجه شوند و مردم عموماً با نیاز مسلمانان به انجام وظایف دینی و رعایت تعطیلات مذهبی و روزهای مقدس موافقت می‌کنند. در حالی که با توجه به سابقه نابرابری کشور و تأثیرات ماندگار آن، موارد جداگانه‌ای از عدم مدارا و آزار وجود دارد، در اکثر موارد، فرمان قانون اساسی در مورد احترام به آزادی مذهب مورد احترام همگانی هست. این باعث شده گردشگری حلال در این کشور بدون نگرانی در حال رشد و توسعه باشد.

تسامح دینی؛ امتیاز بزرگ صنعت گردشگری حلال در آفریقای جنوبی

با این تفاصیل به نظر می‌رسد که آفریقای جنوبی در تلاش است که بعد از شیوع کرونا به یکی از مقاصد مهم گردشگری حلال، حداقل در قاره آفریقا تبدیل شود. این درحالی است که بزرگترین رقبای این کشور نه در قاره آفریقا بلکه در شرق آسیا و خاورمیانه هستند و سهم بیشتری از کیک بزرگ صنعت گردشگری حلال به دست می‌آورند. آفریقای جنوبی اخیراً دریافت ویزا را برای اتباع ایرانی برداشته و به نظر می‌رسد که گام‌های مشابهی هم در مورد سایر کشورهای اسلامی در جهت حضور گردشگران برداشته شود.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha