به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حجتالاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به طرح نوین اعزام زائران به عتبات عالیات، هدف از اجرای آن را جذب حداکثری مشتاقان زیارت عتبات عالیات با هر میزان توان مالی، زیارت آسان و در دسترس با بستههای متنوع و مختلف از قبیل زمانبندی و گروههای قیمتی مختلف با حفظ کرامت، عزت و سلامت زائران دانست.
وی تشریح کرد: از این پس دفاتر زیارتی که توانایی لازم در حوزه اجرایی عتبات را داشته باشند و بستههای زیارتی را به خوبی پوشش دهند، میتوانند در این زمینه ورود کنند.
حجتالاسلام رحمانی افزود: دفاتری که توانایی لازم را داشته باشند باید ابتدا از طریق دفاتر حج و زیارت استان مربوطه درخواست خود را مطرح کنند. مدارک بعد از گذراندن مراحل اولیه برای معاونت عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ارسال میشود؛ در این درخواست چارچوب بسته پیشنهادی و آنالیز قیمتی نیز ارائه میشود.
وی تصریح کرد: دفاتری که درخواست خود را مطرح میکنند باید نخست تدارک و برنامهریزیهای مطلوب خود را مورد لحاظ قرار دهند؛ یعنی دفاتر مجری، رایزنی با هتل مربوطه، نحوه اجرای بسته پیشنهادی، تعداد روز اقامت و ... را مورد توجه قرار دهند.
معاون عتبات سازمان حج وزیارت با بیان اینکه در حال حاضر درخواستها و نحوه آنالیز قیمتی و برنامه دفاتر مربوطه از طریق سیستم اتوماسیون اداری انجام میگیرد ولی به زودی سامانهای برای این منظور آغاز به کار میکند، گفت: دفاتر زیارتی بعد از درخواست باید برنامههای خود همانند: تعداد روز اقامت، برنامه اسکان، تغذیه، تدارکات، نحوه بازگشت، آنالیز قیمتی و ... را ارائه دهند تا کارشناسان مربوطه در سازمان حج و زیارت این درخواستها را مطابق استانداردهای تعیین شده بررسی کنند.
وی افزود: اداره کل برنامه ریزی، اسکان، تغذیه و تدارکات پیشتر هتلهای استاندارد و قابل قبول را معرفی کردهاند و دفاتر زیارتی باید به این مهم در خصوص اینکه هتلها «تصنیف» شده باشند (نمره ارزیابی قابل قبول یا گروه بندی سازمان را داشته باشند)، توجه کنند.
حجتالاسلام رحمانی تأکید کرد: بعد از تاییدیهها، دفاتر زیارتی باید در حضور دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق باشرکتهای سیاحه کشور میزبان برای هتلها و سایر خدمات قرارداد ببندند که بعد از این قرارداد پیش نویس آن برای بررسی بیشتر به کارشناسان معاونت عتبات عالیات ارسال میشود.
وی افزود: بعد از تأیید، هم بستههای زیارتی این دفاتر زیارتی برای ثبت نام متقاضیان در سامانه قرار میگیرد؛ مراحل ثبت نام متقاضان نیز همانند گذشته است و تغییری ندارد.
معاون عتبات سازمان حج وزیارت همچنین گفت: در روش گذشته مبالغ دریافتی به حساب سازمان واریز میشد که این موضوع منتفی شده و با رایزنیهای بخش مالی سازمان، قرار است ابتدا 90 درصد این وجوه دریافتی به حساب شرکت مجری واریز و 10 درصد آن تا پایان انجام اعزام و بازگشت زائران در همان حساب بلوکه شود که در صورت حسن انجام کار این مبلغ قابل برداشت میشود.
وی با بیان اینکه نظارت کامل بر اجرای کار از سوی سازمان حج و زیارت وجود دارد، گفت: بخشی از مبالغ نیز بابت خدمات بیمهای، درمانی و ... دریافت میشود. همچنین تمامی روندها به صورت الکترونیک انجام میشود و حتی متقاضیان نیز میتوانند تمامی روند ثبت نام را در منزل و از طریق سامانه عتبات انجام دهند.
حجتالاسلام رحمانی در خصوص بستههای زیارتی نیز گفت: در حال حاضر اکثر بستههای تدوین شده یک هفتهای است اما دفاتر مجری میتوانند نیازسنجی انجام دهند تا در صورت تمایل زائران، بستههای جدیدی تدوین و ارائه شود که مورد بررسی کارشناسان سازمان قرار گیرد؛ ما برای تعدد و تنوع بستهها مشکلی نداریم بلکه رضایتمندی زائران اولویت اصلی است تا آنها سفری در کمال عزت، امنیت، کرامت و سلامت داشته باشند.
معاون عتبات سازمان حج و زیارت تأکید کرد: با اجرای طرح نوین اعزام عتبات و تحولی که در این حوزه ایجاد شده شاهد ورود دفاتر توانمند برای اعزام و حتی ارائه بستههای مختلف متناسب با استانداردهای تعریف شده هستیم و قطعاً با این راهکار شاهد کاهش واسطهگری و بهبود روند خدمات رسانی به زائران خواهیم بود.
انتهای پیام