خطبه‌های حضرت زهرا(س) مقاومت در فرم رسانه‌ایست
کد خبر: 4018495
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
نرجس سلیمانی:

خطبه‌های حضرت زهرا(س) مقاومت در فرم رسانه‌ایست

نرجس سلیمانی در اولین نشست هم‌اندیشی رادیو مقاومت گفت: هرجا اسلام و مذهب ما در خطر قرار می‌گیرد، مقاومت در قالب رسانه‌ها جلوه‌گری می‌کند نظیر خطبه‌های شیوای حضرت زهرا (س)  و حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) که حقیقت مقاومت را به زیبایی در فرم رسانه منتقل کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران؛ به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، نشست هم‌اندیشی «رادیو مقاومت» را با رویکرد تبیین مفهوم مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی و با هدف شناخت و شناساندن مکتب سردار شهید سلیمانی به جامعه، برگزار کرد.

نمایش مقاومت در قالب رسانه‌

نرجس سلیمانی در این نشست با اشاره به نقش راهبردی رسانه در معرفی مفهوم مقاومت گفت: هرجا اسلام و مذهب ما در خطر قرار می‌گیرد، مقاومت در قالب رسانه‌ها جلوه‌گری و نقش مهمی ایفا می‌کند. به‌عنوان نمونه خطبه‌های شیوای حضرت زهرا (س)  و حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) حقیقت مقاومت را به زیبایی در فرم رسانه منتقل کردند. امروز نیز رادیو مقاومت و سایر رسانه‌های مشابه علمدار این حرکت هستند و با رسالت هدایتگری، تأثیر فراوانی بر جبهه مقاومت خواهند گذاشت و رسالت انتقال پیام مقاومت به‌یقین توسط رادیو مقاومت و برنامه‌سازان مخلص آن به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

مقاومت؛ فرهنگ مطرح در مقابل نظام سلطه

در این جلسه سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مفهوم مقاومت گفت: یکی از راهبردی اساسی صداوسیما در خصوص مقاومت می‌تواند سندی باشد که در رادیو مقاومت تهیه شده است.

وی ادامه داد: امروز مقاومت واژه‌ای است که از جامعیت خاصی برخوردار است و مقاومت طبق منویات رهبری نباید صرفاً به چند خاکریز و یا چند موضوع محدود شود. معنای وسیع مقاومت امروزه تبدیل به چتری جهان‌شمول شده است و  مقاومت در حوزه‌های مختلف، فرماندهان متعددی می‌تواند داشته باشد.

صدرالحسینی افزود: بعضی‌ها دوست دارند مقاومت را در جاهایی که درگیری مستقیم با نظام سلطه وجود دارد محدود کنند، اما در پاسخ به این افراد باید گفت که مقاومت محدوده به جغرافیا نیست. به نحوی که همگان دیدند در نسل‌های جدید و نوپا در قالب مدافعین حرم، مبارزان یمنی و سایر گروه‌ها مقاومت حتی به یک نسل نیز محدود نمی‌شود. همچنین مقاومت محدود به مذهب شیعه و دین اسلام هم نیست. چرا که در بین نیروی‌های حشد‌الشعبی مسیحیان، ترکمان و سایر اقوام و طوایف نیز حضور دارند یا در لبنان نیز بعد از شیعیان، مسیحیان نیز از طرفداران حزب‌الله لبنان هستند.

نسبت رسانه با مقاومت

علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه نیز در این مراسم ضمن بیان اینکه همواره بهترین‌های رادیو در حوزه مقاومت بهترین برنامه‌ها را ساختند و آثار ماندگاری از این رادیو در گوش جان مخاطبان ثبت شد، رسالت ویژه رادیو مقاومت را تلاش برای تثبیت و امتداد فرهنگ مقاومت در همه‌ی دنیا برشمرد.

وی در توضیح مقاومت گفت: فرایند مقاومت فرایند توسعه است. توسعه نه از مدل تفکر غربی بلکه از مدل اسلامی و انقلابی. مقاومت حوزه مبارزه مستمر و غیرقابل انقطاع و فرآیندی ایدئولوژیک، تکنیکال و تمام ناشدنی است و ای‌کاش رادیو مقاومت معطوف به یک ماه نمی‌شد و در تمام سال برنامه داشت. ولی برنامه‌سازان این رادیو می‌توانند با نبوغ و تجربه خود محتوایی را برای تأثیرگذاری یک‌ ساله بر مخاطب مهیا کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت رسانه با مقاومت نسبت ابزار با مفهوم نیست بلکه نسبت حرکت به مسیر و نسبت همراه و همیار به آرمان است افزود: وقتی جایگاه رسانه‌های بیگانه و معاند را با قبلشان می‌بینیم متوجه می‌شویم که در حال حاضر جریان ضد مقاومت با چالش جدی روبرو شده است. بنابراین رسانه‌های حوزه مقاومت که رادیو مقاومت را یکی از حاضران مؤثر در این خط مقدم می‌توان  دانست با تسلط و تعیین‌کنندگی بیشتری نسبت به گذشته در عرصه برنامه‌سازی رسالت خود را انجام خواهند داد.

در این نشست ضمن تأکید بر پوشش ۲۴ ساعته این رادیو در سراسر کشور برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان و مجریان نقطه نظرات و پیشنهاد‌های خود را مطرح کردند تا مفاهیمی همچون: تبیین شناختی مقاومت، مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی، توصیف دستاورد‌های مقاومت، معرفی چهره‌های شاخص این حوزه، موضوع دشمن و دشمن‌شناسی و شناخت حوزه جغرافیایی مقاومت موردبحث و بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

همچنین، این شبکه تلاش دارد تا با بررسی چیستی مفهوم مقاومت، ابعاد، زمینه‌ها، پیامد، چشم‌انداز مقاومت و ارائه مدل مفهومی آن در اندیشه امامین انقلاب به‌عنوان مؤلفه‌ای تعیین‌کننده در پیشرفت جامعه اسلامی، تبیین مفهوم بصیرت و دشمن‌شناسی در کنار معرفی زندگی و مشی مجاهدانه شهید «سپهبد قاسم سلیمانی»، دلیر بی‌نظیر جریان مقاومت، را در این رسانه مورد بررسی جدی‌تر قرار دهد.

انتهای پیام
captcha