نسبت به ذخیره کالاهای اساسی در کشور هیچ نگرانی وجود ندارد / عدالت در توزیع؛ ویژگی بودجه 1401
کد خبر: 4018674
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
رئیس‎جمهور در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

نسبت به ذخیره کالاهای اساسی در کشور هیچ نگرانی وجود ندارد / عدالت در توزیع؛ ویژگی بودجه 1401

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی شامگاه یکشنبه 14 آذر، در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم تأکید کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم باید برای حل مشکلات معیشتی یک سری کارهایی را انجام می‌دادیم؛ یکی از این اقدامات از بین بردن نگرانی‌ها درباره تأمین کالاهای اساسی بود و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هیچ نگرانی نسبت به ذخایر کالاهای اساسی نداریم.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم از آغاز دولت سیزدهم، در پاسخ به سؤالی درباره نمره عملکرد دولت در 100 روز گذشته گفت: مردم عزیز ما باید به دولت نمره بدهند و قطعاً قضاوت مردم عادلانه و آگاهانه است؛ مردم نسبت به شرایط کشور آگاه و اشراف دارند که کشور در شرایط کرونایی و تحریم به سر می‌برد. زمانی شرایط اقتصادی کشور مانند تأمین کالاهای اساسی مشکل داشت و حتی در حوزه تأمین واکسن هم با مشکل مواجه بودیم.

رئیس‎جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و خزانه در آغاز دولت سیزدهم افزود: از همه مهم‌تر آسیبی بود که به امید و اعتماد مردم وارد شده بود و از وظایف دولت بازآفرینی این امید و اعتماد بود.

وی تصریح کرد: من یادم نمی‌رود که در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که اولویت اصلی دولت واکسیناسیون عمومی و مسئله کروناست. آن روزها را از یاد نخواهیم برد که هزاران ایرانی به دلیل کرونا فوت می‌کردند و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده بود. آن روزها می‌گفتند که تحریم هستیم و مشکل تأمین ارز داریم اما امروز خدا را شاکر هستیم که با واردات واکسن کرونا و تولید آن در داخل آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و حتی امروز مراحل تزریق دز سوم واکسن کرونا آغاز شده است.

تشکر از مردم و کادر درمان

رئیس جمهور با اشاره به بهتر شدن شرایط کشور با واردات واکسن اظهار کرد: شرایطی فراهم شده تا دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی شوند و نیز کسب و کارهایی که تعطیل شده بودند، دوباره بازگشایی شوند. علی‌رغم اینکه در کشورهای همسایه شرایط کرونا خیلی خوب نیست اما امروز در ایران بسیاری از شهرها در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند و باید در این امر از پرستاران و کادر درمان و مردم که حاضر شدند واکسن تزریق کنند، تشکر کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به کمبود برخی از داروها در کشور گفت: من بازدیدی از برخی داروخانه‌ها داشتم و از اینکه تعداد داروخانه‌های تأمین واکسن کرونا اندک هستند، ناراحت بودم و دستور دادم که شرایط بهبود یابد و سه مرکز تأمین واکسن کرونا به بیش از 300 مرکز افزایش پیدا کرد. شخصا در این ارتباط تماس‎هایی با کشورهای سازنده واکسن داشتم و تأمین واکسن کرونا به مسئله اول دولت تبدیل شد و وزارت امور خارجه و آقای مخبر موظف شدند موانع ارزی تأمین واکسن را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: من بارها به صداوسیما و نخبگان گفته‌ام که کار اقناعی انجام دهند تا مردم راضی به تزریق واکسن شوند و به مردم اطلاع دهند که باید چند دُز واکسن تزریق کنند که ان‌شاءالله به زودی شاهد این باشیم تا یک هم‌وطن هم فوت نکند.

بررسی کمبود پزشک متخصص در شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس قوه مجریه درباره دسترسی مردم به پزشک متخصص گفت: در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک متخصص مطرح شد و قرار شد کارگروهی مشخص شود تا برای جذب پزشک متخصص تلاش شود. باید زمینه جذب افراد علاقه‌مند تحصیل در رشته پزشکی متخصص فراهم شود و من خودم شبانه‌روز پیگیر کار این کارگروه هستم و نظرات موافقان و مخالفان را می‌شنوم و به جوانان عزیز این قول را می‌دهم که در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

رئیس‎جمهور درباره اقدامات دولت سیزدهم در 100 روز نخست در حوزه معیشت مردم اظهار کرد: معیشت دغدغه مردم و دغدغه اولویت‌دار دولت است. در ابتدای کار دولت سیزدهم باید برای حل مشکلات معیشتی یک سری کارهایی را انجام می‌دادیم؛ یکی از این اقدامات از بین بردن نگرانی‌ها درباره تأمین کالاهای اساسی بود و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هیچ نگرانی در ذخایر کالاهای اساسی نداریم.

وی افزود: دولت قبل در تأمین حقوق کارکنان خود مشکل داشت اما امروز دولت سیزدهم بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق کارکنان خود را تأمین می‌کند. ماهانه 10 هزار میلیارد تومان حقوق کارکنان خود را بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌کنیم. استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول. ما نسبت به هر اقدامی که تورم ایجاد کند حساسیت داریم و لایحه بودجه را هم با حساسیت تدوین کرده‌ایم تا تورم کنترل شود. آمارهای گزارش‌شده نشان می‌دهد که تورم کاهش پیدا کرده و این خبر خوبی است اما باید همچنان اقدامات ضدتورمی ادامه پیدا کند.

ایستادن در صف در شأن ملت نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مردم، به نظام توزیع کالاهای اساسی انتقاد کرد و گفت: اینکه مردم در صف بایستند در شأن ملت نیست. در این دولت برای اینکه چنین اتفاقی تکرار نشود، معاون اول خود را مسئول ستاد تنظیم بازار کرده‌‌ایم تا اقدامات مؤثر را انجام دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: باید در بازار ثبات وجود داشته باشد تا تولیدکننده و خریدار بتوانند در شرایط ثبات ادامه فعالیت دهند. تولیدکننده باید مطمئن باشد که قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا نمی‌کند و ثبات در بازار حاکم است.

وی با بیان اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت باید اولویت اصلی قرار گیرد، گفت: دولت یک سری دارایی‌ها دارد که مولد نیستند و باید این دارایی‌ها مولد شوند.

رئیس دستگاه اجرایی از مجلس خواست که به دولت کمک کند که هزینه‌ها کاهش پیدا کند و در مقابل درآمدها افزایش یابد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بودجه 1401 این است که آمایش سرزمینی در آن لحاظ شده است. طبق آمایش سرزمینی عدالت در توزیع میان مناطق برخوردار و کم‌برخوردار رعایت خواهد شد.

روابط ناسالم در بازار باید متوقف شود

حجت‌الاسلام رئیسی درباره برنامه دولت برای مدیریت سامانه‌های مالیاتی عنوان کرد: باید یک سامانه جامعی به وجود آید تا تبادلات مالی و اقتصادی را به طور منظم و مستمر رصد کند تا مبادا فرار مالیاتی وجود داشته باشد. من به وزیر صمت و وزیر اقتصاد دستور داده‌ام که این سامانه جامع تشکیل شود و به مردم نوید می‌دهم که به زودی این سامانه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. ما نسبت به آنچه که در مجلس درباره قانون کسب و کار تصویب شده واقفیم و عزم جدی داریم تا این قانون اجرا شود. من فکر می‌کنم برای شفاف‌سازی مالیاتی باید دست‌های ناسالم قطع شود و روابط ناسالم در بازار متوقف شود.

رئیس دستگاه اجرایی درباره رویکرد دولت به سیاست ارز ترجیحی گفت: هشت میلیارد دلار در قانون پیش‌بینی شده بود که کالاهای اساسی تأمین شود و این مبلغ در همان 5 ماه اول تمام شد. ما برای اینکه به مردم شوک وارد نشود، طوری درباره ارز ترجیحی تصمیم گرفتیم تا دست دلالان قطع شود و سود ارز ترجیحی به جیب مردم برود. من به مردم می‌گویم هر تصمیم اقتصادی که بگیریم به مردم اطلاع خواهیم داد و بدون اطلاع آنها تصمیمی گرفته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره سفرهای استانی خود اظهار کرد: برای من افتخار است که هفته‌ای یک بار به استان‌ها سفر کنم و در خدمت مردم باشم. باید حرف مردم را شنید و در کنار مردم بود و همچنین باید دغدغه مردم را فهمید. دولت من دولت مردمی است و افتخاری است که سخن و گلایه‌های مردمی را بشنوم. قبل از اینکه به استان سفر کنم وضعیت استان را بررسی می‌کنیم و از استاندار و نماینده ولی فقیه به وضعیت استان پی می‌بریم و سپس در خصوص کم و کاستی‌های استان جلسه تشکیل می‌دهیم و سپس مصوبه خواهیم داشت. ما پیش از اینکه به استانی سفر کنیم مصوبه آن را از قبل تهیه کرده‌ایم و در سفر استانی به هموطنان اعلام می‌کنیم.

تعداد بالای پروژه‎های نیمه‎تمام در کشور

وی افزود: در کشور به اندازه ده‌ها سال پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد و اولویت ما پیگیری پروژه‌هایی است که نیمه‌تمام هستند. من در اینجا به دولتمردان در استان‌ها می‌گویم که با مردم ارتباط خود را تقویت کنند، چرا که از پشت میز و از اتاق‌ها نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدنه دولت باید خود را برای کار به موقع و به هنگام آماده کند، تأکید کرد: آنچه را که مردم و خدا می‌پسندد کار به موقع است. یکی از گله‌هایی که وجود دارد این است که برای آغاز یک پروژه باید درگیر مجوزها شد. در اینجا اعلام می‌کنم کارمندان دولت باید مراحل انجام پروژه‌ها را تسریع کنند و مانع‌تراشی نداشته باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم با کشورهای جهان، سیاست تعامل حداکثری به خصوص با کشورهای منطقه است. در این رابطه گفت‌وگوهای تلفنی بسیاری داشته‌ام. گسترش ارتباطات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای جهان و منطقه برای جمهوری اسلامی ایران محور است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: زمانی که من در تاجیکستان بودم از وزارت امور خارجه استعلام گرفتم و متوجه شدم که حجم مبادلات اقتصادی ایران با تاجیکستان از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده، سه برابر شده است. حتی با ترکمنستان قرارداد سوآپ گازی را امضا کردیم و اتفاق خوبی است که رقم خورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما زمینه‌های خوبی برای توسعه روابط با کشورهای منطقه داریم، تصریح کرد:  قراردادهایی با کشورهای منطقه منعقد شده و کار آغاز شده و نسبت به آینده روابط با کشورهای منطقه امیدوار هستیم. در حضوری که در اجلاس اکو داشتم با ترکمنستان و آذربایجان قراردادهای خوبی امضا کردیم.

برنامه‎ریزی برای خنثی‎سازی تحریم‎ها

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: معاون اول رئیس جمهور وظیفه دارد برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه‌سازی کند. ما به هیچ‌وجه اقتصادمان را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم و بودجه 1401 را هم با این رویکرد تنظیم کرده‌ایم.

وی درباره برنامه‌های دولت در حوزه رفع مشکلات آبی گفت: معاون اول و مرکز بررسی‌های استراتژیک موظف هستند که برای حل مشکلات آبی برنامه‌ریزی کنند. این حق مردم است که نسبت به کمبود آب شرب، کشاورزی و صنعتی اعتراض کنند و از دولت مطالبه داشته باشند اما مردم عزیزمان بدانند که دولت بیکار ننشسته و حل مشکلات آبی در اولویت کاری دولت قرار دارد. برای اینکه مشکل آب کشاورزی را حل کنیم باید الگوی مصرف تغییر کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در کشور هیچ انسدادی وجود ندارد. سند تحولی را تنظیم کرده‌ایم و این سند با همکاری چهره‌های فرهیخته نوشته شده است. این سند آماده شده و در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت. این سند بسیار مهم است و از طریق این سند می‌توان یکی از اولویت‌های اصلی دولت که عدالت است را گسترش داد.

وی درباره نحوه برخورد دولت با بحران‌های به وجود آمده گفت: یکی از این بحران‌ها حمله سایبری بود که دولت به مدد کمک الهی و مردم توانست با این بحران مقابله کند. من به عنوان رئیس جمهور خودم را موظف می‌دانم چه به کسانی که به من رأی داده‌اند و چه کسانی که به من رأی نداده‌اند، خدمت کنم؛ دولت من دولت همه مردم است. من بیش از همیشه به آینده کشور امیدوارم. ساعتی نیست که من از دغدغه‌ها و خواست مردم غافل شوم. دوستان من هم با اخلاص دارند کار می‌کنند و همه آنها به فکر مردم هستند.

انتهای پیام
captcha