چرا حزب جمهوری اسلامی در تربیت زمامدار موفق عمل نکرد؟
کد خبر: 4018952
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
غفوری‌فرد پاسخ داد؛

چرا حزب جمهوری اسلامی در تربیت زمامدار موفق عمل نکرد؟

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی «ترور شخصیت‌های تأثیرگذار مانند شهیدمطهری»، «اختلافات درونی»، «عضوگیری بدون حساب و کتاب» و نیز «فقدان سند مشخص» را از عوامل مؤثر در عدم توفیق این حزب در تربیت زمامدار عنوان کرد.

حسن غفوری فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسن غفوری‌فرد پیش از ظهر امروز، 15 آذرماه در پیش‌نشست «عملکرد و برنامه‌های حزب جمهوری اسلامی در زمینه تربیت زمامدار» از سلسله نشست‌های همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدن آینده، که از سوی پژوهشکده شهید صدر برگزار شد، به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص ساختار و کارگزار اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب گفته‌اند که ساختار مشکل ندارد، این کارگزاران هستند که مشکل دارند. بحث ساختار، مجریان و کارگزاران یک بحثی است که از اول انقلاب وجود داشته و بعضی‌ها به شدت معتقدند که اگر ساختار صحیح نباشد، هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد. من هم با نظر رهبر انقلاب موافق هستم و اینکه برخی می‌گویند با این ساختار نمی‌توان کار کرد، اشتباه است.

نقش کارگزار و ساختار در مشکلات کشور

وی افزود: یادمان نرود تجربه اصلاح چندین باره ساختارها را در تاریخ انقلاب اسلامی داریم. ساختار وزارت سپاه تأسیس شد و بعد از مدتی ساختار آن اصلاح شد. وزارت بهزیستی را تأسیس کردند، اما بعد از مدتی ادغام شد. حتی وزارت صمت که پیش از آن سه وزارتخانه بود، نهایتاً به یک وزارتخانه تبدیل شد. تغییر مکرر ساختار هیچ سودی ندارد و فقط هزینه فوق‌العاده کلانی را از بیت‌المال هدر می‌دهد. وقتی اسم تغییر ساختار که می‌آید، آن دستگاه تا چندین سال فلج است.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: پس مشکل از کارگزار است و ساختار مشکلی ندارد و خود مردم هم با عملکرد کارگزاران مشکل دارند. چرا زمانی‌که رهبرانقلاب رئیس جمهور بودند یا شهید رجایی نخست‌وزیر بود، کسی با آنها مشکل نداشت، اما چرا مردم با احمدی‌نژاد مشکل داشتند. پس به ساختار نمی‌توان ایراد گرفت. کسانی‌که زمانی وزیر بودند و یا سایر سمت‌های اجرایی را برعهده داشتند، افرادی نیستند که به مسئول در تراز نظام اسلامی اعتقاد داشته باشند. در دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی، آقای حبیبی که معاون اول بودند، تصمیم گرفتند که اگر کسی هدیه‌ای از یک مهمان خارجی و داخلی دریافت کرد و ارزش این هدیه بیش از 30 هزار تومان باشد، به دولت بازگرداند. من آن زمان معاون تربیت بدنی بودم و وزیر ورزش آقای هاشمی به من دو عدد ساعت، یکی به من و یکی هم به همسرم هدیه داد که ارزش میلیونی داشت و چون ارزش آن بیش از 30 هزار تومان بود، من می‌خواستم آن را به دولت تحویل دهم. هنگام تحویل ساعت یکی از وزرا که نمی‌خواهم اسم ببرم، به من گفت مگر احمق هستی؟ نزد خودت نگهدار! به او گفتم خودتان قانون را تصویب کردید. متأسفانه حرف و عمل مسئولان و وزرا یکی نیست.

عوامل مؤثر در عدم توفیق حزب جمهوری اسلامی در تربیت زمامدار

غفوری‌فرد درباره دلایل مؤثر در عدم تربیت زمامدار از سوی حزب جمهوری اسلامی، بیان کرد: اسلام دین خدایی است و باید آدم‌های باعظمت به تربیت زمام‌دار مبادرت ورزند. تربیت زمام‌دار کاری بسیار سخت است که برای انجام آن باید یک سری اقدامات اساسی مبتنی بر دین صورت پذیرد. اما اتفاقات دلخراشی بر حزب جمهوری اسلامی گذشت که موفق نشد درفرآیند تربیت زمام‌دار موفق عمل کند. اول اینکه شخصیت‌های مطرح و تأثیرگذار این حزب ترور شدند. شخصیت‌هایی مانند شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی، قدوسی، دستغیب، اشرفی اصفهانی و قاضی طباطبایی که در همان اوایل انقلاب اسلامی ترور شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر ترور شخصیت‌های تأثیرگذار، ما مسئله جنگ تحمیلی را هم داشتیم. توطئه غرب و اشتباهات خودی را هم باید در عدم تربیت زمام‌دار مؤثر دانست.

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه چهره‌های فرهنگی وارد کار اجرایی شدند و کار فرهنگی را رها کردند، گفت: شخصیت‌‎هایی مانند شهید بهشتی، شهید باهنر و بعضی دیگر به اجبار وارد کارهای اجرایی شدند و عملاً از کارهای سازندگی و فرهنگی عقب ماندند.

غفوری‌فرد اظهار کرد: تربیت زمام‌دار تراز دولت اسلامی حتی در شرایط ایده‌آل کار مشکلی است. من باور دارم در ابتدای انقلاب می‌توانستیم با انجام یک سری اقدامات شرایط را بهتر کنیم و آن وقت حزب جمهوری اسلامی هم می‌توانست زمام‌دار در تراز انقلاب تربیت کند. به عنوان مثال، می‌توانستیم با یکی دو نفر محافظ از جان شهید مطهری حفاظت کرد تا این سرمایه بزرگ را از دست ندهیم. یا می‌شد با دقت نظر در عضوگیری از وقوع حادثه هفتم تیر و هشتم شهریور جلوگیری شود. یا می‌توانستیم با کمی اندیشه با کشورهای عربی و اسلامی به خصوص عربستان بهتر رفتار شود؛ طوری‌که امام راحل در این خصوص فرمودند: «آمریکا می‌خواست کاری کند که عربستان و کشورهای عربی و اسلامی از ما بترسند و ما کاری کردیم که اینها از ما ترسیدند.» حتی پادشاه وقت عربستان گفت که دلیل کمک این کشور به صدام به خاطر ترسش از ما بوده است.

اجرای نقشه مهم‌تر از تبیین آن

وی تبیین نقشه راه را در راستای تربیت زمامدار مهم ارزیابی کرد، اما معتقد است که مهم‌تر از تبیین نقشه، نحوه اجرا اهمیت دارد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: به عنوان مثال در برنامه چشم‌انداز 20 ساله توسعه، تبلیغات بسیاری صورت گرفت، اما آیا در این دو سه سال اخیر درخصوص برنامه چشم‌انداز صحبتی شده است. برنامه‌ای که حتی رهبرانقلاب هم به آن اعتماد دارند. گزارش اخیر دیوان محاسبات نشان می‌دهد که در بودجه سال 99 تنها به 28 درصد این برنامه عمل شده است.

غفوری‌فرد ادامه داد: عصر امروز عصر کارگزاران است. امام علی(ع) به مالک اشتر می‌گوید در هر پستی قرار گرفتید و مردم فرودست به شما مراجعه کردند، اطرافیان خود را رها کن و به افراد فرودست رسیدگی داشته باشد. امروز کدام یک از کارگزاران ما این اصل را اجرا می‌کنند؟ امروز به هر وزارتخانه‌ای که مراجعه می‌کنید، سه طبقه آخر وزارتخانه قفل شده و مردم نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشد. در صورتی‌که مردم باید بتوانند به راحتی به کارگزار دسترسی داشته باشند، اما امکان چنین موضوع مهمی برای مردم فراهم نیست. من نمی‌گویم که کارگزاران در تراز امام علی(ع) باشند، اما انتظار می‌رود در تراز آنچه باشند که امام معصوم به مالک اشتر گفته است.

وی یکی از ایرادات حزب جمهوری اسلامی را که موفق به تربیت زمامدار نشد، عضوگیری بدون حساب و کتاب دانست و دراین باره یادآور شد: حزب جمهوری اسلامی در تابستان 57 یعنی 6 ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد و مخفیانه به فعالیت خود ادامه می‌داد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم برای عضویت در حزب جمهوری اسلامی در سراسر کشور صف کشیدند و اول قرار بود که فقط از ساکنان تهران ثبت‌نام شود، اما آن‌قدر استقبال زیاد بود که از سراسر کشور هم ثبت‌نام به عمل آمد. متأسفانه در این ثبت‌نام‌ها در نظر گرفته نشد که شاید درمیان ثبت‌نام‌کنندگان گروه‌های ترور، ساواکی‌ها و منافقین حضور داشته باشند و بدون حساب و کتاب حتی بدون دریافت عکس پرسنلی ثبت‌نام می‌کردند. این ضعف در کنار ترور اشخاص بارز حزب و اختلافات درونی باعث شد تا حزب جمهوری اسلامی موفق نباشد.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در پایان تأکید کرد که حزب جمهوری اسلامی برای تربیت زمامدار سازوکار خاصی در نظر نگرفته بود و حتی سند مشخصی هم تدوین نشد.

انتهای پیام
captcha