اقدامات گسترده آلمان علیه روزنامه‌نگاران منتقد صهیونیسم
کد خبر: 4018981
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳

اقدامات گسترده آلمان علیه روزنامه‌نگاران منتقد صهیونیسم

رسانه آلمانی از تعلیق کار چهار روزنامه‌نگار عرب خود و انجام تحقیقات مستقل دربارۀ آن‌ها به اتهام انتشار مطالب یهودستیزانه در شبکه‌های اجتماعی خبر داده و با فشار سایر رسانه‌های آلمانی همکاری خود را با تلویزیون اردنی رؤیا متوقف کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی عربی، روزنامه‌های آلمانی تلویزیون رؤیا را متهم به یهودی‌ستیزی کرد، چرا که این تلویزیون از شهروندان اسرائیلی کشته شده در حملات حماس به عنوان شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست یاد کرده است. ‌

این در حالی است که موضع این تلویزیون در واقع ضد اسرائیلی بوده و مبنی بر دلایل نژادپرستانه و ضدیت با قوم و مذهب خاص نخواهد بود. به عبارتی دیگر رسانه‌های آلمان به صراحت ضدیت با صهیونیسم را یهودستیزی معرفی می‌کنند.

این در شرایطی است که آلمان هنوز به دلیل جنایات دوران حکومت نازی‌ها علیه یهودیان، همواره تحت فشار لابی صهیونیستی قرار دارد. این لابی از تاریخ سیاه آلمان به عنوان ابزاری برای سرکوب فعالان و مخالفان جنبش‌های صهیونیستی و سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل بهره می‌برد.

اتهامات علیه فعالان رسانه‌ای عرب به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی

روزنامۀ آلمانی زودویچه سایتونگ در گزارشی تصریح کرد، تعدادی از کارمندان بخش عربی دویچه وله و همچنین یکی از همکارانی که به طور مستقل با این مؤسسه کار می‌کند و در سال‌های گذشته نظرات ضدیهودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

بر اساس این اتهامات، دویچه وله تصمیم گرفته است که کار این روزنامه‌نگاران را به حالت تعلیق درآورد و تحقیقاتی «مستقل» برای روشن شدن شرایط این پرونده آغاز کند.

پیتر لیمبورگ، مدیرکل بنیاد دویچه تأکید کرده است که حتی ذره‌ای یهود‌ستیزی را تحمل نخواهد کرد.

لیمبورگ افزود که اظهارات منسوب به برخی از کارکنان ما با ارزش‌هایی مغایرت دارد که همه ما در دویچه وله به آن پایبند هستیم. ما در این بنیاد قوانین روشنی علیه یهودستیزی در تمام اشکال آن داریم و این قوانین در مورد همۀ کارکنان، صرف‌نظر از مکان و رابطۀ کاری که با آن در ارتباط هستند اعمال می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون از طریق کمیته تحقیقات مستقل با این موضوع برخورد خواهیم کرد و در صورت تأیید این ادعاها اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

هم‌زمان روزنامه «بیلد» نیز این نهاد آلمانی را به مشارکت با نهادهای ضد اسرائیلی و عدم به رسمیت شناختن حق موجودیت آن متهم کرد، منظور بیلد از این نهادها تلویزیون اردنی رؤیا بوده است که در واقع تنها از سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کند.

دویچه وله در پی این فشارها روز یکشنبه تصمیم گرفت همکاری خود را با تلویزیون رؤیا در اردن به دلیل انتشار «محتوای ضد اسرائیلی و یهودی‌ستیز» متوقف کند.

این اولین بار نیست که دویچه وله بر سر موضوع انتقاد از اسرائیل تسلیم فشار می‌شود. بلکه هم‌زمان با هجوم وحشیانۀ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در ماه می ‌گذشته، انتشار گزارش‌هایی در انتقاد از اسرائیل را محدود کرد و دلیل آن را مسئولیت ویژه برلین در قبال دولت یهود به دلیل هولوکاست ذکر کرد.

یک سند داخلی دوصفحه‌ای که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی نیز انتشار یافته است تصریح می‌کند که میراث هولوکاست و مسئولیت ویژه آلمان در قبال اسرائیل، سنگ بنای قانون اساسی و سیاست خارجی این کشور است.

سردبیر مانوئلا کاسپر-کلاریج به کارکنان این سند توصیه کرد: ما در دویچه وله هرگز حق موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور زیر سؤال نمی‌بریم و هرگز به افرادی که در مجموعۀ ما فعالیت می‌کنند اجازه انجام این کار را نمی‌دهیم، علاوه بر این به نظام آپارتاید در اسرائیل نیز اشاره‌ای نخواهد شد و ما همچنین از ذکر استعمار یا استعمارگرها برای توصیف اسرائیل خودداری می‌کنیم.

در سال 2019، لابی صهیونیستی پارلمان آلمان را تحت فشار قرار داد تا قانونی را تصویب کند که جنبش جهانی بایکوت اسرائیل را جرم‌انگاری کند، پارلمان آلمان در برابر این فشارها تسلیم شد و این جنبش را محکوم کرد و آن را «یهودستیزانه» توصیف کرد.

دولت آلمان در ماه می گذشته عضویت معتصم الرفاعی فعال سوری در شورای مشورتی جوانان را به دلیل موضع وی در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت تجاوزات اسرائیل به آنها پس از فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی بر آن لغو کرد.

انتهای پیام
captcha