به گزارش خبرنگار ایکنا، به همت سازمان تبلیغات اسلامی و طرح سدره، گردهمایی مبلغان روضههای خانگی استان تهران، امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه با حضور حججاسلام سیدحسین حسینیقمی، علیرضا پناهیان، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تنی چند از پیر غلامان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در محل تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجتالاسلام علیاصغر سهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران از ضرورت برگزاری روضه خانگی و استفاده از برکات آن در خانوادههای مؤمنان سخن گفت و اظهار کرد: روضههای سیدالشهدا(ع) در عین اینکه هرکجا که برگزار میشود منشأ نور و رحمت است از طرف دیگر نیز سبب گرهگشایی و افزایش خیر و برکت مشارکتکنندگان و بانیان برگزاری این مراسمها نیز خواهد بود.
وی با بیان اینکه مراسم عزاداری امام حسین (ع) بهترین جا برای رسیدن به سلامت روح و روان است، اضافه کرد: تمام معصومین (ع) در برگزاری عزاداری امام حسین سفارش مؤکد کردهاند.
سهرابی با اشاره به اینکه روضههای خانگی بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ عاشورایی است، تصریح کرد: به همان اندازه که به فکر سلامت جسم هستیم باید به فکر سلامت فکر و روان نیز باشیم و به اقتضای زمان زمینههای برگزاری مراسم بزرگداشت امام حسین(ع) را فراهم کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران با بیان اینکه باید از ظرفیتهای مبلغان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) استفاده میکنیم، ادامه داد: به تعبیر رهبری امروز جنگ رسانهای و تبلیغی است باید متدینین آگاه شوند و مقابل امواج منفی دشمن ایستادگی کنند.
وی افزود: امروز مذهب شیعه تا جایی اثرگذار است که حتی در خانههای مردم نفوذ پیدا کرده است، اما در سایر مذاهب مانند مسیحیت تا این اندازه تأثیرگذاری وجود ندارد. یکی از این اثرگذاریها برپایی روضههای خانگی است که میتواند مجموعهای از نصرتها را برای بانیان برگزاری این مراسمها به همراه داشته باشد.
منع برگزاری روضههای خانگی در دوران بنیعباس
پس از اتمام سخنان مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران، تنی چند از پیر غلامان به ذکر مصیبت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) پرداختند. در ادامه این مراسم حجتالاسلام سیدحسین حسینی قمی نیز با اشاره به منع برگزاری روضههای خانگی در دوران بنیعباس و تلاش امام صادق علیهالسلام برای برپایی مجلس روضه سیدالشهدا (علیهالسلام) گفت: در دوران بنیعباس اجازه نمیدادند کسی مجالس عمومی برای اهلبیت علیهمالسلام برپا کند اما هرکسی، هر شاعری، مداح و روضهخوانی وقتی به خانه امام صادق (علیهالسلام) میآمد، حضرت بلافاصله میفرمود: پردهای بزنید، بانوان حرم پشت پرده و آقایان طرف دیگری مینشستند و برای اهلبیت روضه میخواندند و گریه میکردند.
وی افزود: شخصی به نام ابوهارون میگوید که روزی خدمت امام صادق(ع) رسیدم، حضرت فرمودند که برای من راجع به امام حسین علیهالسلام چند بیت شعر بخوان، ابوهارون میگوید شروع کردم به خواندن که ناگهان امام صادق(ع) فرمودند که اینگونه نه و آنطور که خودتان دورهم جمع میشوید و روضه میخوانید (با آه و ناله و سوز) بخوانید. ابوهارون میگوید دوباره خواندم و حضرت بلندبلند گریه کردن کردند.
این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: دیدم صدای گریه از پشت پرده از بانوان حرم بلند شد، حضرت فرمود باز هم بخوان و او هم دوباره خواند. گویا در دوران امام علیهالسلام به دنبال فرصتی برای این کار بودند؛ چون نمیشد مجالس عمومی برگزار کرد، مجالس خانگی برپا میکردند.
حجتالاسلام حسینی قمی در ادامه از روایات و اسناد مستدل درباره برگزاری روضههای خانگی سخن به میان آورد و گفت: روضههای خانگی سیره و سنت اهل بیت (علیهالسلام) بود مرحوم ابن قولویه قمی (رضوانالله علیه) که از محدثین بزرگ شیعه هست کتابی دارند به نام کامل الزیارات که حتماً نام این کتاب را شنیدهاید در این کتاب همه زیارتها و فضیلت زیارت اهل بیت علیهالسلام جمعآوریشده در حدود ۷۵۰ حدیث است ازجمله بابی در این کتاب در مورد روضههای خانگی وجود دارد.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: روضههای خانگی سیره و سنت اهل بیت علیهالسلام است اگر ما نمیتوانیم مجالس عمومی برگزار کنیم در اینگونه مراسم شرکت کنیم، چراکه داشتن مجالس خانگی از برکات دیرینه تاریخ تشیع است.
طرح سدره تسهیل گر روضههای خانگی است
در ادامه این مراسم میرهادی، مسئول برگزاری گردهمایی مبلغان روضههای خانگی و یکی از خادمان طرح سدره نیز درباره این طرح به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: طرح سدره با هدف ترویج هرچه بیشتر سنت حسنه برپایی روضههای خانگی ساده و در پی تأکید رهبر معظم انقلاب، مبنی بر توجه هیئتهای مذهبی به مسئله خانواده در دیدار با مداحان در سالهای گذشته، راهاندازی شده و تاکنون توفیق خدمت در جهت برگزاری مجالس متعددی در شهر تهران را داشته است.
وی افزود: «سدرةالمنتهی» مقامی است در عرش الهی که جز پیامبر (صلیالله علیه و آله) از آن فراتر نرفته است. نیز درختی بود بالای قبر سیدالشهدا علیهالسلام که نشانه قبر او بود و راهنمایی بود برای آنان که راه گم کردهاند. بعدها وجود همین درخت و اینکه سدرةالمنتهی صفتی برای امام علی علیهالسلام است، دلیل نامگذاری دری شد که به حرم حسین بن على علیهالسلام گشوده میشود.
میرهادی گفت: طرح سدره برای تسهیلگری در امر برگزاری روضههای خانگی ارائه شده است و نمیخواهد در قامت تصدیگر روضههای خانگی ظاهر شود.
ذکر سیدالشهدا (ع) شناسنامه و هویت مردم ایران است
در ادامه این مراسم حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز به تعریف و تمجید از سنت حسنه برگزاری روضههای خانگی درگذشته پرداخت و گفت: ذکر سیدالشهدا(ع) شناسنامه و هویت مردم ایران است و ما حرف حساب و مشخصمان تعظیم شعائر حسینی به بهترین شکل ممکن است.
قمی در ادامه با تأکید بر لزوم برگزاری منظم روضههای خانگی بیان کرد: احیای روضههای خانگی نخستین هدفی است که در این طرح دنبال میکردیم، یکی از مطالبههای رهبر معظم انقلاب تبلیغ رودررو و چهره به چهره است، ما معتقدیم در مسجد و هیئت تبلیغ هست اما چهره به چهره به معنای واقعی کلمه نیست، گفتوگوی دوطرفهای در این مراسم نیست اما در روضه خانگی این تبلیغ چهره به چهره صورت میگیرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ایجاد روحانی خانواده از اهداف دیگر طرح روضههای خانگی است، اظهار کرد: ایجاد و ابداع روحانی خانواده یک اتفاق قلبی است که با روضههای خانگی به مرور ایجاد خواهد شد، سومین هدف ما ایجاد شبکه جامع مبلغان است، مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب جریانساز بودن تبلیغ است، این اتفاق نامبارکی است که فضای تبلیغی در مراسم عزاداری شبکهای و تشکیلاتی نیست.
روضه تنها راه ارتباطی با برخی افراد جامعه است
در ادامه این مراسم حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به اینکه روضه ذکر مصیبت اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: چرا در دانشگاهها هیئت و روضه رونق دارد زیرا روضه برگرفته از مباحث علمی، فیلسوفانه، عالمانه، حکیمانه و عارفانه است. مردم عادی ارتباط سطحی با روضه برای رفع نیازها و حوائج خود برقرار میکنند اما خواص ارتباط وسیعتری با آنان دارند.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از روشنفکران غربزده دعوت میکرد تا درباره روضه تفکر کنند، گفت: اگر دفاع مقدس نبود، امام هم نمیتوانست بهتنهایی در برابر هجمههای برخی در خصوص روضه بایستد. حتی در جبههها نیز افرادی در دوکوهه بودند که جلسه روضه را به هم میزدند و میگفتند زیاد شلوغ نکنید. جبهه نشان داد هرکسی اهل روضه است، حتی بهتر هم میجنگد.
پناهیان با بیان اینکه باید روی دشمنان و دوستان روضه، کار کرد و اهمیت آن را برای مردم گفت، افزود: با بسیاری از اقشار جامعه تنها با روضه میتوان ارتباط برقرار کرد. حتی با نماز، قرآن یا هیچ تفکر دینی دیگر نمیتوان به آنان نزدیک شد، اما روضه این امکان را فراهم میکند و ما هنوز از این ظرفیت استفاده نکردهایم.
این سخنرانی مذهبی ادامه داد: ما در دانشگاه هنر، جلسه روضه گرفتیم و اعلام کردیم بنا داریم نذری پخت کنیم که همه با سلایق مختلف دور آن جمع شدند. امروز این هیئت به یکی از جلسات قوی تبدیل شده است.
وی با اشاره به ذکر روایات اهمیت برگزاری روضه در خانه تصریح کرد: در روایات به رفتن به خانهها و احیای روضه اهل بیت توصیه شده است. امام باقر (ع) فرمودند در خانههای یکدیگر، همدیگر را ملاقات کنید یا در روایات دیگری داریم هرکس در مجالس اهل بیت شرکت کند، بدبخت نمیشود. در روایت دیگری داریم دور هم جمع میشوید حدیث ما را بگویید.
پناهیان با بیان اینکه پایهگذار روضههای خانگی در کشور ما به خصوص در تهران، آیتالله شاهآبادی استاد عرفان امام خمینی (ره) بود که حتی ایشان به سیار بودن محل برگزاری جلسات نیز توصیه میکردند. تکامل یافته این جلسات خانگی و کوچک، هیئت موتلفه شد که پای کار امام آمدند. برگزاری جلسات خانگی سیار موجب فعال شدن خانوادهها و مشارکت اهالی خانه میشد.
این سخنرانی مذهبی با بیان اینکه پدرم روضهخوان این جلسات بود و در طول هفته مشخص بود هر هفته در کدام منزل باید روضه بخواند، گفت: در روایت داریم در خانه صدای قرائت قرآن خود را در خانه منتشر کنید. علامه طباطبایی ایام فاطمیه در یک مجلس روضه خانگی شرکت میکرد و در پایین مجلس هم مینشست. یک سال که ایشان برای روضه رفت از صاحب مجلس با اینکه تمام دیوارها با سیاهی پوشیده بود، سؤال کرد، دیوارها را تعمیر و تغییر دادهاید؟ او پاسخ داد بله. ایشان پرسید از دیوارهای قبلی باقیمانده است، گفتند بله دیوار پشت سخنران و ایشان خواستند که کنار آن دیوار بنشینند. دلیل را جویا شدند و فرمودند: این دیوارها سالیان سال ناله یا زهرا را شنیدهاند.
وی گفت: هیچگاه مراسم بزرگ و موفق جای روضه خانگی را نمیگیرد و آثار این روضهها روی فرزندان بسیار بیشتر است و با برگزاری روضه در خانه، اثر آن را در خانواده حس میکنند. برگزاری روضه در خانه، فضا را نورانی و کاستیهای تربیتی را جبران میکند. سرچشمه مراسمهای بزرگ، روضههای خانگی است و با این جلسات، روضههای بزرگ اصالت پیدا میکنند و اگر این سرچشمهها نباشید ممکن است که دریاچه بخشکد.
توصیه آیتالله حقشناس به شرکت در روضههای خانگی غریبانه
پناهیان تصریح کرد: آیتالله حقشناس به یکی از شاگردانش فرموده بود «علیک به مجالس شکسته» و من را با خود به مجالس روضههای خانگی بدون مستمع میبرد که تنها یک روضهخوان و بانی در آن بودند و تنها مستمعش ما بودیم و از این مجلس به مجلس دیگری میرفتیم و در راه میفرمود هرچه میخواهیم در این مجالس بگیر.
این سخنران مذهبی با بیان اینکه جلسات روضه در خانه با کمترین هزینه و زحمت باید برگزار شود، تصریح کرد: موفقیت مجالس روضه خانگی به دوام آن است؛ بنابر این اگر کسی میخواهد روضه برپا کند باید نذر برگزاری یکساله کند و حتی مسافرت رفت کلید به دیگران دهد تا برگزار کنند. باید سبکها و آداب هیئت خانگی را استخراج کرده و در اختیار دیگران قرار دهیم. در ایام کرونایی میتوان روضهها را به صورت مجازی برگزار کرد.
وی با بیان اینکه دین اسلام به صورت خانوادگی نشر و گسترش یافته است، افزود: اهل بیت (ع) با خانواده در این راه زجر کشیدند و به شهادت رسیدند. خواندن حدیث کساء در خانه بسیار بااهمیت است و این حدیث میتواند قصه قابل تأملی برای بچهها باشد. مصائب کربلا هم خانوادگی بود و روضههای آن هم در تحکیم پیوندها، رفع کدورتها و دلخوری اثرگذار است. به جای آنکه به پدر و مادر بگویید به هم احترام بگذارند باید برای آنان یک محور علاقهمندی ایجاد کنیم و این بهترین شیوه برای آتشکنان است. روضه خانگی این روضه محور عشق مشترک است.
در انتهای این گردهمایی نیز با حضور حججالاسلام سیدحسین حسینی قمی، علیرضا پناهیان، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دو تن از پیر غلامان عرصه ستایشگری حاج علی انسانی و حاج مهدی آصفی از نشان و سامانه جامع «روضه خانگی»، رونمایی شد.
انتهای پیام