برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان غربی
کد خبر: 4024476
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان غربی

مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری آذربایجان غربی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.

احمد علیجان‌پور، رئیس دانشگاه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه، ۷ دی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان اظهار کرد: موضوعاتی که توسط دانشجویان و اساتید برای پایان‌نامه انتخاب می‌شوند باید براساس نیاز جامعه بوده و مشکلی از جامعه را حل کنند و این عمل فقط برای نوشتن پایان‌نامه و اخذ مدرک نباشد.

وی افزود: تجلیل از پژوهشگران نباید معطوف به هفته پژوهش باشد بلکه باید در طول سال از نخبگان و پژوهشگران حمایت و تحلیل کرد و دین اسلام ارزش بسیاری به علم، تحقیق و تفحص برجهان هستی و پژوهش قائل شده و اولین آیات نازل شده بر پیامبر جنسیت علمی دارند که بیانگر ارزش و جایگاه والای این امر است.

حجت‌الاسلام قریشی بیان کرد: مسئله علم و تحقیق در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و عالمی که در علم خود تحقیق و پژوهش می‌کند نزد خداوند جایگاه برتری دارد و پژوهش و فناوری باید برطرف کننده مشکلات جامعه بوده و علم باید منفعت و خیر برای جامعه داشته باشد و فایده محور باشد.

وی ادامه داد: هدف و نیت پژوهش‌ها باید الهی باشد که در این زمینه خداوند عنایات ویژه خود را شامل پژوهشگر و محقق می‌کند.

احمد علیجان‌پور، رئیس دانشگاه ارومیه، در این مراسم اظهار کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باید یک ارتباط و انسجام منطقی باشد و هفته پژوهش یک فرصت استثنایی برای شناسایی ظرفیت‌های خود در حوزه پژوهش است.

وی افزود: مجوز فعالیت دبیر خانه کارگروه آموزش عالی و کاربردی از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده و در این کارگروه به صورت مستمر در طول سال در حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری برنامه اجرا می‌شود که دراین کارگروه روند تکاملی پژوهش  پیگیری خواهد شد تا بتوان مشکلات استان را شناسایی و آن‌ها را حل کرد.

علیجان‌پور بیان کرد: در شرایط بد تحریم‌ها قرار داریم و ورود اطلاعات، فناوری و ارتباطات بی‌المللی بسیار کم شده که در این شرایط ارتباط دانشگاه بین صنعت و جامعه بسیار ضروری بوده و باید در ارتباط بین صنعت و دانشگاه از حرف به سمت عمل حرکت کرد و مسئولین دانشگاه‌ها، مدیران استانی و مسئولین باید بیشتر در این ارتباط تلاش بیشتری کنند.

وی ادامه داد: ۹ استاد از دانشگاه ارومیه و ۲ استاد از دانشگاه صنعتی ارومیه در سال گذشته جز  یک درصد از دانشمندان پر استناد جهان انتخاب شدند که موجب افتخار است و امیدواریم با حمایت مسئولین روز به روز شاهد افتخار آفرینی‌های بیشتری باشیم.

کاظم خبازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان‌غربی، در این مراسم اظهار کرد: اگر صنعت گران از پژوهشگران استفاده کنند و ارتباط دانشگاه با صنعت بیشتر شود شاهد رونق تولید و توسعه خواهیم بود.

وی افزود: دانشمندان ایرانی در بحث علم هسته‌ای و دوران کرونا کارهای بزرگی انجام دادند و دشمن از این همه پیشرفت دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در تلاطم است و احساس خطر می‌کند و در تلاش است با فعالیت‌های ظالمانه مانع از این پیشرفت‌ها شوند.

خبازی بیان کرد: بحث پژوهش در توسعه و رشد یک کشور بسیار نقش کلیدی دارد و پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات و پژوهش‌های خوبی در سطح علنی و فناوری انجام شده اما راکد ماندند و هیچ استفاده‌ مفیدی از آن‌ها نشده و فقط به صورت مکتوب مانده است.

وی ادامه داد: توجه به پژوهش آن‌گونه که باید شکل نگرفته و نیاز است از پژوهشگران قدیمی در جهت احیای پژوهش و فناوری بهره بگیریم و در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت نتوانستیم به نحو شایسته هماهنگی لازم را ایجاد کنیم که این مسئله باید ریشه‌یابی شود. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: پژوهشگران باید با بازاریابی خود را صنعت نزدیک کنند و صنعت‌گران هم با گذراندن آموزش از علم پژوهشگران استفاده کنند و تازمانی که بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار نشود مشکلات جامعه حل نخواهد شد.

وی در پایان گفت: در شرایط تحریم باید برای رسیدن به رشد و توسعه و فناوری‌های بروز باید با کاهش هزینه‌ها به پژوهشگران و صنعت گران توجه شود تا بتوان با همسویی و همکاری این نهادها مشکلات جامعه را به طرف کرد.

انتهای پیام
captcha