انتشار ۱۷۰۰ مقاله علمی دانشگاه‌های آذربایجان غربی در پایگاه‌های معتبر علمی جهان
کد خبر: 4024480
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

انتشار ۱۷۰۰ مقاله علمی دانشگاه‌های آذربایجان غربی در پایگاه‌های معتبر علمی جهان

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه، گفت: تعداد مقالات منتشر شده از دانشگاه‌های استان در پایگاه‌های معتبر علمی جهان از جمله دانشگاه ارومیه ۹۰۰ مقاله، دانشگاه علوم پزشکی ۶۱۸ مقاله، دانشگاه صنعتی ۱۵۸، دانشگاه پیام‌نور ۲۵، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۸ و دانشگاه‌های فرهنگی سه مقاله در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله ISI چاپ کردند.

عباس شفیعی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، غلامرضا منصورفر، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی، هفتم دی ماه در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان، اظهار کرد: ایران به لحاظ جایگاه علمی در دنیا رتبه ۱۶ و در منطقه جایگاه اول را به همت تمام پژوهشگران سراسر کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در حوزه فناوری با جایگاه علمی فاصله داریم و جایگاه ما با آنچه که در شان کشور است تناسب خوبی ندارد و به لحاظ فناوری جایگاه ایران در سطح بین‌الملل حدود ۷۰ بوده که رتبه خوبی نیست و باید فاصله پژوهش علمی و فناوری را کاهش دهیم.

منصورفر بیان کرد: نمایشگاه مجازی دستاوردهای پژوهشی با حضور ۲۰شرکت، موسسه، سازمان دولتی و غیر دولتی به مدت یک هفته شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: تجاری‌سازی پژوهش‌ها حلقه مفقوده در فناوری و پژوهش است و باید به ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در جامعه توجه شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به جایگاه اول علمی فناوری منطقه تبدیل شویم و در بحث پژوهش به این جایگاه رسیده‌ایم اما در حوزه فناوری با جایگاه اول فاصله داریم که نیاز به تلاش بیش از پیش داریم.

وی گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد کشور از شرکت‌های دانش بنیان کمتر از ۱۰ درصد بوده که باید برای  این سهم به ۲۰ درصد ارتقا یابد.

منصورفر اظهار کرد: هدفمند سازی پژوهش به ویژه پژوهش‌های کاربردی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که پژوهش باید در خدمت جامعه و صنعت باشد و ارتقای جایگاه پژوهشی و فناوری استان در سطح کشور باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های درست در حوزه فناوری جایگاه بهتری در سطح کشور و منطقه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ درصد از جمعیت افراد جویای کار به دانش‌آموختگان دانشگاهی تعلق دارد و اگر بخواهیم برای این افراد زمینه اشتغال ایجاد کنیم باید با توجه به شرایط و تحصیلات آن‌ها در شرکت‌ها و مراکز فراهم شود.

عباس شفیعی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه، در این مراسم گفت: با تلاش و سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها می‌توان علم و فناوری خوبی تولید کرد ولی چون در صنعت به کار گرفته نمی‌شود و اگر به کار گرفته شود، در بحث تجار‌ی‌سازی و تبلیغات مشکل وجود دارد که اگر برطرف شود می‌تواند نقش خوبی در ترویج فرهنگ و پژوهش داشته باشد.

وی افزود: امسال توسط مقام معظم رهبری به« سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده و همه موظند که همکاری کنند و دانشگاه‌ها به صورت ویژه می‌توانند با پژوهش و فناوری به این وظیفه عمل کنند.

شفیعی بیان کرد: شعار هفته پژوهش و فناوری، «پژوهش و فناوری پشتیبانی تولید» نامگذاری شده و جشنواره دانش آموزی پژوهش توسط اداره کل آموزش و پرورش برگزار می‌شود که این موضوع باید از مدارس و رده دانش آموزی آغاز شود تا بتوان پژوهشگران بهتری در رده‌های بالا و سطح دانشگاهی در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های اولیه بر اساس بخشنامه‌های موجود فناوران، پژوهشگران و دانشجویان برتر توسط بنیاد نخبگان ۴۳ نفر در قالب پژوهشگر، فناور و دانشجو برگزیده شدند.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه تصریح کرد: تعداد مقالات منتشر شده از دانشگاه‌های استان در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله دانشگاه ارومیه ۹۰۰ مقاله، دانشگاه علوم پزشکی ۶۱۸ مقاله، دانشگاه صنعتی ۱۵۸، دانشگاه پیام‌نور ۲۵، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۸ و دانشگاه‌های فرهنگی سه مقاله در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله ISI چاپ کردند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود اتاق فکر در سازمان‌ها با حضور تعدادی از اعضای هیات علمی متخصص تاسیس شود تا با تعاملات خود با اعضای آن سازمان‌ها طرح پژوهشی ارائه داده و بودجه‌های پژوهشی استان را به تقاضاهای نیاز محور هدایت کنند.

شفیعی عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت آینده‌پژوهی پیشروی کنند و تا بتوان با آینده نگری و پیش‌بینی مخاطرات آینده با آن مقابله کرد.

انتهای پیام
captcha