تأثیر رسانه‌ در تغییرات هیجانی دوره نوجوانی + فیلم
کد خبر: 4041429
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

تأثیر رسانه‌ در تغییرات هیجانی دوره نوجوانی + فیلم

میرسبحان سادات، روانشناس در سومین قسمت درس گفتار «رمزگشایی از دنیای نوجوانی» به موضوع «تغییرات هیجانی دوره نوجوانی» پرداخت و تصریح کرد: مواجهه نوجوانان با رسانه می‌تواند دستیابی به ثبات هیجانی آنان را دچار وقفه کند.

میرسبحان سادات

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، تربیت رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مدنظر والدین قرار گیرد تا نسبت به روند تربیتی فرزندان خود کنترل و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با رمزگشایی از دنیای نوجوانی اقدام کرده است تا با ایجاد زمینه‌های شناخت نوجوان به کاهش فاصله بین والدین و فرزندان و ورود بهتر به موضوع تربیت رسانه‌ای کمک کند. در این درس‌گفتارها میرسبحان سادات، روانشناس به بیان نکاتی مهم در موضوع نوجوان و سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

سادات در سومین قسمت از این مجموعه به موضوع «تغییرات هیجانی دوره نوجوانی» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«در ادامه مبحث رمزگشایی از دنیای نوجوانی به تغییرات هیجانی این دوره رسیدیم. در دوران نوجوانی با توجه به تغییرات و تحولات هورمونی، روحی و روانی که برای بچه‌ها به وجود می‌آید آن‌ها به شدت هیجانی می‌شوند. خانواده‌ها این تغییرات هیجانی را به صورت گسترده در نوجوانان مشاهده می‌کنند.

دوره نوجوانی مانند هوای بهار است که در عین آفتابی بودن ناگهان بارانی می‌شود لذا خانواده‌ها متوجه این تغییر خلق و خوی آنی نمی‌شوند. این تغییر خلق ناگهانی نوجوانان به علت تحولات جسمی آنان است و این تغییرات تا زمانی که به یک ثبات هیجانی دست پیدا کنند ادامه خواهد داشت.

مواجهه نوجوانان با رسانه می‌تواند دستیابی به ثبات هیجانی آنان را دچار وقفه کند. هیجان خواهی و ماجراجویی در دوران نوجوانی افزایش پیدا می‌کند لذا تجربه‌های متفاوتی که رسانه می‌تواند در اختیار نوجوانان قرار دهد نیز مزید بر هیجان خواهی نوجوانان می‌شود.

اساساً تجربیات هیجانی که نوجوانان دررسانه‌ها اعم از فیلم‌ها، پویانمایی‌ها، بازی‌ها رایانه‌ای درک می‌کنند یکی از دلایل کشش آنان به سمت رسانه‌هاست. نکته‌ای که وجود دارد این است که زمانی که رژیم مصرف رسانه را رعایت نکنیم و بیش از حد با هیجانات به اصطلاح کاذب مواجه شویم نوجوانان دچار مشکل می‌شوند و در روند زندگی با چالش‌های مختلف را مشاهده می‌کنیم.

اضطراب‌، بی‌خوابی‌ و بدخوابی‌ و کم‌خوری یا پرخوری، می‌تواند ریشه در عدم مدیریت و کنترل هیجان نوجوان داشته باشد که این مسئله از همان عدم رعایت رژیم مصرف رسانه‌ای نشئت می‌گیرد.

من چند ساعت در روز می‌توانم پای رسانه باشم؟ چه محتوایی را بیشتر می‌توانم مصرف کنم؟ اگر یکی از این موارد را رعایت نکنیم می‌تواند منجر به عدم ثبات و کنترل هیجان نوجوانان دامن بزند و در این زمان خانواده به روانشناس مراجعه می‌کند و می‌گوید فرزند من مضطرب و پرخاشگر شده است. بعد از بررسی مشاهده می‌کنیم که مصرف رسانه‌ای آن نوجوان به شدت بالاست و هیجانات فراوانی از این طریق دریافت می‌کند.

کاری که خانواده‌ها باید انجام دهند این است که رژیم مصرف رسانه‌ای برای نوجوانان لحاظ کنند و از زبان منطق واقعیت‌های موجود را به آن‌ها توضیح دهند و امکان تجربه هیجان را در فضای واقعی برای نوجوانان فراهم کنند.

اینکه نوجوان با دوستان خود فوتبال بازی کند، پاسخ به هیجانی است که در اثر مشاهده مسابقات فوتبالی برای نوجوانان به وجود می‌آید. گفت‌وگوی مستقیم نوجوانان با دوستان خود خیلی بهتر از چت کردن با آنان است. خانواده‌ها باید بستر‌هایی برای تجربه و پیاده کردن هیجانات نوجوانان فراهم کنند که هیجانات کاذب رسانه‌ای آنان حذف شود.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهربان عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۲۱:۲۹
0
0
عالی بود . اموزنده
captcha