حفظ آموزه‌های قرآنی از اهداف بزرگ شهداست + صوت
کد خبر: 4042424
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
گفت‌وگوی ایکنا به مناسبت روز بزرگداشت شهدا

حفظ آموزه‌های قرآنی از اهداف بزرگ شهداست + صوت

مهدی ایزدی گفت: یکی از اهداف بزرگ شهیدان حفظ آموزه‌های قرآنی است و اقدام شهدا و ایثارگران در بهره‌گیری و تاثیرپذیری از قرآن بوده است.

به مناسبت 22 اسفند؛ روز بزرگداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، ایکنا گفت‌وگویی با مهدی ایزدی، معاون حقوقی و امور مجلس این بنیاد، انجام داده است.

ایکنا- ابتدا درباره سالروز تاسیس بنیاد شهید بفرمایید.

بنیاد شهید و امور ایثارگران 13 ماه پس از پیروزی انقلاب برای تعداد نسبتاً کمی از شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام(ره) تاسیس شد. حدود 7 ماه پس از تاسیس این بنیاد جنگ تحمیلی شروع شد و امروز بالغ بر 226 هزار شهید و 590 هزار جانباز تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

درایت و پیش‌بینی‌ حضرت امام(ره) اگر نبود؛ با شروع جنگ تحمیلی ما ساختاری که بتواند به خانواده شهدا و ایثارگران رسیدگی کند را نداشتیم و قطعاً به مشکلات مدیریتی در این زمینه برخورد می‌کردیم. این دوراندیشی قابل ستایش است و بیانگر این است که این شجره طیبه‌ای که به فرمان حضرت امام(ره) ایجاد شد آثار و برکاتی را داشته است.

خود بنیاد شهید را امام(ره) افضل نهادها معرفی کردند و علت آن را اینطور بیان کردند که بنیاد شهید، از همه نهادها افضل است چون شهید از همه افضل است. بنابراین لازم است که همه دستگاه‌ها و افرادی که دل در گرو نظام دارند تلاش کنند تا جامعه ایثارگری با کم‌ترین مشکل و چالشی بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

ایکنا - معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران چه وظایفی دارد؟

از همان ابتدای تشکیل بنیاد شهید چون موانع قانونی برای تاسیس بنیاد وجود داشته است. بنیاد چون رویه‌اش به عنوان یک سازمان حمایتی بوده به تناسب نیازها و مشکلات جامعه ایثارگری، حمایت‌های قانونی باید از این عزیزان می‌شده. با شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی،‌ نمایندگان محترم مجلس هم در ادوار مختلف این دغدغه را داشتند که بتوانند مشکلات جامعه ایثارگری در قالب قانون‌گذاری حل و فصل کنند. به همین علت در حوزه ایثارگری قوانین بسیار زیادی تصویب شده است.

ما الان با یک آفت و آسیبی هم مواجه شدیم که آن حجم وسیع قوانین و مقررات در حوزه ایثارگری است. کاری که انجام می‌دهیم بحث تدوین قوانین است تا روشن شود که چه قوانینی از ابتدا تا الان وضع و چه قوانینی نسخ شده و چه قوانینی معتبر و نامعتبر است.

در بین قوانین معتبر، قوانینی با هم در تعارض و تضاد هستند و قوانینی که آنها نیاز به آیین‌نامه و دستورالعمل دارند؛ شناسایی می‌شود. همچنین شناسایی قوانینی که امکان اجرایی آنها در گروی تامین بودجه و اعتبار است و قوانینی که عملاً اجرایی نیستند و امکان اجرایی شدن آنها وجود ندارد تا بعداً تعیین تکلیف شود. ما قوانینی که عملاً اجرایی نیستند را از طریق مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم تا به سمتی برود که امکان اجرا داشته باشند یا حذف شوند.

نظارت بر سیر تصویب قوانین و اعلام نیاز تقنینی جامعه ایثارگری در حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس انجام می‌شود. همچنین دنبال کردن بحث مربوط به تصویب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و نظارت بر حسن اجرای آنها در مواردی که قانون‌گذار تصویب کرده وظیفه بنیاد است.

ایکنا- مشکلات جامعه ایثارگری عموماً ‌به قوانین بازمی‌گردد یا اجرا؟

بخش بسیار کمی از مشکلاتی که خانواده شهدا و ایثارگران دارند مربوط به قوانین و مقررات است. متاسفانه مشکلات در جاهایی است که قوانین تصویب شده اما توسط بعضی از دستگاه‌ها اجرایی نشده. مشکلات ناشی از عدم اجرای قانون است.

این موضوع را هم کمیسیون اجتماعی مجلس، فراکسیون ایثارگران مجلس و کمیسیون اصل 90 درحال دنبال کردن هستند. نمونه بارز آن همین بند «د» تبصره 20 قانون بودجه 1400 بود که متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها در تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران استنکاف کردند که قطعا این گزارش به مجلس رفته و حتما هم کمیسیون اصل 90 وارد می‌شود. این بخشی است که مربوط به موارد قانونی است.

کد

یک بخشی از مشکلات هم به کسری بودجه بنیاد بازمی‌گردد. بخشی از مشکلات جامعه ایثارگری هم تابع مشکلات عام جامعه است. به هرحال مباحثی مثل تحریم‌ها،‌ تورم و بعضی از مشکلات اجتماعی آسیبی برای یک جامعه به وجود می‌آورد و جامعه ایثارگری هم متاسفانه از این آسیب بی‌نصیب نیست. هرچقدر تلاش شود تا وضعیت معیشتی ایثارگر بهبود یابد اما اگر یک تورم پیش‌بینی نشده آمد، قاعدتاً‌ آن اثرگذاری را از بین می‌برد. باید تلاش شود تا مشکلات کل جامعه بهتر شود تا به تبع از آن مشکلات جامعه ایثارگری نیز حل شود.

ایکنا- وضعیت قانونی در رابطه با خانواده شهدا و ایثارگران به چه صورت است؟

خوشبختانه مجلس در همه ادوار نگاه بسیار مثبت و حمایتگر نسبت به جامعه ایثارگری داشته و ما معمولا خلاء قانونی جدی‌ای را مشاهده نمی‌کنیم. آنچه که وجود دارد فاصله بین قوانین موجود و اجرا است که اگر اینها محقق شود فکر می‌کنم درصد بالایی از مشکلات جامعه ایثارگری حل شود.

ایکنا- وضعیت بودجه‌ای که مجلس برای بنیاد شهید در نظر گرفته است در سال جدید چطور است؟

از دولت و مجلس شورای اسلامی جای تقدیر و تشکر دارد که بودجه‌ای که برای سال 1401 بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش‌بینی شد؛ هم دولت و هم مجلس توجه خوبی داشتند ولی باز هم بین نیاز واقعی و آنچه که مصوب شد فاصله‌ وجود دارد.

ما در بهترین شرایط ممکن بین 70 تا 80 هزار میلیارد در سال آینده اعتبارات بودجه‌ای داریم. ولی اگر همه قوانینی که متوجه بنیاد است اجرا شود؛ رقمی حدود 120 هزار میلیارد لازم است. تقریباً بین یک سوم بودجه ما در سال آینده برای اجرای تکالیف قانونی کم است.

ایکنا- سخن پایانی.

ما از خبرگزاری قرآنی شما سپاسگزار هستیم. یکی از اهداف بزرگ شهیدان حفظ آموزه‌های قرآنی است و اقدام شهدا و ایثارگران در بهره‌گیری و تاثیرپذیری از قرآن بوده است. به وصیت‌نامه شهدا که مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که شهیدان و ایثارگران تاکید بسیار زیادی بر حفظ و ترویج آموزه‌های قرآنی داشتند. امیدواریم بازماندگان به این وصایا و آموزه‌های قرآنی عمل کنند و راه شهیدان را با عمل به وصایایشان ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha