«تحقق نوآوری؛ از شعار تا عمل» در بخش نهادها و مؤسسات مردمی + عکس
کد خبر: 4052454
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

«تحقق نوآوری؛ از شعار تا عمل» در بخش نهادها و مؤسسات مردمی + عکس

شرط حضور مؤسسات قرآنی ـ مردمی در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن ارائه ایده‌ خلاقانه بوده است. آیا این شرط رعایت شده است؟ ایکنا در بررسی این بخش به دنبال پاسخ به این پرسش است.

بخش مؤسسات نمایشگاه بین المللی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، بخش مؤسسات مردمی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر طبق گزارش حسن محمدی، مسئول این بخش، در فضایی حدود ۹۰۰ مترمربع با ۳۰ غرفه برپا شده است.

مقرر بود این بخش طبق فراخوان اعلام شده با پذیرش از مؤسسات دارای طرح و ایده خلاقانه برپا شود، موضوعی که طی بازدید، موردی ملموس به چشم نمی‌خورد و بیشتر به نظر می‌آید که تنها در حد شعار باقی مانده است یا برداشت مسئولان مربوطه از ایده خلاقانه با تلقی دیگران متفاوت است.


بیشتر بخوانید:


ایده‌پردازی یعنی توسعه ایده‌های قبلی مجموعه یا تولید ایده جدید طی ساعت‌ها بررسی در اتاق فکرها و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان امر. ایده‌پردازی نیازمند این است که فرد یا مجموعه ترس از عدم موفقیت را کنار بگذارند و با اعتماد به نفس و تمرکز و ایجاد انگیزه‌های درونی و با انعطاف‌پذیری به این سمت حرکت کند و در برابر تغییر مقاومت نداشته باشند.

طی مراجعه به این بخش اگر چه سعی شده است تا با حضور مؤسسات هنری چون سوخته‌نگاری یا خط و خوشنویسی و... ظرفیت‌های متفاوت مؤسسات مردم‌نهاد در معرض دید عموم قرار گیرد، اما این امر، باز هم معنای ایده خلاقانه را به ذهن متبادر نمی‌کند.

خش نهادها و مؤسسات مردمی

از سوی دیگر موقعیت استقرار بخش مؤسسات قرآنی مناسب نیست، چرا که معمولا معدود بازدیدکنندگان و حتی مسئولانی هستند که زمان بگذارند و نمایشگاه قرآن را تا انتهای بخش مشاهده کنند. طی سال‌ها، تجربه برپایی نمایشگاه قرآن، این را به اثبات رسانده است که حداقل باید بخش فروشگاهی در انتهای راهروی اصلی باشد تا حداقل عموم بازدیدکنندگان برای مراجعه به بخش فروش، گذری هر چند کوتاه به سایر بخش‌ها داشته باشند و حتی در این میان بعضی از فعالیت‌ها نظر آنها را جذب کند.

بخش نهادها و مؤسسات مردمی

قریب به اتفاق مؤسسات حاضر در نمایشگاه از استان تهران هستند و تنها مؤسسه‌ مجمع‌القرآن فاطمیون از استان فارس شهرستان گراش برای سومین سالی است که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور یافته است. حجت‌الاسلام بصیری، مدیر موسسه مجمع‌القرآن فاطمیون شهرستان گراش در پاسخ به ایده خلاقانه مؤسسه برای حضور در نمایشگاه گفت: اینکه مراد از ایده‌های نوآورانه این باشد که مؤسسات هر ساله با طرح‌هایی حضور داشته باشند تا زمینه جذب بازدیدکنندگان را به بخش فراهم کند، اشتباه است. معتقدم مؤسسات مردمی به اندازه کافی کارهای بزرگ در عرصه‌های توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش قرآن و بحث تبلیغ و ترویج انجام می‌دهند و نمایشگاه قرآن بهترین فرصت برای نمایش ظرفیت آنها است.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسات طی حضور در نمایشگاه قرآن می‌توانند با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف یا سایر بخش‌ها وارد تعامل شوند، افزود: همچنین می‌توانند با معرفی طرح‌ها و عملکرد خود نسبت به ثبت‌نام علاقه‌مندان اقدام کنند. چنانکه مجمع‌القرآن فاطمیون نیز با ارائه طرح‌هایش چون حفظ شبانه‌روزی و طرح‌های حفظ تلفنی و عملکرد مدارسی که دارد از علاقه‌مندان ثبت‌نام کرد.

غرفه مجمع القرآن فاطمیون گراش

بصیری بیان کرد: نباید مراد از فعالیت خلاقانه این باشد که عمو روحانی با قیچی و کاغذ رنگی طرح‌هایی را درست کند یا اینکه مؤسسه‌ای با بلندگو به ارائه طرح‌هایی نو بپردازد یا مادام طرح قرآن بخوانید و جایزه بگیرید، اجرا کند، بلکه ظرفیت مؤسسات خیلی بیشتر از این است.

وی با گلایه از اینکه فضایی که برای بخش در نظر گرفته شده بود، مناسب نبود، تصریح کرد: حتی مسئولانی که به حمایت از فعالیت‌های بخش مردمی و مؤسسات قرآنی اذعان دارند و وزیران که در نمایشگاه بیست و نهم حضور یافتند برای بازدید در این بخش حضور نیافتند. حال آنکه مؤسسات قرآنی پیشانی نمایشگاه قرآن است.

بصیری بیان کرد: ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، اما چه بهتر که زمان دیگری برای برپایی نمایشگاه قرآن نیز در نظر گرفته شود، چرا که بسیاری از استان‌ها علاقه‌مند به بازدید از نمایشگاه بین‌المللی هستند، اما به دلیل ماه رمضان امکان حضور ندارند.

وی افزود: مؤسسات به دلیل هزینه‌های سنگین و اقامت حداقل 15 روزه در تهران با وجود علاقه‌مندی در نمایشگاه قرآن حضور پیدا نکرده‌اند. مجمع‌القرآن مکانی برای اسکان در تهران داشت و غرفه‌داران مؤسسه نیز با وسیله شخصی تردد می‌کردند، لذا هزینه مالی به مؤسسه تحمیل نشد.

بخش مؤسسات قرآنی

هر چند نبود مؤسساتی که در دوره بیست و هفتم نمایشگاه قرآن نیز مورد تجلیل قرار گرفتند چون جامعةالقرآن، بنیاد امامت و مؤسسه بیت‌الاحزان با تعدد شعبی که دارند، نمود دارد و وجود دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان و دارالقرآن عتبه حسینی (بنابر گفته مسئول بخش به دعوت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) موجب تعجب حضور آنها در بخش نهادها و مؤسسات مردمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) علت عدم حضورش در این دوره از نمایشگاه را محدودیت‌های کووید 19 و همچنین حجم بالای برنامه‌ها و طرح‌های تابستانه مؤسسه چون طرح ملی رحله، طرح‌های حفظ شبانه‌روزی و کمبود نیروی اجرایی مؤسسه برای اعزام به غرفه در نمایشگاه بیان کرد.

بخش نهادها و مؤسسات مردمی

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیز طی ارتباط تلفنی درباره معیار خلاقیت مؤسسات حاضر در این بخش با وجود اینکه غرفه اتحادیه در نمایشگاه مستقر است، نظراتی داشت اما از بازگو کردن آن‌ها در شرایط فعلی امتناع کرد و به مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره و رحیم قربانی، نایب رئیس ارجاع داد که طی تماس‌های مکرر، پاسخی دریافت نشد. 

ایکنا آماده دریافت و انتشار نظرات مسئولان مربوطه به مخاطبان است. 

گزارش تصویری ایکنا از بخش نهاد و مؤسسات قرآنی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن

انتهای پیام
captcha