بستر لازم برای اشتغال دانشجویان فراهم شود
کد خبر: 4052480
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

بستر لازم برای اشتغال دانشجویان فراهم شود

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن یزد با اشاره به اینکه اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مهمترین دغدغه دانشجویان است گفت: باید با تدابیری زمینه اشتغال دانشجویان فراهم شود.

زمینه اشتغال دانشجویان فراهم شودبه گزارش ایکنا از یزد، محمدحسین آیت‌نیا، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن، 5 اردیبهشت ماه در دیدار دانشجویان با فاطمی، استاندار یزد اظهار کرد: اکنون که رهبر معظم انقلاب سال جدید را به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کرده اند، فرصت خوبی است تا  مشکلات این حوزه مرتفع شود.

آیت‌نیا گفت: هم اکنون دانشجویان، مشکلات عدیده‌ای در راستای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و ثبت اختراعات دارند. تا حدی که بروکراسی‌های موجود سبب فرار مغزها و دلسردی آنها شده است. لذا ضروری است این موضوع مورد بررسی و بازنگری جدی قرار گیرد. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در مرحله‌ای هستند که برای رشد و شکوفایی نیازمند حمایت مالی دولت هستند.

وی ادامه داد: اشتغال فارغ التحصیلان یکی از مهمترین دغدغه دانشجویان است. لذا درخواست می‌شود با تدابیری زمینه اشتغال دانشجویان فراهم شود چرا که همانطور که می دانید نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری است.

نماینده بسیج دانشجویی استان یزد تأکید کرد: موضوع دیگری که امروزه همه آحاد مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات اقتصادی است. اقتصادی که با دست درازی‌ها و سهم خواهی‌های برخی در داخل به وضع موجود رسیده است.

دبیر قرارگاه احمدی روشن اضافه کرد: در استان یزد هم با وجود اینکه رتبه دوم در شهرهای معدنی ایران را دارا است، اما ایراداتی به اقتصاد معدن و گردش مالی کلان آن وارد است. متأسفانه آنچه باید طبق قانون تحت عنوان مسئولیت اجتماعی معادن عاید مردم و توسعه استان شود، نمی‌شود و عدم شفافیت در معادن غیرمجاز و حتی  معادنی که پروانه اکتشاف اخذ کرده اند، نیازمند ضمانت اجرایی جهت جلوگیری از بهره برداری معادن غیرمجاز و عدم تمدید معادن کاهل در عرصه پرداخت مسئولیت اجتماعی است.

وی تأکید کرد: به اذعان همه صاحب نظران مسئله آب، یکی از اساسی‌ترین معضلات یزد است، که می‌توان با اخذ درآمد حاصل از مسئولیت اجتماعی معادن، برای مشکل آب استان چاره ای اندیشید.

آیت‌نیا تأکید کرد: در این راستا شفافیت کامل، بروزرسانی تعداد معادن استان، جمع آوری حساب‌های معادن استان یزد در خود استان، نظارت بر نحوه و محل پرداخت‌های عایدی مسئولیت اجتماعی معادن ضروری است. هرچند بانیان وضع موجود با سهم خواهی‌های خود عرصه را بر توسعه استان تنگ کرده اند و انتظار است در دولت مردمی برای ایران قوی کلیدواژه‌های مبارزه با فساد، ناکارآمدی و اشرافیگری تحقق یابد لذا پیشنهاد می‌شود با افتتاح يک حساب  واحد در استان عواید مسئوليت‌های اجتماعی در يك حساب متمركز با شفافيت كامل جمع‌آوری شود تا به صورت متوازن  و با در نظر گرفتن ماده 18 قانون معادن (توسعه مناطق وقوع معادن)  برای رشد استان كوشيده شود تا اين مسئوليت اجتماعی از خطر دست درازی‌ها، سهم خواهی‌ها و تعارض منافع‌ها در امان باشد.

وی در پایان تأکید کرد: در راستای تبین شعار سال می‌توان گفت که یک عنصر مهم برای حل مشکلات اقتصادی جوانان این مرزو بوم اند که با بها دادن موجب رشد و بالندگی این خاک خواهند شد. همچنین دولتمردان وظیفه دارند تا با حمایت از تکمیل زنجیره  تولید و جلوگیری از خام فروشی معادن با رعایت اصول محیط زیستی و سند آمایش سرزمینی باعث افزایش تولید و افزایش اشتغال آفرینی شوند و  باید کوشید نعمت الهی معدن به نقمت برای مردم این استان تبدیل نشود.

انتهای پیام
captcha