آزادی قدس مسئله اول جهان اسلام است
کد خبر: 4052782
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

آزادی قدس مسئله اول جهان اسلام است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آزادی قدس هنوز مسئله اول جهان اسلام بوده و با وجود خیانت برخی دولت‌ها به این آرمان روند سازش با رژیم صهیونیستی تداوم نیافته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش ایکنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، ظهر امروز، سه‌شنبه 6 اردیبهشت، در همایش «بررسی تعرضات به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از منظر حقوق بین‌الملل» در فرهنگسرای رسانه با اشاره به سالگرد اشغال سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اظهار کرد: سالها قبل گروهی خودخوانده سفارت کشورمان در لندن را اشغال کردند که این اتفاق سرآغازی برای اولین شهدای دیپلمات و هم سرآغازی برای امنیت اماکن و مأموریت‌های دیپلماتیک بود، چراکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسانی، مراودات دیپلماتیک است.

وی بیان کرد: در به هم ریختن فضای روانی برخی دسیسه و طراحی می‌کنند و البته خیلی توفیق نداشته‌اند که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران را به شمول دستگاه‌هایی که دیپلمات اعزام می‌کنند مورد هدف قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به خاطر دارم موقعی که در کانادا حضور داشتم یکی از مأموریت‌هایی که گروهک‌های خودخوانده داشتند این بود که در مسیر تردد فردی مثل من یا پشت سفارت قرار می‌گرفتند و با اسم صدا و تهدید به مرگ می‌کردند و کارهایی از این دست انجام می‌دادند که البته وظایف دولت میزبان و دولت مستقر این است که امنیت‌ را برای دیپلمات‌ها تأمین کند و ما در تمامی این موارد با مشکلات روبرو بودیم.

وی اظهار کرد: سختی امر دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته مضاعف بوده است ولی بحمدالله توانسته‌ایم این چالش را مدیریت کنیم.

خطیب‌زاده به مصونیت دیپلماتیک در کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره کرد و مهم‌ترین موضوع در هر مأموریت دیپلماتیکی را امنیت آن خواند و گفت که دیپلمات‌های زیادی از جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته در خارج از کشور به شهادت رسیده‌اند.

وی متذکر شد: آزادی قدس هنوز مسئله اول جهان اسلام بوده و با وجود خیانت برخی دولت‌ها به این آرمان روند سازش با رژیم صهیونیستی تداوم نیافته است.

در این همایش که با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد علاوه بر رونمایی از کتاب «حفاظت و امنیت دیپلماتیک» که توسط دو پژوهشگر جوان کشورمان تالیف شده است از مقام شهید «سید عباس لواسانی» به عنوان اولین خبرنگار و فعال رسانه‌ای به شهادت رسیده در مأموریت‌های دیپلماتیک کشورمان که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ در حادثه لندن به فیض شهادت نائل آمد، تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha