از ابعاد عادی‌سازی روابط تا مبارزه جدی با صهیونیسم در اروپا و آمریکا
کد خبر: 4053933
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
در گردهمایی فعالان داخلی و بین‌المللی عرصه فلسطین مطرح شد؛

از ابعاد عادی‌سازی روابط تا مبارزه جدی با صهیونیسم در اروپا و آمریکا

کارشناسان در گردهمایی فعلان داخلی و بین‌المللی عرصه فلسطین ضمن تشریح ابعاد گوناگون عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، بر ضرورت توجه به مبارزه با اسرائیل در اروپا و آمریکا تأکید کردند.

گردهمایی فعالان داخلی و بین‌المللی عرصه فلسطین

به گزارش ایکنا، گردهمایی فعلان داخلی و بین‌المللی عرصه فلسطین با عنوان «القدس هی المحور» ظهر امروز، شنبه 10 اردیبهشت، به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در تالار شیخ مرتضی انصاری این دانشکده برگزار شد. 

سهیل کثیری‌نژاد، کارشناس مسائل فلسطین، درباره ابعاد عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل گفت: اصلی‌ترین حامی فرامنطقه‌ای عادی‌سازی، آمریکاست که یک بخش از دلایل این حمایت، تاریخی است و بخش دیگر به خاطر به نتیجه نرسیدن طرح معامله قرن است که یک شکست بزرگ برای ترامپ محسوب می‌شد و لذا اصرار به انجام مجموعه توافق عادی سازی داشت.

وی افزود: اما اسرائیل و اعراب چه امتیازاتی می‌خواستند رد و بدل کنند تا این اتفاق بیفتد. اصلی‌ترین امتیازی که اسرائیل می‌خواست به اعراب بدهد لغو طرح پیوستن یا انضمام کرانه باختری به سایر اراضی اشغالی است اما این امتیازی بدون تضمین استو معلوم نیست اصلا عملی شود.

کثیری‌نژاد بیان کرد: امتیاز مشخص بعدی اسرائیل در قبال عربستان کمک به سعودی‌ها در جهت تغییرات و اصلاحات داخلی است و در ازای آن قرار است عربستان و سایر کشورهای عربی اسراییل را به رسمیت بشناسند و این کسب مشروعیت بالاترین امتیاز برای صهیونیست‌هاست. علاوه بر آن آورده‌های اقتصادی زیادی نیز این توافق برای اسرائیل دارد تا در نهایت دست برتر را در مذاکره با فلسطینی‌ها داشته باشند؛ زیرا حمایت اعراب را نیز دارند.

وی ادامه داد: البته به دلیل برخی نگرانی‌ها از جمله واکنش سخت ایران و گروه‌های نیابتی و عدم امکان صحت سنجی دقیق وعده های اسراییل، عربستان سیاست عادی سازی خزنده را در این باره در پیش گرفته است. به همین دلیل همچنان عادی سازی به جایی نرسیده است.

در ادامه محمدصادق شهبازی، فعال رسانه‌ای، در سخنانی گفت: آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، و شکست در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۵۱ روزه و سیف القدس ماجرای اسرائیل بزرگ را به محاق برد.

وی بیان کرد: استراتژی بعدی این بود که اسرایل به عنوان قطب اصلی امنیتی، فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی در منطقه شود و قرار بود در طرح خاورمیانه بزرگ این اتفاق بیفتد که این هم با شکست مواجه شد.

شهباری اظهار کرد: در ادامه اسرائیل به سمت روابط اقتصادی، صنعتی و علمی و فناوری با کشورهای منطقه رفت تا میان کشورها با خود وابستگی ایجاد کند. یکی از حوزه‌های جدی در این میان پروژه گفت‌وگوی ادیان است که یک پروژه کاملاً صهیونیستی است و متأسفانه در داخل کشور به این مسئله توجهی ندارند و در این بازی افتاده‌اند.  

این کارشناس و فعال رسانه‌ای ابراز کرد: در حقیقت اسراییل نقشه گسترده‌ای را طراحی کرده اما در ایران توجه اصلی به ابعاد نظامی و امنیتی آن است اما این نباید ما را از توجه به ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این طرح غافل کند.

وی در پایان اظهار کرد: این طرح علیرغم تهدیدات برای ایران، فرصت بزرگی برای استفاده از ظرفیت ضد صهیونیستی در کشورهای عربی و اسلامی است و می توان با استفاده از آن شکاف میان ایران و بخشی از جامعه اعراب را پر کرد و انتظار از دولت و مجلس و صدا و سیمای جدید این است که در این حوزه به طور جدی وارد شوند.

در پایان رضا منتظمی، دیپلمات سابق کشورمان، با بیان اینکه اسرائیل دو جبهه برای ایران باز کرده است، گفت: باید این دو جبهه را خوب بفهمیم وگرنه ضربه می‌خوریم. این دو جبهه درگیری با اسرائیل در منطقه و درگیری با اسرائیل در غرب است.

وی اظهار کرد: اینکه ما در جنگ در منطقه پیروز می‌شویم اما وضعیت اقتصادی کشور بدتر می‌شود نشانه این است که ما در یکجا اشتباه کرده‌ایم. چون تمام سیستم بانکی، مالی، پولی و رسانه‌ای جهان در اختیار صهیونیست‌هاست.

منتظمی بیان کرد: ما با اسرائیل در منطقه می‌جنگیم و به آن هم اعتقاد داریم اما این ضربه را باید به اسرائیل در داخل اروپا و آمریکا بزنیم. زیرا امروز در داخل غرب بر سر اسرائیل میان دو جریان طرفداران صهیونیسم و وطن‌پرستان دعواست و ما باید جریان رسانه‌ای را علیه اسرائیل وارد افکار عمومی در اروپا و آمریکا کنیم.

این دیپلمات سابق کشورمان در پایان تأکید کرد: در حقیقت شیشه عمر اسرائیل در اروپا و آمریکا است و راحت‌تر می‌توان آنها را در آنجا شکست داد که متأسفانه در داخل به این مسئله توجه نداریم در حالی که مرحوم نادر طالب‌زاده در خصوص این شکل مبارزه طرح‌های زیادی داشت.    

انتهای پیام
captcha