زمینه اجماع ملی برای حل چالش‎های اقتصادی فراهم شود
کد خبر: 4054954
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
توصیه خطیب جمعه تهران به مقام‎های اجرایی؛

زمینه اجماع ملی برای حل چالش‎های اقتصادی فراهم شود

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به مسائل مربوط به تحولات و تصمیمات اقتصادی گفت: به مقامات ارشد و اجرایی کشور توصیه می‌کنم که باید راه را برای اجماع علمی هموار کرد و نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی با مشکلات و چالش‌های اقتصادی مورد تعامل و گفت‌وگوی جدی قرار گیرند و ما برای برون رفت از تنگناها با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه مسائل اقتصادی به یک تصمیم مورد حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی برسیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، در خطبه اول نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود در این خطبه پیرامون منشور حکومتی امام علی(ع) و فرمان ایشان به مالک اشتر گفت: فرازهای بلند این منشور برآمده از آموزه‌های وحیانی و قرآنی است که تبیین‌کننده نظریه دولت در اندیشه سیاسی و عقلانیت دینی امام علی(ع) است.

وی افزود: از این سخنان برمی‌آید که نظریه دولت در اندیشه دینی و اسلامی، آکنده از ارزش‌های اخلاقی و متعالی و انسانی است و دارای ساختار و هندسه اختصاصی خویش است. در نظریه سیاسی امام علی(ع) که تجسم واقعی عقلانیت دینی است؛ منبع نهایی اقتدار، خداوند سبجان است. بنابراین قانون الهی، یعنی احکام اولیه و ثانویه، مبنا و اساس قدرت سیاسی در جامعه اسلامی و نظام دینی است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: از نگاه امام علی(ع) دو هدف و آرمان والا از حکمرانی و سیاست‌ورزی؛ فراهم آوردن زمینه تعلیم و تربیت و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی انسان‌ها و در یک کلمه توسعه انسانی و ساخت یک کشور مدرن با زیباترین و کارآمدترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت در پرتو آراستگی مدیران ارشد و میانی به عدالت و تقوا و اراده و عزم آنها برای فهم معارف قرآن و عترت و آراستگی به آن تحقق می‌یابد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: لذا امام علی(ع) بعد از تبیین اهداف کلیدی حکمرانی، مالک اشتر، این شخصیت در تراز قرآن و مدرسه اهل بیت(ع)، را به تقوا توصیه و بلکه فرمان می‌دهند. براین اساس مدیران در نظام سیاسی دینی و انقلابی باید آراسته به تقوا باشند. سیاست منهای عدالت در تفکر انقلابی امام علی(ع) هیچ معنایی ندارد.

وی ابراز کرد: «ایثار طاعته» در کلام امام علی(ع) در این فرمان تبیین کننده مفهوم تقواست؛ درجه تقوای هر انسان به میزان عبودیت و و بندگی و توجه او به فرامین الهی ارزیابی می‌شود. آنکه اوامر الهی را به هر مسئله دیگری ترجیح می‌دهد نماد تقواست و این انسان می‌تواند در نظام اسلامی مدیر باشد و در جایگاه مدیریت قرار گیرد.

وی با اشاره به مؤلفه قانون‌مداری به عنوان یکی از ارکان هشتگانه حکمرانی در نگاه امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) خطاب به مالک می‌فرمایند که باید نماد قانونمداری باشی؛ قانونمداری یعنی بر مدار وحی زندگی خود را تنظیم کردن و در این مسیر قرآن کریم باید مشعل فروزان فراروی حرکت قرار گیرد. اگر قرآن دستورالعمل مدیریت قرار گیرد، قطعاَ پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) محور می‌شوند و اینها؛ قرآن، سنت پیامبر(ص) و کلمات معصومین مبنای تصمیم‌گیری و مدیریت می‌شوند.

ابوترابی فرد یادآور شد: اگر قرآن مدار حرکت شد یک تصمیم بدون پشتوانه علمی اتخاذ نمی‌شود که «ولا تقف ما لیس لک به علم» و یک سخن بدون پشتوانه علمی از زبان مسئولی شنیده نمی‌شود که «وقولوا قولا سدیدا». تصمیم مبتنی بر دانش باید باشد نه اینکه پس از چند روز مورد نقد جامعه علمی و نخبگانی و مدیریتی کشور واقع شود. در واقع قانونمداری، ثمره محور قرار گرفتن قرآن کریم است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آنچه در شرع مقدس بیان شده، مسیر حرکت را تعریف می‌کند و انسان شاگرد مدرسه قرآن تلاش می‌کند در قله‌ها قرار گیرد. اگر مدیران و مقامات ارشد به سنن الهی پایبند نباشند، بدنه جامعه نیز رابطه اش با واجبات سست می‌شود. از نظر امام علی(ع) ملک اشتر باید در واجبات و مستحبات در عرصه حیات فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی پیشگام باشد و این مسئولیت ما را سخت و دشوار می‌کند زیرا آنگاه باید مراقب کلمات و تصمیمات خود باشیم و این راه عزت و اقتدار است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: تمام اقتدار جمهوری اسلامی ایران بدون استثنا دستاورد ارتباط نزدیک مسئولان و مردم با قرآن و عترت در حوزه‌هایی است که اقتدار خلق شده است. ما در دفاع مقدس گوش به سخن قرآن سپردیم و اقتدار خلق شد. در عرصه‌هایی که نظام اسلامی در اریکه قدرت قرار دارد دستاورد قانونمداری و در مدار قرار گرفتن قوانین و اوامر الهی است.

وی افزود: امام علی(ع) در ادامه به مالک می‌فرمایند که سعادت مرهون تربیت دینی و شقاوت محصول فاصله از ارزش‌های اسلامی و قرآنی است. اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهیم باید همگی ما مردم، مسئولان و مقامات کشور تلاش کنیم رابطه خود را با وحی مستحکم کنیم تا راه برای سعادت جامعه هموار شود.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: در عین حال اگر از وحی فاصله بگیریم محصول آن کاهش اقتدار، مشکلات و چالش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، لذا برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی باید به قرآن بازگردیم و دانش و علم را محور تصمیم قرار دهیم؛ تصمیمات برخوردار از بالاترین پشتوانه علمی و عقبه کارشناسی و قابل دفاع در مجامع علمی و در مقابل نخبگان سیاسی کشور و جهان.

وی با اشاره به فراز دیگری از کلام امام علی(ع) به مالک اشتر؛ «و ان ینصر الله بقلبه و یده و لسانه» گفت: ای مالک رسالت تو فهم دین و دفاع از دین است و دفاع از دین یعنی دفاع از جامعه بشری. دینداران مدافع حقوق انسانها هستند و این امام علی(ع) است که مدافع حقوق انسان‌هاست. انبیا و صاحبان علم، خرد، عدالت و تقوا در خدمت بشریت هستند نه صاحبان زر و زور و صاحبان دانش منهای عدالت و تقوا و انسانیت.

ابوترابی فرد تصریح کرد: امروز غرب با تکیه بر دانش و فناوری شکاف بین شمال و جنوب را افزایش می دهد و با سواستفاده از قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی اهداف نامشروع خود را به دیگران تحمیل می‌کند اما انسان در تراز قرآن اینگونه نیست و در خدمت بشریت است و برای انسانیت رحمت است همانطور که پیامبر(ص) رحمت بودند، لذا مسئولیت همه ما، به ویژه کسانی که در سطوح بالاتری از قدرت سیاسی قرار دارند این است که با تمام توان در مسیر نصرت و یاری خدا برآیند و نصرت خدا یعنی یاری و نصرت دین خدا، یعنی نصرت پیامبر اعظم (ع) و در کنار امام علی(ع) قرار گرفتن و عاشورایی زیستن.

وی با بیان اینکه نصرت خدا به معنی با حق بودن است، افزود: امام علی(ع) نماد پیوند حق و انسان است؛ علی مع الحق و الحق مع علی. لذا کسی که در کنار امام علی(ع) است مدافع حق، جامعه بشری و سعادت انسان است. شاید قلب در این بیان بلند امام به معنای عقل و نیروی تفکر باشد، عقل پرورده شده با دین و قرآن و وحی. این عقل می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: «ید» نیز مظهر قدرت است؛ یعنی ای انسان عاقل، عالم و موحد که معارف قرآن را یافته‌ای و مقابل هواهای نفسانی ایستاده‌ای، باید از تمام ظرفیت و قدرت خویش برای گسترش معارف قرآن و حاکمیت حق در جامعه استفاده کنی.

وی ابراز کرد: «لسانه» نیز در این فراز همان جهاد تبیین است؛ یعنی باید زبان تو تبیین کننده حقایق و معارف باشد و باید یک مجاهد فی سبیل الله در همه عرصه‌ها باشی و اگر ما به این رسالت خود عمل کنیم انقلاب عظیمی رخ خواهد داد. مدیران و مقاماتی که جای مالک نشسته‌اند مخاطب نخست این کلام امام علی(ع) هستند و ما بعضی جاها در این ارتباط فاصله داریم و در همین ماه رمضان از بعضی افراد که خود را در این نظام مسئول قرار داده‌اند رفتارهایی دیده شده است. مدیران ارشد باید رصدکنند. عدالت و تقوا رمز مدیریت دینی در نظام سیاسی برآمده از اندیشه امام علی(ع) است.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، ابتدا ارتحال فقیه عالیقدر، عالم جلیل القدر و متعبد به بیان رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله حاج سید مهدی بجنوردی، را که مایه اعتبار حوزه علمیه پایتخت بودند، محضر حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم و تهران و خانواده مکرم و بیت شریف آیت‌الله العظمی حاج میرزا حسن بجنوردی، تسلیت گفت.

وی در ادامه درگذشت مرحوم نادر طالب‌زاده، چهره شاخص و برجسته جبهه فرهنگی انقلاب، هنرمند انقلابی را به خانواده محترم و اهالی هنر متعهد در ایران اسلامی و جهان اسلام تسلیت گفت.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه او تداوم صدای بلند شهید آوینی بود، گفت: امیدوارم خداوند او را با شهدای عالیقدر محشور نماید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به راهپیمایی عظیم هفته گذشته روز جهانی قدس با حضور امت اسلامی گفت: عموم رسانه‌ها به این واقعیت اذعان کردند که این راهپیمایی در رمضان سال جاری در دنیای اسلام با شکوه و عظمت دیگری برگزار شد که نویدبخش وحدت امت اسلام برای دفاع از سرزمین قدس است.

وی ابراز کرد: این راهپیمایی پیام‌آور این حقیقت است که فلسطین امروز مسئله نخست جهان اسلام است. در سرزمین‌های اشغالی با سختگیری‌های غیر انسانی مزدوران رژیم صهیونیستی بیش از 200 هزار نفر در اجتماع عظیم قدس و نماز جمعه بیت‌المقدس حضور یافتند و این بسیار امیدبخش و برای دشمنان اسلام و مسلمین پیام‎آور یأس و ناامیدی است.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: به تعبیر بسیار زیبای رهبر معظم انقلاب امروز اراده شکست‌ناپذیر جایگزین ارتش شکست‌ناپذیر دیروز رژیم صهیونیستی شده است. دیروز رژیم صهیونیستی در موضع تهاجمی قرار داشت و جنگ شش روزه در سال 1967 نماد این تهاجم بود.

وی افزود: در ظرف 6 روز سه کشور اسلامی، مصر عبدالناصر و سوریه و اردن مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار گرفتند؛ نه صهیونیست‌های امروز و سرزمین‌های اشغالی به بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرد. امروز این موضع تهاجمی به موضع تدافعی محض تبدیل شده است. امروز صهیونیست‌ها در محاصره غزه، کرانه باختری، مقاومت اسلامی لبنان، حشدالشعبی عراق و رزمندگان دلیر یمن و امت اسلامی قرار دارند. شرایط کاملاً متفاوت است.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: امروز امت فلسطین، قهرمانان غزه و زنان و مردان فلسطینی کرانه باختری و مردم فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی 1948 همه در کنار هم قرار دارند و یک وحدت و انسجام یافته‌اند و این وحدت و انسجام و امید به آینده دستاورد اقتدار محور مقاومت است. محور مقاومت این پیام را برای قهرمانان فلسطین دارد که امت اسلام با اقتدار در کنار شماست. امیدوارم این راه تا سرنگونی عاجل رژیم صهیونیستی تداوم یابد و شما مردم بزرگوار و شریف ایران اسلامی که با راهپیمایی عزت آفرین خویش در طول چهار دهه راه را برای این عظمت و اقتدار هموار کرده‌اید از بهترین عنایات حق بهره مند باشید.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به مسائل مربوط به تحولات و تصمیمات اقتصادی گفت: به مقامات ارشد و اجرایی کشور توصیه می‌کنم که باید راه را برای اجماع علمی هموار کرد و نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی با مشکلات و چالش‌های اقتصادی مورد تعامل و گفت‌وگوی جدی قرار گیرند و ما برای برون رفت از تنگناها با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه مسائل اقتصادی به یک تصمیم مورد حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی برسیم.

وی تأکید کرد: تیم اقتصادی دولت باید بر این امر متمرکز شوند و روی این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. این مهم نیازمند برنامه جامع، مدیریت شایسته مدیران عالم، کارآزموده، صبور، برخوردار از سعه صدر، خرمند، خردورز، باانگیزه، پرنشاط و شجاع است. باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

ابوترابی فرد با اشاره به مصمم بودن دولت برای اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور گفت: امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم و این بسیار ضروری و غیر قابل اغماض است اما باید به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود. رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه ناگریز و قطعی سیاست‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته است و برون رفت از این تنگناها نیازمند به برنامه، اعتماد ملت به دولت و نظام و عزم و اراده راسخ برای تحول است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: بدون تردید سیاست پولی کشور باید اصلاح شود. سیاست چاپ و نشر و توزیع گسترده پول، سیاست پولی انبساطی، تأثیرات زیان‌باری بر تولید و رشد اقتصادی داشته و از عوامل کلیدی رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی است. اگر سیاست پولی انبساطی، رشد پایه پولی و استقراض از سیستم بانکی گره‌گشای مشکلات اقتصادی بود و می‌توانست نرخ رشد بلندمدت را افزایش دهد هیچ کشوری در دنیای امروز با مشکلات اقتصادی روبرو نبود زیرا برای همه کشورها استفاده از این راهکارها کار ساده‌ای است.

وی تأکید کرد: باید برای کارشناسان ارشد و میانی دولت، چهره‌های شناخته شده اقتصادی فرصتی فراهم شود تا از طریق منبرها و تریبون‌های رسمی و رسانه ملی برای مردم توضیح دهند که سیاست نرخ رد پول در سطح محدود و با ثبات متناسب با نرخ رشد اقتصادی می‌تواند نقش مؤثری در کنتزل و مهار نرخ تورم داشته باشد و نتایج این سیاست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید برای مردم تبیین شود.

ابوترابی فرد اظهار کرد: سیاست مالی یعنی تعیین مخارج دولت و مخارج دولت مهمترین ابزار سیاست مالی است. بدون تردید می‌توان اذعان کرد در طول دهه‌های اخر سیاست‌های پولی و مالی دولتها در جهت تأمین رشد اقتصادی بالاتر و تأمین ثبات اقتصادی ناتوان بوده است و باید این سیاستها مورد تجدید نظر قرار گیرد و دولت محترم به این اذعان دارد و تجدید نظر در این سیاستها را در دستور کار قرار داده اما باید برای مردم تبیین شود و برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد برای تحول در شاخص‌های کلان اقتصادی برای مردم توضیح داده شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: به نظر من اولاً باید طراحی نظام بودجه‌ریزی مناسب و مبتنی بر عملکرد در پاسخ به سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و تأکیدات مکرر معظم له در دستور کار قرار گیرد. به طور جدی از امروز از صاحب نظران و مدیران کارآزموده دعوت شود و مردم در جریان قرار گیرند که برنامه دولت برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی چیست. ثانیاً مدیریت صحیح درآمدهای نفتی از سوی دولت و فراهم آوردن زمینه هدایت این درآمدها به صندوق توسعه ملی، راه نجات کشور است.

وی تأکید کرد: در این امور گمان نمی‌کنم یک نفر از نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی تردید داشته باشند. دولت برنامه خودش ارائه کند، نخبگان را به کمک بطلبد و با اجماع در این مسیر گام بردارد. اگر تصمیمات اصلاحی اخاذ می‌شود باید مردم در جریان قرار گیرند. اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند مردم باید در جریان قرار گیرند و قبل از اجرای طرح، نحوه جبران یارانه ها عملی شود تا مردم به آرامش برسند. مردم باید در کنار دولت قرار گیرند تا اصلاحات اقتصادی شکل بگیرد.

ابوترابی فرد اظهار کرد: خواهش من از نخبگان سیاسی و علمی این است که نزاع‌های سیاسی را کنار بگذارند و اگر من دیروز اشتباه کردم شما امروز در نقد من مرتکب اشتباه نشوید. اگر نجات کشور را می خواهیم دست در دست هم بدهیم؛ اولاً تصمیم صحیح را اتخاذ کنیم و بعد هم برای اجرای تصمیم صحیح همه جریانهای دوستدار ایران در کنارهم قرار گیرند. امیدوارم در این راه قدمهای منطقی و اصولی برداشته شود و مردم به این باور برسند که اراده نظام و قوای سه گانه بر اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور است.

انتهای پیام
captcha