مراسم سالروز ارتحال امام(ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود
کد خبر: 4055420
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
محمدعلی انصاری:

مراسم سالروز ارتحال امام(ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در دومین جلسه این ستاد اعلام کرد، مراسم امسال در روز 14 خرداد با سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، صبح امروز هجدهم اردیبهشت، در دومین جلسه این ستاد که در سالن اجتماعات حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: برای اینکه نسل‌های امروز با مکتب امام راحل آشنا شوند باید از تسلیم و تعظیم در برابر دشمنان انقلاب پرهیز کنیم.

وی افزود: امام(ره) را نباید به صورت تک‌بعدی به جامعه معرفی کنیم، چون مکتب ایشان همانند یک منظومه است که در این منظومه‌ نهراسیدن از دشمنان و دین‌مدار و حامی مظلوم بودن جای دارد. ما برای آشنایی بیشتر با مکتب امام(ره) باید کتاب صحیفه ایشان را برای یک مرتبه بخوانیم تا دچار برداشت‌های شخصی و سوء نشویم

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با بیان اینکه امتحان یکی از سنت‌های الهی است، اضافه کرد: خود انسان اولین قضاوت‌کننده نسبت به خودش هست و باید بنشینیم و بررسی کنیم که چقدر در مسیر و مکتب امام خمینی(ره) گام برداشته‌ایم و همچنین در راستای این امتحان باید از خود بپرسیم چقدر برای گسترش مکتب اسلام و انبیاء و مکتب امام راحل(ره) دروغ نگفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم.

انصاری ادامه داد: برای اینکه ایمان ما به اوج برسد باید وارد مقوله امتحان و ابتلا شد و ما چندین نوع امتحان داریم؛ عده‌ای ادعای مریدی امام(ره) و انقلاب اسلامی را داشتند و پیش از انقلاب هم به‌حق مبارزه کردند اما در ادامه مسیر باختند، لذا باید مراقب باشیم تا دچار سستی، ضعف، تسلیم‌شدن در برابر دشمن و ملامت نشویم.

وی بیان کرد: در یک خانواده هیچ چیز بدتر از اختلاف نیست؛ اختلاف سبب جنگ و نزاع در خانواده خواهد شد و وحدت اساسی را از بین می‌برد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: در صدر اسلام پیامبر اسلام(ص) با وحدت اسلام را گسترش داد اما بعد از فوت ایشان اختلاف بر اسلام سایه انداخت. اگر امروز تفکرات شومی مانند داعش ایجاد شده به خاطر اختلاف بعد از پیامبر اسلام است.

انصاری افزود: وحدت رمز بقای انقلاب اسلامی است و طبق فرموده رهبر انقلاب باید جذب حداکثری را مدنظر قرار داد تا اگر آن کسی هم که با انقلاب و نظام قرابتی ندارد، جذب انقلاب شود و یا افراد را از میدان فساد نجات دهیم. امروز جامعه ما به وحدت نیاز دارد و فقط وحدت سیاسی و گروهی نیست بلکه باید در برابر همه آحاد جامعه و بشریت سعه‌‌صدر داشته باشیم.

وی معتقد است که اخلاق برای جذب اکثریت امری ضروری و مهم محسوب می‌شود و در تشریح این موضوع گفت: پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) مظهر اخلاق هستند، طوری‌که وقتی دشمن آب دهان به سوی حضرت علی(ع) پرتاب می‌کند، حضرت از سینه دشمن بلند می‌شود تا مبادا به دور از اخلاق با دشمن برخورد کند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) به مقوله استقامت ملت ایران اشاره کرد و افزود: دنیای امروز و دنیای استکبار به دنبال شکستن مقاومت ملت ایران است و صبر بسیاری زیادی هم دارد و به قول امام راحل(ره) دشمن برای ۵۰ سال آینده ملت ایران برنامه‌ریزی کرده و تمام تلاشش را به کار گرفته تا مقاومت اقتصاد ‌و سیاسی ملت ایران را در هم بشکند، اما با مقاومت می‌توان این توطئه‌ها را شکست.

انصاری بیان کرد: برخی ناهنجاری‌ها پیش می‌آید تا مقاومت‌ها را بشکنند؛ اما نباید از دفاع از امام و ولایت ترسید، چراکه ایشان یک منظومه است و نباید به یک بعد شخصیت‌شان بپردازیم تا تصویری کاریکاتوری از منش و شخصیت ایشان ارائه نشود. همچنین باید در تشریح تفکرات امام خمینی(ره) توازن را رعایت کنیم و نیز تمام تلاشمان را به کار بگیرم تا اکثریت جذب تفکرات ایشان شوند.

انصاری درباره جزئیات نحوه برگزاری مراسم ۱۴ خرداد گفت: جلسات ویژه‌ای با دفتر مقام معظم رهبری و سپاه داشتیم که جلسات خوب و راهگشایی بود و درباره مباحث مختلف برای روز ۱۴ خرداد صحبت کردیم و از سوی دیگر جلسه‌ای خوبی هم با شهرداری تهران و سپاه داشتیم.

وی افزود: سیاست‌های کلان ما برای برنامه سالگرد مشخص شده و ان‌شاءالله در ۱۴ خرداد دیگر فوتی‌های کرونایی روزانه نداشته باشیم، اما تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: دفتر رهبری اعتقاد دارند که مراسم اصلی در داخل حرم باشد و برخی دوستان نظرشان در صحن حاج‌آقا مصطفی بود، اما نظر استمزاجی رهبر انقلاب صحن اصلی حرم است و باید براساس پروتکل‌های بهداشتی رفتار کنیم.

انصاری گفت: ما در صحن اصلی حرم صندلی خواهیم گذاشت و امسال محدودیت جا در داخل حرم خواهیم داشت و همین‌طور محدودیت کارت برای مدعوین.

وی افزود: صحن حاج‌آقا مصطفی هم صندلی خواهیم گذاشت و در صحن‌های شمالی و جنوبی برای استقرار مردم تمهیدات لازم انجام می‌شود.

به گفته وی، هر سال و قبل از ماه رمضان دعوت عام داشتیم اما دیدیم که اگر بخواهیم فراخوان عمومی بدهیم جمعیت چندصد هزار نفری را شاهد خواهیم بود، اما به‌خاطر پروتکل‌های بهداشتی یک جمعیت حداقلی ۱۵۰ هزار نفر را پیش‌بینی کردیم و به قرارگاه اعلام کردیم.

انصاری گفت: سفرای کشورهای خارجی و خبرنگاران در این مراسم شرکت می‌کنند و دنیا نگاهی ویژه به این مراسم دارد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد: مراسم ما از شب ۱۴ خرداد شروع می‌شود و بحثی داشتیم که از شب ۱۳ برنامه داشته باشیم اما قرار شد شب ۱۴ خرداد مراسم با سخنرانی رئیس جمهور برگزار شود.

وی افزود: ما در ۱۳ خرداد مراسم دعای ندبه را داریم و از یک هفته قبل از ۱۴ خرداد پذیرای وزارت‌خانه‌ها و شخصیت‌ها برای ادای احترام هستیم اما باید از قبل به ما اعلام کنند.

انصاری گفت: برنامه رسمی ما از ساعت ۹ صبح ۱۴ خرداد شروع می‌شود، اما با دفتر رهبر معظم انقلاب مکاتبه کردیم که اگر هماهنگ شد از ساعت ۸:۳۰ آغاز شود و روال برنامه‌ها هم این است که یادگار امام(ره) سخنرانی خواهد کرد و خیرمقدم خواهند گفت و پس از آن هم رهبر معظم انقلاب سخنرانی خواهند کرد. با توجه به اینکه ایشان امسال هم در مشهد سخنرانی نکردند این سخنرانی اهمیتی دوچندان دارد.

انصاری در پایان اظهار کرد: اگر شورای هماهنگی تبلیغات موافقت کند ما روز ۱۵ خرداد هم می‌توانیم در حرم برنامه‌ای برگزار کرده و یکی از سران قوا را برای سخنرانی به این برنامه دعوت کنیم.

انتهای پیام
captcha