اقتصاد مقاومتی؛ سرفصلی برای عبور از بحران‌ها
کد خبر: 4057535
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

اقتصاد مقاومتی؛ سرفصلی برای عبور از بحران‌ها

اقتصاد مقاومتی سرفصلی مهم و کاربردی برای عبور از بحران‌هاست که توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.

اقتصاد مقاومتیرهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجتمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، برای اجرا ابلاغ کردند.

اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که در سال 1389 برای نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب به کار برده شد، بعد از آن نیز دست اندرکاران، قانون‌گذاران  و ... فراخور مسئولیتی که در سکان مدیریت کشور بر عهده دارند، برای جامه عمل پوشاندن به این مبحث وارد عمل شدند.

حجت‌الاسلام میثم فیاضی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: سیاست‌هایی که با محوریت اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، در صورت جامه عمل پوشیدن، قابلیت سامان‌دهی نظام اقتصادی کشور را دارد.

وی بیان کرد: این سیاست‌ها با در نظر گرفتن شرایط حاکم در داخل کشور و جامعه جهانی ضمن معیار قرار دادن اصول اولیه انقلاب تدوین شده است. چنانچه این سیاست‌‌ها به صورت درست و علمی اجرا شود، می‌توانیم دشمن را در جنگ اقتصادی به عقب‌نشینی مجبور کنیم و از طرف دیگر استعدادها و ظرفیت‌های مردم را به عرصه رشد، نمو و شکوفایی برسانیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم یک الگوی موفق در زمینه اقتصاد اسلامی به منصه ظهور برسانیم، که در آن مردم و فعالان اقتصادی شانه به شانه یکدیگر در حال تلاش و نقش‌آفرینی هستند.

وی تلاش برای برقراری عدالت در لایه‌های مختلف اجتماعی و رشد اقتصادی پایدار و پیوسته همچنین به حداقل رساندن آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات و رویدادهای بین‌المللی و داخلی اهداف بلندمدت از برقراری اقتصاد مقاومتی برشمرد.

حجت‌الاسلام فیاضی افزود: گام برداشتن در این زمینه نه‌تنها یک اقتصاد پویا و در مسیر رشد و شکوفایی را به ارمغان می‌آورد، بلکه کشورمان را در برابر تهدیدها، بحران‌ها و نوسانات طبیعی اقتصاد و تلاش خصم‌آلود و تحریم‌های اقتصادی دشمن مصون نگه‌ می‌دارد و در مقابل شوک‌های اقتصادی کمترین آسیب را می‌بینیم.

اقتصاد مقاومتی کشور را در مسیر بالندگی قرار می‌دهد

فرشید کاردان، استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دست‌اندرکاران، سیاستمداران ‌و قانون‌گذاران هر کشور با در نظر گرفتن شرایط خاص سیاسی و اقتصادی حتی فرهنگی کشور متبوع خود برنامه‌ای را تدوین می‌کنند، که ایران نیز از این موضوع استثنا نیست.

وی ادامه داد: ماهیت نظام جمهوری اسلامی و شرایط خاص منطقه و کشور به ویژه تحریم‌های شدید به ویژه در طول 20 سال اخیر، کارگزاران ما را مجاب کرد که در زمینه مقاوم‌سازی اقتصاد سیاست‌گذاری کنند.

کاردان با تأکید بر اینکه اجرای سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی کشورمان را بدون شک در مسیر بالندگی قرار می‌دهد، گفت: از این رهگذر به راحتی و سهولت بیشتری می‌توان با تحریم‌های دشمنان مقابله کرد و به سوی اقتصاد قدرتمند و مولد گام برداشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاکنون بسیاری از اقشار جامعه برای ارائه یک الگوی کارآمد در این زمینه تلاش کرده‌اند، اضافه کرد: برای دست‌یابی به چشم‌انداز ترسیم شده در این زمینه لازم است که از ظرفیت نهفته در خواص اعم از پژوهشگران، نخبگان، فعالان اقتصادی و سیاسی استفاده شود.

وی افزود: برخی از صاحب‌نظران اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی مترادف می‌دانند، حال آنکه این دو مقوله تفاوت ماهوی با یکدیگر دارند، چرا که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد فعال، پویا و پیش‌رونده را در پی دارد. این مبحث با اقتصاد منفعل و ساکن که فقط با تهدیدها مقابله می‌کند که اغلب توفیق چندانی نیز نمی‌یابد، تفاوت چشمگیر دارد، چرا که علاوه بر ایستادن در مقابل تهدیدات به دنبال سامان بخشیدن به بازار سکه، طلا، بورس، مسکن، اشتغال و غیره است. در این راستا علاوه بر تلاش برای دفع موانع، کوشش جدی و برنامه‌ریزی منسجم برای رسیدن به اهداف و برنامه‌‌ها نیز موردنیاز است.

انتهای پیام
captcha