انتشار بی‌رویه کتاب درباره شهید سلیمانی منع شود
کد خبر: 4058391
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
محمدمهدی همت در گفت‌وگو با ایکنا:

انتشار بی‌رویه کتاب درباره شهید سلیمانی منع شود

محمدمهدی همت گفت: باید جلوی انتشار بی‌رویه آثار درباره حاج قاسم گرفته شود.

محمدمهدی همت

محمدمهدی همت، فرزند فرمانده شهید ابراهیم همت، در جریان حضور در غرفه نشر مکتب حاج قاسم در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار ایکنا گفت: تنها کتابی که درباره حاج قاسم خواندم، کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی است.

فرزند شهید همت با اشاره به اینکه باید جلوی انتشار بی‌رویه آثار درباره حاج قاسم گرفته شود، اضافه کرد: بارها به دوستان گفته‌ام، تا می‌شود باید جلوی پای نویسنده‌ها دست‌انداز ایجاد کرد؛ یعنی اینطور نباشد که هر کسی هر چیزی خواست درباره حاج قاسم بنویسد.

او ادامه داد: مثالی هم داشتم، مثال کتابی بود که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بود و حضرت آقا هم به آن اشاره‌ای کرده بودند، همان قضیه بیمارستان که بعد از بیانات مقام معظم رهبری کلیپ آن منتشر و در فضای مجازی وایرال شد. واقعیت این مسئله خیلی زیباتر از آن چیزی است که در کتاب نوشته شده است.

همت با تاکید بر اینکه انتشار کتاب درباره حاج قاسم باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود، اظهار کرد: اگر قرار است یک عده مسابقه بگذارند و عجله کنند و در عرض یک ماه کتاب منتشر کنند، باید چند ماهی جلوی آن‌ها گرفته و اثر بررسی شود، یا اصلا نگذارند کتاب منتشر شود.

فرزند شهید ابراهیم همت در ادامه گفت: روزی که حاج قاسم شهید شد، در متنی که درخواست دادم نام بزرگراه شهید همت را به حاج قاسم سلیمانی تغییر دهند، یک جمله‌ای گفتم که هنوز هم روز همان جمله هستم. آن روز در انتهای متنم نوشتم «امروز همه شهدا قاسم سلیمانی‌اند». واقعا حاج قاسم سلیمانی خط قرمز ما است، مخصوصا ما فرزندان شهدا تعصب خاصی روی حاج قاسم داریم. علت آن هم معلوم است. ما وقتی در تمام این سال‌ها از پدران خود حرف می‌زدیم و می‌خواستیم کسی شبیه شهدا را نشان دهیم، حاج قاسم را نشان می‌دادیم و به ایشان اشاره می‌کردیم.

وی افزود: به‌هرحال به نظر من همین کتاب‌هایی هم که در موضوع و شخصیت حاج قاسم وجود دارد، باید مجدد بازبینی و صحت و سقم برخی احوال و اقوال تایید شود. گاهی اوقات حتی برخی خاطرات کمی پایین و بالا شده است که باید اصلاح شود زیرا این‌ها بالاخره یک روز تاریخ ما می‌شود و اگر الان در این مسئله کوتاهی کنیم، بعدا یک قاسم سلیمانی می‌سازند که حتی ماهایی هم که او را می‌شناختیم، با او آشنایی نخواهیم داشت.

فرزند شهید همت در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مکتب حاج قاسم و نشر آثار مکتوب آن شکل گرفته است، آیا بهتر نبود که هر اثر درباره عنوان و شخصیت حاج قاسم منتشر می‌شود، زیر نظر همین نشر باشد؟ تصریح کرد: اینجا بحث بهتری نیست، بلکه بحث بایدی است. یعنی همه‌چیز باید از فیلتر مکتب حاج قاسم عبور کند.

وی ادامه داد: این ضعف قانون ما است و متاسفانه این مشکل را در قوانین داریم. در مورد حاج همت هم از این اتفاق‌ها زیاد افتاد؛ یعنی کتاب‌هایی منتشر شد که از پایه دروغ است و متاسفانه ارشاد وقت هم چه در مجوز دادن و چه بعد آن فقط کوتاهی کرد.

همت با اشاره به اینکه در برخی مسائل هم قانون وجود دارد اما کسی اجرا نمی‌کند، عنوان کرد: در برخی کتاب‌ها می‌دیدیم که چه‌طور یک‌سری صحبت‌ها را به حاج قاسم منصوب می‌کردند یا یک‌سری تاریخ را تحریف می‌کردند؛ بنابراین باید همه آثار مربوط به حاج قاسم از فیلتر مکتب عبور کند و ارشاد و سایر ارگان‌هایی که به آن‌ها مربوط می‌شود؛ باید خود را در این ماجرا موظف بدانند.

انتهای پیام
captcha